Av Elisabeth Molin Lördagen den 22 juli, 2006 - 19:22: |
Hej Christer
Det finns en liten detalj i Disgen som irriterar mig lite.
När jag gå in på en person och bara kollar runt så snappar programmet upp orterna jag skrivit och även källorna.
Går jag in på en ny person så gör det likadant.
Jag skulle vilja att programmet lät bli att "snappa upp" Efternamn, Orter , Källor mm.
Och bara "hämtar upp" dom när jag ställer mig på Efternamn, ort eller Källa.
Sedan skulle jag vilja att programmet alltid sorterade i ordningen, sist användna ligger överst.
Lite svårt att förklara, men jag hoppas du förstår.
Jag skulle även vilja att man kan söka på årtal i söklistorna.
Mvh Elisabeth Molin
Av Folke Strandberg M00567 Lördagen den 22 juli, 2006 - 22:51: |
Hej Christer, förslag:
Vid utskrift av person- och ortsförteckning kan man markera en ruta för att få referenser till sidnummer.
Om man inte gör denna markering tror man ju att man ska få ngt annat men det får man ju inte.
Föreslår att man får ett val här mellan sidnr och ananummer.
Mvh Folke
Av Folke Strandberg M00567 Måndagen den 24 juli, 2006 - 20:41: |
Hej Christer igen
Vid utskrift av antavla i tabellform som RTF-fil får jag i Word följande: Det går inte att läsa formateringen i detta dokument.
Har inte upptäckt att något fel uppstår i och med detta men vill gärna veta om detta är en känd företeelse och om det i så fall finns ett botemedel.
Folke
Av Susanne Carlsson Onsdagen den 2 augusti, 2006 - 10:26: |
Jag vet inte om det här är rätt ställe, men vore det inte bra med två olika efternamnsfält?
Dvs. ett fält där man skriver in det ursprungliga efternamnet (det personer föds med alltså), och ett annat fält där man skriver in andra efternamn om personerna har bytt?
T.ex. så har jag en soldat i mina anor som hette Andersson vid födseln som sedan byter efternamn flertalet gånger. Nu står han som Andersson Takberg Mellberg Smedman i efternamnsfältet.
Eller de personer som byter namn - har en annan som också hette Andersson tills han bytte namn till Wreancourt.
Är det en orimlig tanke?
En annan sak jag tänkt på - kan man göra så att man kan söka på datum, inte bara årtalet? Skulle vara roligt att t.ex. kunna söka på hur många som är födda samma dag.
Mvh,
Susanne Carlsson, m27257
Av Niklas Lundin Måndagen den 9 oktober, 2006 - 09:27: |
Hej
Om jag i en specialnotis (för att kunna få med ort, datum och källa) vill citera något ur t.ex. en husförhörslängd så blir resultatet i dagsläget (oavsett hur jag bollar med notisnamn och kommentar):
I husförhöret står det om Inga Brita "ofärdig" mellan 1876 och 1885 i Öndal, Ukna (H) [Källa]
Detta tycker inte jag ser riktigt rätt ut. För att lösa problemet så texten blir bra vore det önskvärt om man hade flera Kommentarsfält eller om man själv kunde välja var fältet syntes. Då skulle texten kunna bli som följer:
I husförhöret i Öndal, Ukna (H) mellan 1876 och 1885 står det om Inga Brita ”ofärdig” [Källa]
Kan tyckas vara en petitess men förutom den grammatiska biten håller väl de flesta med mig om att det är bra om man har källhänvisning på de uppgifter man hittar.
Kanske finns det andra sätt att lösa detta på och då vore jag tacksam om någon hade tips.
Med vänlig hälsning
Niklas Lundin
m 30055
Av Stig Geber (M00028) Måndagen den 9 oktober, 2006 - 10:17: |
Niklas!
Jag använder kommentarfältet för detta men jag tar alltid med kommentaren i kombination med den släktskap eller titel som anges i hfl tex. Dotter, ofärdig eler Piga, ofärdig osv. Då ser det bättre ut tycker jag.
Hälsningar
Stig Geber
Av Alf Bengtsson Fredagen den 10 november, 2006 - 12:43: |
Hej produktutvecklarna!
Jag önskar att det fanns möjlighet att skriva ut i .pdf-format också. Om jag vill distribuera en "Släktmatrikel" till någon så måste jag i nuläget skriva ut på papper, lägga i kuvert och skicka per post. Andra utskrifter går att maila som bifogad. rtf men inte matrikeln.
Kan man hoppas att detta är något som kommer i en uppgradering? Pdf används ju till nästan allt numera.
Hälsningar / Alf
Av Christer Gustavsson Fredagen den 10 november, 2006 - 15:45: |
Alf, jag föreslår att du installerar någon av alla de freeware som finns för ändamålet, t.ex pdf995.
Av Kristian Jerméus Fredagen den 10 november, 2006 - 19:09: |
Cutepdf är bättre.
Gratis och ingen reklam.
http://www.cutepdf.com/
Av Niklas Lundin Onsdagen den 10 januari, 2007 - 12:08: |
Hej
Om jag i en specialnotis (för att kunna få med ort, datum och källa) vill citera något ur t.ex. en husförhörslängd så blir resultatet i dagsläget (oavsett hur jag bollar med notisnamn och kommentar):
I husförhöret står det om Inga Brita "ofärdig" mellan 1876 och 1885 i Öndal, Ukna (H) [Källa]
Detta tycker inte jag ser riktigt rätt ut. För att lösa problemet så texten blir bra vore det önskvärt om man hade flera Kommentarsfält eller om man själv kunde välja var fältet syntes. Då skulle texten kunna bli som följer:
I husförhöret i Öndal, Ukna (H) mellan 1876 och 1885 står det om Inga Brita ”ofärdig” [Källa]
Kan tyckas vara en petitess men förutom den grammatiska biten håller väl de flesta med mig om att det är bra om man har källhänvisning på de uppgifter man hittar.
Jag vet att det är andra gången jag skriver detta men jag vill ge detta som förslag till framtida versioner av Disgen.
Niklas Lundin
medlem 30055