Av Karl-Edvard Thorén Torsdagen den 21 februari, 2008 - 14:07: |
Extra text kan användas på många olika sätt, helst skulle vi ha fler extra texter.
Det har redan angivits några saker här. Jag använder den till att kunna lägga in text som "notiser för anor" i utskriften.
Så fler extra text notiser för att ge flexibelitet i utskriften.
Av Sten-Sture Tersmeden Torsdagen den 21 februari, 2008 - 14:50: |
Karl-Edvard!
Menade du flera olika Extra text?
Redan nu kan du lägga in flera, men det vet du väl?
Till var och en kan fogas fotnot och anteckningar.
Hälsn Sten-Sture
Av Ove Billing, m895 Torsdagen den 21 februari, 2008 - 15:29: |
Jag vill gärna haka på här. Jag har tidigare också efterlyst fler döljbara notistyper än 9. Jag använder nu 9 för att skriva in html-kod för att den vägen kunna visa extra dokument m.m. i enlighet med min artikel om export till CD i Diskulogen 69 (juli 05). Vid vanliga utskrifter irriterar denna kod och måste därför döljas. Om 9 är påslagen skulle alla anteckningar av typ självmord, suputar etc. också visas på CD:n, vilket ju inte heller går. Sådant får därför antecknas separat. Det vore alltså bra att ha "flera 9-typer" att tillgå, som alltså kan vara tillslagna oberoende av varandra.
Av Alf Christophersen (M00919) Torsdagen den 21 februari, 2008 - 15:33: |
Av det jeg har skrevet tidligere er et krypterbart felt flott å ha. Ett fritekst og ett personnr-felt om man har reelt behov for dette. Men, dte bør ved hints som vises når man er i dialogen fortelle om evt. konsekvenser av å bruke feltet.
Gjerne også med ekstra lengde så man kan lagre f.eks. Y-kromosomdetaljer og evt. mitokondrie-DNA-detaljer. Også her bør bruker gjøres oppmerksom på mulige konsekvenser.
Av Ingvar Kärrdahl Torsdagen den 21 februari, 2008 - 16:45: |
Flera textnotiser
I princip finns två textnotiser, ”Text” och ”Extra text” (Obs att Biografi är en textnotis). Båda dessa notistyper kan väljas eller väljas bort vid utskrift. Varje person kan ha flera enskilda notiser i respektive notisgrupp Text och Extra text
Man kan uttrycka detta som att det finns fyra utskriftsalternativ av textnotiser:
Alt. 0 = Ingen textutskrift
Alt. 1 = Text-notiser skrivs ut
Alt. 2 = Extra text-notiser skrivs ut
Alt. 3 = Text + Extra text skrivs ut (Alt. 1 + Alt 2)
För att öka flexibiliteten skulle jag vilja ha flera notisgrupper, som ersätter nuvarande Text och Extra text, vilket därigenom avsevärt skulle öka flexibiliteten vi utskrift. Mitt förbättringsförslag blir då totalt sex grupper:
- Biografi
- Text 1
- Text 2
- Text 3
- Text 4
- Text 5
Grupperna Text 1 – 5 disponerar varje användare efter eget önkemål.
Av Karl-Erik Lerbro (M00393) Torsdagen den 21 februari, 2008 - 18:53: |
Precis vad jag önskat länge och har lagt in som ett förbättringsförslag, fast där har jag kallat det specialnotiser.
Av Karl-Edvard Thorén Fredagen den 22 februari, 2008 - 11:01: |
Extra text, Naturligtvis avser jag flera typer av extra text, som Ingvar skriver Text1 text2 o.s.v.
Men betr. biografi är det en vilseledande flik som en del har missförstått vad det är, den borde tagas bort för det är ju ingen annat än den sista textnotisen, och man kan ju med fördel ha flera textnotiser i sin levnadsbeskrivning.
Av Ingvar Kärrdahl Fredagen den 22 februari, 2008 - 23:29: |
Jag tror att Karl-Edvard och jag är helt överens utom på en liten detalj - Biografi.
Biografi är förvisso en textnotis men jag vill lyfta ut den helt från övriga textnotiser och att det dessutom endast är Biografi som ligger som förval. Att ha kvar fliken och begreppet Biografi är ett bra sätt att visa bredden på programmet och få nya användare introducerade i användningen av att skriva text och att biografitexten utan krånglig inblandning med övriga textnotiser skrivs ut på t.ex. en ansedel.
Av Alf Christophersen (M00919) Lördagen den 23 februari, 2008 - 14:25: |
Burde være mulig å lage visning i fliken biografi slik at det den gjør er egentlig gjør er å vise alle notisene samlet, men med redigeringsmuligheter slik at hvis man begynner å skrive tekst mellom to "event"-notiser, så introduserer disgen automatisk de nødvendige nye T-notiser og med automatisk innlegging av informasjon av stedsangivelser av type og i friteksen, f.eks. ctrl-S åpner for å redigere et stedsnavn og Ctrl-D setter inn en dato ved at det da popper opp et lite vindu for å legge inn informasjonen.
Av Karl-Edvard Thorén Söndagen den 24 februari, 2008 - 14:28: |
Jag håller med Alf att skall det kallas biografi ska det omfatta alla notiserna som ingår i biografin. Jag får allt emmellanåt som fadder frågan vad som menas med biografi fliken.
I det här sammanhanget med en biografi som kanske innehåller ett antal olika texter, en del avskrifter av gamla texter, vore det på sin plats att kunna lägga till en källhänvisning till texten.