Widescreen LCD skärm

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Utseende (text- och färginställningar): Widescreen LCD skärm
Av Bo L Magnusson Lördagen den 9 februari, 2008 - 23:55:

Hej!
Jag har skaffat en ny dataskärm med annan upplösning och wide format. Utseendet på startbild och val av person blir då inte riktigt som jag vill ha det.
Det är ju lätt att ändra textstorlek osv. i ansedlar , familjeöversikt m.m. Där har jag ökat på textstorleken, så den passar mig. Dock ser jag ingen möjlighet att ändra textstorlek i startmenyn för val av person. Dessutom fyller startbilden inte upp sin ruta. Hur göra?

Mvh
Bo L Magnusson

Av Alf Christophersen (M00919) Söndagen den 10 februari, 2008 - 01:20:

Menyer i alle programmer styres fra innstillingsvinduet på skrivebordet.

Høyretrykk på museknapp mens du holder markør direkte på skrivebordet og ikke et ikon og velg egenskaper nederst på menyen.

Klikk på knappen avansert nederst i høyre hjjørne /advanced på engelsk windows som jeg bruker)

Det dukker opp en blåmarkert linje hvor du kan velge hvilken del av de visuelle egenskaper du kan velge mellom. Trykk på aktiveringsknappen i høyre kant av dropdownlista (nedtrekksknapp for rullegardin, trekantet knapp) og naviger deg nedover til du finner MENY som valg. Aktiver det og endre fontstørrelse til noe som passer.

Selv er jeg fornøyd med Item Size 18 og Font Tahoma og størrelse 9 og sort, uthevet skrift.

Lykke til.

Av Bo L Magnusson Söndagen den 10 februari, 2008 - 12:28:

Hej!
Jag lyckas inte korrigera detta - jag kan bara välja mellan stort teckensnitt och 120 dpi. Problemet syns också vid grunddata-inmatning, där jag kan ändra storleken på notiserna, men inte på biografin och grunddata.

Mvh
Bo L Magnusson

Av Alf Christophersen (M00919) Söndagen den 10 februari, 2008 - 14:40:

Jeg ser jeg glemte ett trinn i hva du skal gjøre.

Menyutseende er fliken for Utseende. På min maskin fliken nest til høyre. (Valg av DPI etc er under fliken lengst til høyre.)

I utseendesfliken kan du velge å gi felles utssende på mange elementer i Widnows, så som størrelse og avstand mellom ikoner på skrivebordet og masse annet.

Av Bo L Magnusson Söndagen den 10 februari, 2008 - 22:20:

Hej igen!
Jag hittade rätt på skrivbordet, men ändringarna gjorde ingen skillnad för Startbilden och för Personval. Det är tydligen något annat, som spökar.

Mvh
Bo L Magnusson

Av Daniel Berglund Söndagen den 10 februari, 2008 - 22:22:

Startbilden är fixad i 8.1e, men resten av DISGEN hänger inte alltid med så bra när man ändrar fontstorleken i Windows. Nästa version ska förhoppningsvis vara bättre på den här punkten.

Av Bo L Magnusson Tisdagen den 12 februari, 2008 - 20:44:

Hej Daniel,
jag förstår.
Version 8.1e är ju gjord för Windows Vista. När kommer nästa version för "vanliga" Windows?

Mvh
Bo L Magnusson

Av Daniel Berglund Tisdagen den 12 februari, 2008 - 21:15:

Se svar i annan grupp.

Av Christer Gustavsson (M04621) Onsdagen den 13 februari, 2008 - 07:25:

Version 8.1e är inte bara gjord för Vista utan kan så klart installeras och köras på t.ex XP och 2000.

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: