Arkiverade (äldre) inlägg fram till 8 november, 2007

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Installation och uppdateringar: Uppdatering till 8.1d: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 8 november, 2007
Av Hans Kimsjö Måndagen den 30 juli, 2007 - 11:53:

Jag har som anmin. installerat Disprogrammet på min nya dator med Vista business. Nu går det inte att starta. Är Dis programmet inte kompatibelt med Vista? Hur gör jag?

Av Niklas Lundin Måndagen den 30 juli, 2007 - 15:33:

Hans

Många har problem att få igång Disgen under operativsystemet Vista men det kommer en version av Disgen där problemen är lösta inom kort.
Håll ut :)

Av Daniel Berglund Måndagen den 30 juli, 2007 - 18:28:

Det är bara att köra DISGEN som adminstratör så fungerar det. Högerklicka på DISGEN-ikonen och välj Kör som... och mata in uppgifterna för administratörskontot. Det räcker inte att vara inloggad på ett administratörskonto utan man måste göra just så här.

Av Anna-Greta Öhlund Söndagen den 30 september, 2007 - 22:11:

Jag får exakt samma bild som Tom, 30 maj 2007, då jag skall uppdatera orter. Vore bra att få reda på om du lyckades Tom. Blev resultatet bra ?
Jag känner mig väldigt osäker med Disgen.
Anna-Greta

Av Anna-Greta Öhlund Söndagen den 30 september, 2007 - 22:26:

Jag får exakt samma bild som Tom, 30 maj 2007, då jag skall uppdatera orter. Vore bra att få reda på om du lyckades Tom. Blev resultatet bra ?
Jag känner mig väldigt osäker med Disgen.
Anna-Greta

Av Tom Barckman Måndagen den 1 oktober, 2007 - 11:49:

Hej Anna-Greta!

Jag försökte först svara Dig via e-mail, men det gick inte,så här kommer svaret nedan.
Först ett litet tips när Du skriver e-mail. Presentera dig själv eller Ditt ärende lite mer specifikt. Eftersom jag inte kände igen Ditt namn, höll jag på att betrakta Ditt mail som Spam, och radera det hela innan jag öppnat det. Som tur var tog min nyfikenhet över.

Så till Din fråga. Jag gjorde som de två svaren från dels Gunnar Johansson, dels Ingvar Kärrdahl föreslog. Jag gjorde båda. Det var enkelt att utföra, och för min del visade det sig att, enligt dessa tester, hade ortsidan blivit uppdaterad. Så mitt förslag är att Du gör testerna enligt förslaget.

Jag håller med Dig om att man kan känna sig mycket osäker i arbetet med Disgen. Det är ju så omfattande och komplext, att det är lätt att bli tvivlande. Det är jag många gånger. Kan bara rekommendera att läsa artiklarna i Diskulogen om hur man utför vissa uppgifter. Det har hjälpt för min del. Artiklarna började väl i nr 64 och håller på än. Du kan ju också deltaga i en del genomgångar som många av distrikten har.

Lycka till.

Tom i Hörby.

P.S. Jag har bytt e-mailadress. D.S.

Av Ernst Nyberg Tisdagen den 6 november, 2007 - 10:05:

Jag har köpt en ny dator och nu skulle det gälla att installera programmet på nytt. Jag har på en CD-skiva version 8.0c. Måste jag börja med att installera den och därefter ladda ner alla senare uppdateringar en för en, eller kan jag någonstans ifrån direkt installera den senaste versionen? Det skulle kännas säkrast så. Vilken är den senaste version som finns på CD-skiva?
Jag installerade på prov 8.0c men upptäckte att någon mapp DgPic uppstod inte, trots att en sådan skall finnas enligt manualen.
Den här frågan gäller alltså endast programmet. Det jag själv har skrivit in finns på en annan dator.

Av Ingvar Kärrdahl Tisdagen den 6 november, 2007 - 11:00:

Ernst!
För att kunna ge rätt svar på din fråga måste du tala om vilket operativsystem du har på din nya dator. Är det Vista eller XP?

Av Ernst Nyberg Onsdagen den 7 november, 2007 - 20:31:

Operativsystemet är XP

Av Ingvar Kärrdahl 9228 Torsdagen den 8 november, 2007 - 11:10:

Svar till Ernst
Börja med att från Dis hemsida hämta följande uppdateringsfiler: 8.1, 8.1b, 8.1d samt filen för ortsuppdatering och samla dessa i en särskild mapp. Läs om detta i Diskulogen eller hämta artikeln på Dis hemsida ( Diskulogen nr 73. Lär dig mer om Disgen – del 14). I anslutning till samtliga uppdateringar finns detaljerade instruktion i pdf-filer som du också kan öppna och spara i din dator och läs dem.
Gör sedan så här:
Installera Disgen från din cd-skiva ver 8.1c
Starta Disgen och kör gärna redan nu in din säkerhetskopia
Stäng Disgen
Uppdatera till 8.1 enl. instruktionen
Starta om datorn (Inte nödvändigt men det har visat sig vara bra).
Starta Disgen och konstatera att programmet fungerar.
Stäng Disgen
Uppdatera till 8.1b enl. instruktionen
Starta Disgen och konstatera att programmet fungerar.
Stäng Disgen
Uppdatera till 8.1d enl. instruktionen
Starta Disgen
Uppdatera ortdatabasen enligt instruktionen
Klart.

Eftersom du har XP i din dator så är ver 8.1d den senaste.
För användare med Vista så är ver 8.1e den senaste. Versionerna ”d” och ”e” är programmässigt lika bortsett från att ver ”e” är anpassad till miljön i Vista.