Arkiverade (äldre) inlägg fram till 21 februari, 2008

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Övrigt: Önskemål till nästa version: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 21 februari, 2008
Av Niklas Lundin Tisdagen den 13 februari, 2007 - 11:03:

Hej

Angående rubriken ”Hålla koll på det som jag ska kolla upp” som finns på forumet så vill jag lämna följande förslag till framtida versioner av Disgen.

En lättåtkomlig textruta för centrumpersonen där man kan skriva vad man behagar.
Den textrutan bör då vara självständigt sökbar via kikaren. Kanske också valbar om man vill ha med den vid utskrift.

Niklas Lundin
medlem 30055

Av Nils-Åke Bjäresten Lördagen den 3 mars, 2007 - 16:00:

Jag önskar att Förbättrade Export- och Importfunktioner införes i Disgen.

Släktforskarprogram utbyter normalt information via Gedcom-formatet. Detta är nu föråldrat och behöver ersättas med något bättre. Det är mormonkyrkan som en gång i tiden införde Gedcom-standarden. Den nu gällande versionen är Gedcom 5.5. Det finns även ett förslag till ny standard som är XML-baserat, nämligen Gedcom 6.0. Förmodligen kommer Gedcom 6.0 aldrig att upphöjas till standard, och Mormonkyrkan kommer inte heller att taga initiativ till någon annan standard. Detta framgår av diskussioner som fördes i Eastman's Online Genealogy Newsletter under perioden februari till april år 2001.

2001-02-14 skrev Dick Eastman:
"At a technical session of the GENTECH 2001 conference last week, Randy Bryson of The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints announced that the Church is now standardizing on the XML programming language for all future software products. This announcement will have an immediate impact on producers of genealogy software and eventually will benefit all genealogists."
Därefter fortsatte han med att förklara vad Gedcom och XML är, och vilken betydelse det sensationella tillkännagivandet kommer att få för framtidens släktforskare.

2001-02-21 återgav Eastman Online ett inlägg gjort av Bob Velke, President of Wholly Genes Software. Bob Velke förklarade att Randy Bryson's tillkännagivande varken var en nyhet eller särskilt sensationellt. Bob Velke skriver bl a:
"Any software developer who is surprised by the LDS announcement must have had his head in the sand for the last several years. The entire programming world has embraced XML for years, especially in relation to Web integration and data exchange. As evidenced by any technical journal or computer bookstore, XML is all the rage. If the LDS Church or any other developer announced that it did NOT intend to embrace XML in future products, then THAT would be news."
Bob Velke konstaterar att vid en konferens året innan hade LDS Church kommit med ett tillkännagivande som var mycket mer överraskande. Om detta skriver han bl a:
"Specifically, the LDS representatives announced that they have abandoned the "Future Directions" data model and that future products will revert to a conceptual blueprint of genealogical data that more closely matches that of GEDCOM 5.5. That is bad news for software developers and researchers who had hoped that GEDCOM would evolve in more worldly directions in order to overcome its many limitations."

2001-04-25 publicerade Eastman Online ett dokument som författats av Lyle Hereth, Manager of Information Technology at the Family & Church History Department of the Church of Jesus Christ of Latter-Day Saints. Jag citerar inledningen till detta dokument:
"Clarification of the Use of GEDCOM/XML by the Family and Church History Department of the Church of Jesus Christ of Latter-day Saints.
The Family and Church History Department appreciates the articles and comments by Dick Eastman and Bob Velke in "Eastman's Online Genealogy Newsletter" on the department's proposed use of GEDCOM/XML. The comments were both fair and substantially correct. Some additional clarification and information would be useful in understanding the departments direction.
Years ago the Family and Church History Department recognized the need to put genealogical data in a structured format so it could be exchanged between software programs. Because no such format was available, we invented GEDCOM. The recent explosive growth in data exchange (largely through the Internet) has increased the need for structured data exchange, so XML was invented. While GEDCOM and XML serve the same purpose, XML has become a recognized industry standard. It is widely understood, supported by many utilities, and available as interfaces for the Internet and database programs. Therefore, it is to everyone's advantage for us to use XML rather than GEDCOM for future products and interfaces. Because this is a significant and beneficial step, Mr. Velke is right in observing that it is not at all surprising."

Dessa inlägg finns på följande web-adresser:
http://www.ancestry.com/learn/library/article.aspx?article=3396
http://www.ancestry.com/learn/library/article.aspx?article=3438
http://www.ancestry.com/learn/library/article.aspx?article=3788

En bra början kunde vara att DIS på detta område inleder ett samarbete med en eller flera andra aktörer på den nordiska marknaden för släktforskarprogram. Men detta är kanske en allt för djärv tanke. Finns det någon som har ett bättre förslag? Jag tycker att något måste göras och att det är bra om man relativt snart kan få se ett konkret resultat.

Nils-Åke Bjäresten
Medlem 15361

Av Mattias Persson/SE Söndagen den 17 juni, 2007 - 07:04:

Kopplingen till Genline är bra men jag skulle vilja ha möjligheten att koppla en bild till en källa, tex ett foto på en gravsten
eller en bild från en husförhörslängd.
Nu finns det flera företag som säljer det, tex Digiarkiv och Ariv digital.

Mvh
Mattias Persson/SE
Medlem 33626

Av Joel Vogler Onsdagen den 20 februari, 2008 - 12:21:

I sitt veckobrev i Rötter 11 februari 2008 pratar Ted Rosvall om personnumrens användning.

För att hitta personuppgifter på Skatteverket/Folkbokföringen är personnumret ett måste, och det underlättar arbetet för de vänliga handläggarna där om man kan uppge numret, så att de inte först behöver leta fram det.

Jag vill vidarebefordra Teds tanke att det i släktforskningsprogrammen borde finnas funktioner för personnummerhantering, så att man kan lägga in numret om och när man får reda på det. Då har man det enkelt till hands när det behövs vid en kontroll eller uppdatering av persondata.

I släktutredningar och liknande bör personnumret dock vara osynligt, så att denna ofta känsliga information inte sprids vidare, t ex vid publicering på Internet.

Det vore väl en ganska enkel sak att lägga in ett fält för personnumret i nästa version av Disgen?

Av Alf Christophersen (M00919) Onsdagen den 20 februari, 2008 - 13:58:

Slikt noe bør i såfall krypteres og man må oppgi passord (som del av krypteringsnøkkel) for å både lagre og vise det på skjermen slik at man ikke sprer hele slektstavler koplet til personnr til uvedkommende, f.eks. i forbindelse med tyveri.

Med kunnskap om personnr og slektstavler kan f.eks. farmasøytiske firmaer få kjapt oversikt over potensielle kunder for medisiner mot arvelige sykdommer, som f.eks. sinnslidelser, diabetes etc.

Man tar da utgangspunkt i en person med kjent sykdom, lager full slektstavle for vedkommende med all registrert etterslekt og så er det bare å hente ut alle personer av de registre man har adgang til og hvis vedkommende på en gren har vært syk med samme lidelse er det stor sannsynlighet for at alle i slektsgrenen etter felles ane også er bærer og verdig dedisert spam.

So beware!

Av Daniel Berglund Onsdagen den 20 februari, 2008 - 23:25:

Det kanske vore ide att generalisera det hela till en textnotis som är konfidentiell, dvs den ingår normalt inte i rapporter och utdrag. Detta finns ju i en del andra program och kan ju vara bra till annat än personnummer.

Av Anders Berg Torsdagen den 21 februari, 2008 - 00:14:

Det finns en notistyp som heter "Extra text". Vet inte exakt vad tanken är med den, men jag använder den i alla fall för text som jag inte vill ska komma med i utskrifter. Jag tror den är avbockad som standard i inställningarna av vilka notiser som skrivs ut eller exporteras.

Av Inger Amnefelt M10065 Torsdagen den 21 februari, 2008 - 05:19:

Jag använder "extra text" parallet med "text".
I "Extra text" skriver jag in HTML koder.
"Extra text" är bortmarkerad vi utskrift till papper. Samtidigt som Text är markerad. Tvärtom vid Export till HTML.

Av Jan Nilsson (M01055) Torsdagen den 21 februari, 2008 - 07:10:

Extra text lades till för att man skulle kunna ha möjlighet att skriva in "känsliga uppgifter" (självmord t.ex.) och skriva ut när man själv vill (avbockad normalt).

Av Alf Christophersen (M00919) Torsdagen den 21 februari, 2008 - 09:27:

Personnr og lignende som kan brukes til å kople et individ mot andre databaser, så som helsetjenester etc. må i en rekke land enten krypteres eller ikke kunne registreres.

etter å ha hatt som ulønnet engasjement som tutor for forsker i psykiatri som brukte slektsdata for å se på overhyppighet av beskrevne sinnslidelser i bygdebøker i gammel tid, ser jeg selv viktigheten av slikt. Men de fleste tenker nok ikke på konsekvenser av slikt før de en dag blir anmeldt av noen slektninger hvor persondata av slik karakter har medført f.eks. tap av forsikring, spam med reklame for medisin som kurerer sykdommen som er beskrevet i bygdeboka at ens farmors morfars farmors morfars farmor hadde da det er stor økning i sannsynligheten for å få samme lidelse som etterkommer av denne person.

Tenk over det.