Av Alf Christophersen (M00919) Lördagen den 13 juni, 2009 - 19:55: |
Problemet er vel det at bruk av andre kommandoer enn Ctrl-C, Ctrl-V og Ctrl-X er for lenge siden foreldet i Windows-verdenen (siste rest av Windows 3.1!)
Så derfor har vel vi testere for lengst tatt i btuk det som i dag er standard i de aller fleste oppdaterte Windows-programmer, altså Ctrl-C for å kopiere, Ctrl-X for å klippe ut og Ctrl-V for å lime inn og av ulike årsaker har vi derfor ikke oppdaget endringen som ved et uhell har blitt innført.
Men jeg tror at kanskje vil det være en fordel å beholde kun Ctrl-C etc. siden du da vet hva som skal brukes også i Word, Excel, mailprogram og annet :-)
Av Åke A Källstrand Onsdagen den 17 juni, 2009 - 09:27: |
Inför gärna musens högerklick. Men behåll för allt i världen CTRL+C m fl eftersom det är Windowsstandard. Det sitter ju i ryggmärgen, och vi är ju många som jobbar med andra program ön Disgen också!
Medl 12410
Av Folke Strandberg Onsdagen den 24 juni, 2009 - 12:23: |
Har lyckats åstadkomma två textrader som, när jag trycker F6 visar sig och börjar med "Not". Dessa rader vill jag ta bort men har inte kommit på hur, dom visar sig inte bland ordinarie notiser, kan någon ge ett tips?
Av Alf Christophersen (M00919) Onsdagen den 24 juni, 2009 - 12:39: |
Det er nok helst Disgen som lager den teksten for å markere at du har lagt inn en fotnote eller anteckning :-) Så det får du nok ikke fjernet i visningen med F6. Men det skal ikke vises i noen tekster, hverken ved utskrift eller ved gedcom-eksport
Av Folke Strandberg Onsdagen den 24 juni, 2009 - 13:42: |
Hej igen Alf
Första gången jag såg raderna var efter en export till MinSläkt och där skrevs dom förstås ut. I Disgen skrivs dom inte ut eftersom jag ställt in "skrivs inte alls". Tråkigt att det inte verkar gå att ta bort de hör noterna.
Folke
Av Karl-Erik Lerbro (M00393) Onsdagen den 24 juni, 2009 - 15:19: |
Detta är, Som Alf skriver. enliten notering som Disgen gör, och det som en hjälp till dig att se att du har lagt in en fotnot. (Texten som står efter ordet Not). Finns där ingen text tyder på att det endast finns ett eller flera mellanslag i fotnoten Ordet Not skrivs aldrig ut, men fotnoten kan du ju välja att skriva ut.
För att radera fotnoten kan du göra så här: tryck F6 och notera beteckningen på notisen som står på raden ovanför ”Not.-raden.”
Tryck sedan F9, eller mellanslagtangenten. Du får då upp dialogen ”Ändra personnotiser, leta upp och markera den noterade notisen, klicka ”Ändra”, öppna fliken ”Fotnot” och ta där bort texten.
Av Alf Christophersen (M00919) Onsdagen den 24 juni, 2009 - 16:04: |
Har også lagt inn en påminnelse om at Not skal bare eksporteres til Gedcom når mottakerprogram er Disgen.
Det bør derfor vurderes om man skal legge inn valg også for mottakerprogram, noe osm støttes i Gedcom-standarden.
Av Lennart Carlsson Måndagen den 2 augusti, 2010 - 16:52: |
Varför finns textredigeringstipsen
Enter (för nytt stycke)
Shift+Enter (för ny rad)
när de inte har någon synbar funktion i utskriften av ansedel?
Kommer de att ges en funktion i kommande uppdatering?
Är det lönt att börja använda dem redan nu?
Av Lennart Carlsson Måndagen den 2 augusti, 2010 - 16:54: |
Hoppsan! Missade att ange att min fråga gäller Fotnot.
Av Daniel Berglund (M25564) Måndagen den 2 augusti, 2010 - 23:54: |
"Formatteringskommandona" eller vad vi ska kalla dem används inte i fotnoterna i dagsläget. Jag tror mig ha sett åtskilliga felrapporter och diskussion kring detta tidigare. Det kommer nog i en senare version men vilken kan jag inte säga. Det är lite trixigt att få till detta, det är därför det inte är gjort.
Om du ska använda dem eller inte är en smaksak, för hur du än gör blir det ju dessvärre inte riktigt rätt, om du inte håller fotnoterna korta och därmed inte behöver styra radbrytningen där.
Av Lennart Carlsson Tisdagen den 3 augusti, 2010 - 01:05: |
Tack Daniel. Tycker det är märkligt att kommandona finns med som Tips när de inte är aktiverade.
Saknas det koordination mellan de olika programmakarna eller vad kan det bero på?
Av Christer Gustavsson (M04621) Tisdagen den 3 augusti, 2010 - 22:27: |
Jag undrar var det tipset finns?
Av Daniel Berglund (M25564) Onsdagen den 4 augusti, 2010 - 00:27: |
Det finns till höger i notisregigeringsrutorna.
Detta tips visas alltid, och sedan är då frågan om "fotnoterna" ska hantera radbrytningar eller inte. Hittills är det inte gjort.