Installation av version 8.1e

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Installation och uppdateringar: Installation av version 8.1e
Här diskuterar vi installation av DISGEN 8.1e från CD. (8.1e finns enbart som ny installation, inte som uppdatering.)

Av Michael Östman Tisdagen den 17 juni, 2008 - 21:37:

Jag har undersökt problemet lite närmare.

Skriver jag ut till en fysisk skrivare så fungerar det som det skall.
Skriver jag ut till Adobe Acrobat som skrivare eller som RTF fil då dör däremot programmet.

Mvh. Michael

Av Alf Christophersen (M00919) Tisdagen den 17 juni, 2008 - 21:38:

Hvis DEP er slått på for alle program så vil programmet bare bli stoppet, uten noen som helst feilmelding.

Skjer gjerne ved alvorlig forsøk på å skrive til sentrale deler av minnet, dvs. at man skriver med en ikke-installert skriver f.eks.

Har du sjekket at en skriver er installert ??

En måte å få mer respons er å slå av DEP for alle programmer og begrense det til Microsofts egne produkter (vel default i XP)

(DEP Data Execution Prevention, en beskyttelsesmekanisme mot kjøring av uautoriserte programmer som trojanske hester etc.)
Høyreklikk på My Computer, velg Advanced og fliken Data Execution Prevention og velg det øverste valget. (XP)

Vista: Kontrollpanel, System, Systemprotection, Advanced, Data Execution Prevention. Kryss a for øverste valg eller kryss av på nederste og legg til Disgen som program som ikke skal beskyttes.

Det kan også være at Disgen ikke har blitt tildelt rettigheter nok til å skrive på skriver og derfor også krasjer.

Av Jan-Erik Hermann Måndagen den 24 november, 2008 - 16:17:

Hej!
Jag har bytt dator. Kan jag installera Disgen från nätet. Jag har förlorat min installationsskiva. Hur går jag tillväga för att överföra innehållet till det "nya" programmet?
Hälsningar Jan-Erik Hermann

Av Ingvar Kärrdahl Måndagen den 24 november, 2008 - 22:30:

Hej Jan-Erik!
Du kan inte installera Disgen via nätet. Din nya dator har troligen Vista som operativsysten och därför bör du skaffa dig Disgen ver 8.1e som du beställer via Dis hemsida. Kostar 100:-
Överföring av egna data i Disgen för du över med Disgens funktion för säkerhetskopiering: Arkiv --> Säkerhetskopiering.

Av Sven Grandell Fredagen den 12 december, 2008 - 18:54:

Jag är alldeles ny här och har just fått DISGEN 8.1e. Strax innan jag fick programmet hade jag lagt in personer i DEMO-versionen. Nu undrar jag hur man går vidare. Självklart vill jag inte läsa in allt på nytt utan försöka få in allt på något sätt i den fulla versionen.
Med manualen till programmet är bifogat ett löst blad som säger i princip öppna Kontrollpanelen välj att ta bort program, leta upp och avinstallera 8.1x som är installerat (som Demo).
Men vadå avinstallera? Då försvinner väl mina data?
Vad jag kan se i registret på manualen finns inget skrivet om Demo-versionen.
Så ni som kan det här. Tacksam för synpunkter.
Hälsn
Sven G

Av Alf Christophersen (M00919) Fredagen den 12 december, 2008 - 19:05:

Heldigvis er det som med skifte av Microsoft Office til ny versjon, det er kun programmet som fjernes, ikke dine registreringer.

Av Ove Billing, m895 Fredagen den 12 december, 2008 - 19:19:

Som Alf skriver: Data finns om folket finns kvar, endast programmet tas bort.
För säkerhets skull, ta ändå först en säkerhetskopia (Arkivmenyn).
Avinstallera. Installera det nya. Läs in säkerhetskopian. Klart.

Av Rolf Carlsson Fredagen den 12 december, 2008 - 22:25:

Har Du bara riktiga data i demo? Själv hade jag blandat äkta och fiktiva uppgifter mest för att "lattja" med systemet innan jag bestämde mig.

Är alla strukturer korrekta kan Du installera systemet och de upplagda personerna finns kvar. Har du blandat fiktiva och korrekta poster - rensa allt innan Du installerar det nya systemet.

Jag upplevde att jag hade en hel del skräp, som jag fick rensa ut efteråt. I den första tidens osäkerhet med systemet var det litet trixigt.

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: