Arkiverade (äldre) inlägg fram till 3 mars, 2008

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Övrigt: Önskemål till nästa version: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 3 mars, 2008
Av Börje Williams Söndagen den 24 februari, 2008 - 21:02:

Jag saknar möjligheten att kunna lägga in "moderna" orter som gatunamn, postnummer, postort, hus, fabriker, sjukhus mm. Man vet ofta ej heller vilken församling en adress tillhör.
Har någon kanske löst detta tidigare ?

Av Karl-Olof Reinlund Söndagen den 2 mars, 2008 - 18:18:

Det finns ju en notis som heter för Adress den borde passa för detta ändamål.

hälsningar Karl-Olof

Av Eva Dahlberg Söndagen den 2 mars, 2008 - 18:41:

Man kan leta dagens församlingsnamn på Svenska kyrkans webbplats, men det är ju många församlingar som är nybildade de senaste åren.

Adressen är www.svenskakyrkan.se och för närvarande finns det på startsidan, "Vilken församling hör du till?" - skriv in adressen där.

Församlingsförändringar genom åren finns på SCB:s webbplats, under regionala indelningar.

Hälsningar,
Eva

Av Runar Hortlund Söndagen den 2 mars, 2008 - 20:14:

Denna funktion kanske går att infoga i Disgen.
Ett enkelt sätt att kontrollera om det i arkivet finns anor som har fel kön.

Börja med att välja verktyg, sedan statistik. Bocka för namn och förnamn män.
Markera rutan sortera efter frekvens. Samla statistik och skriv ut. Välj alla inmatade personer. Skriv ut till textfil. Välj att granska listan. Du har nu en lista på alla förekommande mansnamn. Börja med att granska listan längst ned, där namnen bara förekommer en gång. När du nu granskar listan så kanske du finner efternamn som hamnat i fel fält när du registrerade personen. Du kan kanske också hitta kvinnliga förnamn som visar att personen fått fel kön vid inmatningen Tex. Karin. Skriv upp felen och välj avbryt.
Välj nu sök, och välj att söka personer. Nollställ allt i söklistan skriv in namnet som du skrivit upp, (Karin). Se till att rutan bara män är bockad. Du får då upp personen som det är dags att ändra kön på. Den proceduren innebär att koppla loss, byta kön, och koppla tillbaka.
Läs om detta i DG8:s manual.

När detta är klart så kan du göra en motsvarande lista på förnamn kvinnor för att se om något mansnamn eller efternamn felaktigt hamnat där.

Av Niklas Lundin Söndagen den 2 mars, 2008 - 21:20:

Jag önskar en funktion där man kan se relationen mellan två olika personer som inte är släkt genom blodsband.

Har man många personer i databasen och kanske forskar mycket på bredden är det ofta svårt att få en överblick på sambanden.
Det händer också att man får förfrågningar via e-post om personer man har, och visst, det är lätt att hitta dem i databasen, men hur kom jag in på den grenen?

En funktion som visar kortaste vägen i släktträdet mellan två personer vore användbart.

Niklas Lundin
medl. 30055

Av Christer Gustavsson (M04621) Måndagen den 3 mars, 2008 - 07:46:

Runra,

det var ett bra tips. Det har jag inte tänkt på själv.

Av Marianne Munktell (M06185) Måndagen den 3 mars, 2008 - 08:01:

Niklas!

Det finns annars ett program, GeneWeb, där man kan visa hur man är släkt och hur man inte är släkt förutom genom ingifte.

Gå till http://cristal.inria.fr/~ddr/GeneWeb/se/index.html.

Programmet är gratis att använda. Man gör en GEDCOM-fil som man läser in i programmet.

Av Börje Williams Måndagen den 3 mars, 2008 - 11:13:

Tack Karl-Olof och Eva !
Svenska kyrkans sökmotor var vad jag behövde.
Jag har redan tidigare använt adressnotisen. Folk flyttar numera mer än tidigare. Själv har jag haft tretton adresser genom åren. I utdrag för adresser kommer dessa i alfabetisk ordning under personerna, kan jag själv ändra detta till tidsordning ? Jag vill kunna få fram läsbara adresslistor till mina kusiner och sysslingar. Adressnotisen bör förses med fält för källa. Notisen bör få skilda fält för adress, telefon, epost-adress mm.
Adressnotiserna kommer inte med i kartfuntionen, vilket inte är bra tycker jag.
Jag efterlyser en bra framtida ortstruktur på hur man använder olika orttyper, såväl gamla som nya.

Hälsningar / Börje

Av Niklas Lundin Måndagen den 3 mars, 2008 - 14:12:

Marianne!

Vad bra, då går det uppenbarligen att koda en sådan funktion.
Den funktionen önskar jag till nästa version.

Niklas

Av Carl-Johan Gustafsson Måndagen den 3 mars, 2008 - 23:45:

Hej Marianne

Tack för ett bra tips.

Jag har laddat hem programmet och börjat tycka om det redan från början. Det hittar snabbt ganska långsökta indirekta släktförhållande och har flera andra trevliga sätt att presentera släkten.

Det bästa är att det kan köras helt lokalt i min dator. Jag är alltid skeptisk till att skicka ut Gedcom filer till olika web platser.

Det finns givetvis en del negativa saker också, t.ex. nån fransk standard för att normalisera namn och utskrifter på skrivare blir inte bra, men det goda överväger.

Troligen bör det gå att lägga program och "databas" på en CD (dock ej testat ännu). Då kan intresserade få en skiva och sen själva leta runt bland sina anor. Kan kanske vara ett alternativ till DG-Visa, som det aldrig tycks bli något av.

Vore kul om några fler provade, som kanske också har erfarenhet från andra liknande produkter, vilket jag inte har.

M v h
Kalle