Källhanteringen i DISGEN

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Produktrådets förslag till kommande DG8-versioner: Källhanteringen i DISGEN
Till nästa version av DISGEN har vi tänkt oss att renovera källhanteringen ordentligt:
Det finns ett rätt omfattande dokument som beskriver det hela, men för att få lite mindre bitar att diskutera börjar vi med den delen som berör själva dialogfönstren. Den kan du hämta här.

2008-04-07: Nu finns hela specen här.

Välkomna med synpunkter!

Av C-G Magnusson Måndagen den 7 juli, 2008 - 12:55:

Jag undrar om man funderat på att göra så att man kan ange källor även till text-notiser?

Sedan frågar jag igen (eftersom jag inte fick svar tidigare) om man på något sätt skulle kunna ange en källa för själva relationen mellan förälder och barn.

Av Daniel Berglund Måndagen den 7 juli, 2008 - 23:00:

Vi kommer inte att ha några ändringar av databasen/datafilerna, källhanteringen undantagen, till 8.2.

Källhänvisningar eller motiveringar till relationer vore bra att ha, det håller jag med om, men det kräver dels en ändring i databasen och dels finns det idag inget ställe i användargränssnittet där man "ser" relationen. Det borde det finnas så att det syns att man kan ge dem en källhänvisning. Alltså t ex något motsvarande linjerna i de byggda tavlorna, men i familjeöversikten istället.

Källor till textnotiser kräver också en databasändring men är nog i och för sig en bra ide. Man borde nog utreda skillnaden textnotis/extra textnotis/specialnotis samtidigt eftersom de då överlappar mer än vad de gör idag.

Av C-G Magnusson Tisdagen den 8 juli, 2008 - 08:07:

Tack för svaret.

Av Niklas Lundin Tisdagen den 8 juli, 2008 - 16:07:

C-G Magnusson

Ett tips jag fått av en fadder (kommer inte ihåg vilken, men tack) är att ange källan till texten under fliken fotnot.
ex. Godegård församling (E) Husförhörslängd 1850-1855 AI:11 p 66 GID 123.456.789
På så sätt kan man vid utskrift själv välja om källan ska komma med och man kan lätt hitta källan om det i framtiden blir en speciell flik för detta ändamål.

Niklas

Av C-G Magnusson Onsdagen den 9 juli, 2008 - 09:45:

Tack för tipset Niklas.

Av Lennart Ekström Onsdagen den 9 juli, 2008 - 17:33:

Problemet med att ange Genlins GID:id och SVAR:s Id är att de inte är stabila källor. Vid ändringar i resp. produkt kan helt plötslig både GID och SVAR få andra referensnummer. Ända säkra är Lands(Riks-)arkivets AI:11 p 66.

Av Niklas Lundin Onsdagen den 9 juli, 2008 - 22:12:

Lennart

Som jag skrev till C-G Magnusson så var det ett exempel.
Se GID 123.456.789 som motsvarigheten att koppla GID:nr i Disgen.

Av Niklas Lundin Tisdagen den 13 januari, 2009 - 08:25:

Som säkert många andra är jag som är nyfiken på kommande version av Disgen och då speciellt det nya med ett (färdigt källträd). Kan man få ett exempel på hur t.ex. jag som idag använder strukturerade källor ska (flytta) dessa till det nya trädet i version 8.2?

Niklas

Av Niklas Lundin Tisdagen den 13 januari, 2009 - 08:33:

Ta bort: "som är" :)

Av Christer Gustavsson (M04621) Tisdagen den 13 januari, 2009 - 11:12:

Ja så färdigt kommer tyvärr inte källträdet att hinna bli tills vi släpper 8.2. Vår ambition är att ha en grundstruktur som kan kompletteras genom separata källuppdateringar som vi hoppas kunna erbjuda.

Av Niklas Lundin Tisdagen den 13 januari, 2009 - 16:55:

OK, jag kanske har missuppfattat utvecklingsloggen. Trodde prioritet lades på källorna. Trots allt nästan 2 år sedan förra versionen Disgen.
Får ändå tacka för svaret?

Av Bertil Turesson Onsdagen den 14 januari, 2009 - 15:08:

Har någonstans diskuterats möjligheten att i ett citat klistra in en bild? Typexemplet skulle vara en PrntScr av exv en födelsenotis, som därefter tolkas i klartext.

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: