Arkiverade (äldre) inlägg fram till 11 december, 2002

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Installation och uppdateringar: Uppdatering till tidigare versioner av DG8: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 11 december, 2002
Av Jerker Thorell Tisdagen den 17 september, 2002 - 19:52:

Jag har fått uppgradering till ver 8. Är den också programmerad i Paradox? Med andra ord, kan jag ta bort mappen IDAPI när jag avinstallerat (raderat) ver 7? Det framgår ingenstans i handledningen.

Av Gunnar Jonsson Onsdagen den 18 september, 2002 - 10:40:

Ja visst kan du ta bort IDAPI. Men var först säker på att inget annat program använder just Borlands databashanterare. Då slutar detta program att fungera. Fråga mig, jag vet :-)

Av Bo Simonsson Onsdagen den 18 september, 2002 - 13:49:

För att vara på den säkra sida: Döp om mappen eller flytta den. Kör några veckor. Då borde det märkas om även något annat program använder den.

Av Lars Skillius Söndagen den 10 november, 2002 - 19:44:

I min gamla dator hade jag installerat DISGEN 8 och laddat hem uppdateringarna dg8u-80a resp. 80b från nätet, vilket fick till följd att datorn snällt och prydligt visade att jag arbetade med DISGEN 8,0b. Med den nya dator, som f. ö. opererar med Windows XP har jag gjort precis på samma sätt, dvs laddat hem alla uppdateringarna. Den envisas likväl med visa att jag arbetar endast i version 8,0a. Vad har jag gjort för fel?

Av Ove Billing Måndagen den 11 november, 2002 - 13:48:

Vet inte men du behöver inte använda 8.0a alls längre. Använd 8.0b direkt efter CD:n. 8.0b innehåller alla ändringar från ursprunget.

Av Per-Anders Hörling Måndagen den 9 december, 2002 - 10:47:

Intressant att läsa Ove Billings inlägg. Fick nyligen ett svar från en fadder på en fråga jag ställt där han trodde att man måste uppgradera till 8.0b innan man uppgradrade till 8.0c. Skulle Oves regel gälla generellt borde man ju kunna gå från 8.0 direkt till 8.0c. Hur förhåller det sig med den saken?

Av Kjell Svensson Måndagen den 9 december, 2002 - 19:36:

Mitt problem betr. uppgradering är att jag får svaret att mitt program inte är giltigt (valid). Detta trots att jag gått hela vägen från Disgen 6, via 7 och senast till version 8. Köpet har gjorts direkt från Dis och min undran är nu har jag fått 2:a sortering?
Uppgraderingen gäller till 8.0c.

Av Ove Billing Måndagen den 9 december, 2002 - 20:36:

Det har gått bra att uppgradera till 8.0b direkt enligt praktisk erfarenhet. Skulle tro att det går utmärkt också att gå direkt från 8.0 till 8.0c utan mellansteg. Detta har jag dock inte själv provat.

Av Ove Billing Måndagen den 9 december, 2002 - 20:46:

Kjell!
Har du installerat efter alla konstens regler? Jag hade en fråga från en medlem som "flyttade" över sin Disgen från en maskin till en annan nyare och allt verkade fungera, men det gick inte att uppgradera. Han fick samma besked som du. Han fick rådet av mig att installera om 8.0 och jag har förstått att det sedan gick bra. Sannolikt saknades någon s.k. strategisk info i registret. Meddela gärna här i Forum hur det gick!

Av Kjell Svensson Måndagen den 9 december, 2002 - 22:43:

Hej Ove!
Tack för svaret. Jag har gjort som du föreslog och svaret blev: "The file C:\Program\DIS\Disgen8\Disgen.exe is not a valid version and could not be upgraded".
Vad att göra då?

Av Stig-Göran Nyman Tisdagen den 10 december, 2002 - 06:38:

Hej Kjell!
Kontrolera att du inte har två exemplar av "Disgen.exe" på din maskin. Jag har hamnat på det att jag hade två Disgen.exe och instalationen kontrolerade fel fil.

MVH
Stig-Göran Nyman

Av Per-Anders Hörling Tisdagen den 10 december, 2002 - 09:15:

Till frågan om uppgradering direkt från 8.0 till 8.0c: Om man läser anvisningarna för "Uppgraderingar" (Sidan senast ändrad 2002-12-03 17:58) verkar det ganska klart att man inte först ska uppdatara till a, sedan till b, sedan till c. MEN om man uppdaterar direkt till c ska man ÄVEN hämta en fil dgkartupdate.exe på ca 5 Mbyte. Uppdateringen av kartan skedde tidigare i dg8u-80b.exe på endast ca 1,4 Mbyte. Minst sagt förvirrande. Kan inte programmeraren komma med ett klarläggande.

Av Gunnar Jonsson Tisdagen den 10 december, 2002 - 10:07:

Problemet med att man får meddelandet: "The file C:\Program\DIS\Disgen8\Disgen.exe is not a valid version and could not be upgraded", berör tydligen enbart Windows ME och XP. Om man avinstallerar sin gamla disgen, installerar på nytt, och sedan uppgraderar så fungerar det. Problemet torde vara någon grunka i systemregistret, och där fixar man inte gärna själv.

Av Inger Amnefelt Onsdagen den 11 december, 2002 - 06:25:

Vill bra tala om att jag kör XP-Home och hade inga problem med uppgraderingen.

Av Ulf Widén Onsdagen den 11 december, 2002 - 12:01:

Hej
Efter upgradering till 8c fungerar inte funktionen "Sök i disbyt på Internet". Jag vet inte om det är en tillfällighet eller inte. Har inte kunnat använda den. IE säger att den inte hittar servern. Är det bara jag som har detta fenomen?

Hälsningar Ulf Widén

Av Kjell Svensson Onsdagen den 11 december, 2002 - 16:49:

Hej Gunnar Jonsson!
Jag har Windows 98 men trots det berörs jag ändå.
Har även testat Stig-Görans förslag och jag har dubbla Disgen.exe, varav det 2:a är i Backup. Kan/bör man ta bort detta? Försökte med att byta namn men utan resultat. Då fick jag upp ett fönster med att jag inte har någon skarp version, trots att jag följt alla regler.

Av Johan Söndagen den 25 augusti, 2002 - 15:06:

Jag skulle för min fars räkning behöva uppgradera DISGEN till någon Windows95-baserad version från en gammal DOS-version (har ej versionsnumret här just nu).
Går det att direkt uppgradera från så gamla versioner? Kan röra sig om uppemot 8-10 år gammal version.

Av Ove Billing Torsdagen den 29 augusti, 2002 - 11:39:

Om det gäller PC så kan nog många faddrar detta, i alla fall jag. Skicka materialet som bilaga till mejl till mig. Om det gäller MAC så kan Olof Cronberg fixa det.

Av Johan Kullberg Måndagen den 16 september, 2002 - 20:05:

Aha, jag trodde programmet själv klarade det, men det kanske inte är så för så pass gamla versioner.

Jag håller just nu på att försöka få tag i filerna; har problem med hårddisken ifråga vilket förstås uppstod när jag startade maskinen i somras för att ta backuper...

Av Sture Bjelkåker Fredagen den 22 november, 2002 - 20:13:

Hej

Uppdatering 8.0c till DISGEN har ikväll 22 nov lagts upp på DIS hemsida och kan därifrån laddas ner av användarna, meddelar Lars Blomberg.
Ett flertal "problem" är därmed åtgärdade, bl a säkerhetskopiering till diskett.

Hälsn/ Sture Bjelkåker, ordförande DIS

Av Kjell Arnesson Fredagen den 22 november, 2002 - 22:08:

Hej.
Beträffande Problem 545, att dödsorsak kommer med vid Gedcom-export. Jag har precis installerat uppdateringen 8c. och testat, resultatet är att dödsorsaken fortfarande finns med i Gedcomfilen trots att jag valt bort denna i dialogrutan för export.

mvh Kjell

Av Joel Vogler Fredagen den 22 november, 2002 - 23:59:

En liten skönhetsfläck kanske: Under pågående export eller säkerhetskopiering finns en indikering som visar hur arbetet framskrider. I 8.0c visas "Arbetat i %1" vilket ser konstigt ut. Nog räknade väl 8.0b här fram tiden?

Av Lars Skillius Lördagen den 23 november, 2002 - 06:07:

Det borde framgå av sidan "uppdateringar" om möjligen en senare uppdatering inkluderar de tidigare (dvs att jag även får uppdateringarna 8,0a och 8,0b när jag laddar hem 8,0c). Även om det finns en vedertagen praxis eller om frågan kan besvaras med hjälp av filernas storlek bör man inte begära av DISGEN-användare i gemen att de skall inse hur det förhåller sig. Eller?

Av Karl-Edvard Thoren Söndagen den 24 november, 2002 - 22:13:

Access violation at 0060C501 i Disgen 8.0c
Om en person har mer än 10 giften kommer detta fel vid utskrift av ansedel och
antavla.
Jag har tidigare rapporterat ett problem med mer än 10 giftes notiser, fel nr 520. Nu råkade jag göra en utskrift på just det testmaterialet och då visar det sig att om jag har mer än 10 giftes notiser så kommer den lille röde fram vid utskrift.

Felrapport:
Version: 8.0c (Win32)
Skapad : 2002-11-22 16:55

Feltext : Access violation at address 0060C501 in module 'DISGEN.EXE'. Read of address FFFFFFFF
Felslag : EAccessViolation

Senaste felkod från Win32 API (inte alltid relevant)
Felkod : 0
Förklaring : Åtgärden utfördes.
Medlemsnummer: 22318
Vad som hände:
Om en person har mer än 10 giften kommer detta fel vid utskrift av ansedel och
antavla.

Av Augustina Stensdotter Måndagen den 25 november, 2002 - 10:21:

ÄNTLIGEN kom en ny uppdatering av Disgen! Ser fram emot detta varje gång... Helst vill jag ha uppdateringar och ny utgåva av Disgen varannan månad, men jag förstår ju själv att det inte går ;)

Av Joel Vogler Onsdagen den 27 november, 2002 - 01:04:

Efter uppdatering till 8.0c läser jag i söklistornas statusfält "Söklista %1: %2 rader (fil %3) Ordning: Flk:ind" både under sökningen och när den är klar. Vad betyder det?

Av Sten-Sture Tersmeden Onsdagen den 27 november, 2002 - 22:44:

Ordning:Flk:ind betyder sorteringsordningen efter Disgens ID-nummer. Sorterar du på flera kolumner ser du vilka fält listan är sorterad efter, kan nog vara bra att veta vid långa söklistor.

Av Joel Vogler Torsdagen den 28 november, 2002 - 01:27:

Aha, ja hjälp med att komma ihåg hur jag sorterat är inte så dumt att få. Nybörjare som jag ännu är så insåg jag inte att Flk:ind helt enkelt är förkortningen för flocknummer:individnummer.

När jag granskar bilden av en söklista i handledningen till Disgen 8 förstår jag dessutom vad det där med %1, %2 och %3 skulle indikera. Men här går något på tok, för vad söklistan än innehåller står samma procenttecken och siffror kvar oförändrade...

Av Joel Vogler Torsdagen den 28 november, 2002 - 20:37:

Det finns redan en ny version av uppdateringen till 8.0c som ersätter de förvillande %1, %2 och %3 med rätt innehåll.
Och på uppdateringssidan finns klara besked om hur man skall göra. Tack så mycket!

Av Karl-Edvard Thorén Torsdagen den 28 november, 2002 - 21:41:

Nyinstallation av Disgen för uppdatering till 8.0c
Det står tydligt och klart i informationen till uppdateringen till 8.0c att man måste installera om den skarpa versionen innan man kan göra ny uppdatering till 8.0c
Nu undrar jag vad är det för vits med windows installationskontroll och backup till backupfilen i samband med uppdateringen när man inte kan göra en avinstallation av 8.0c uppdateringen och sedan installera den nya uppdateringen.
Är det något fel med Disgens sätt att installera ?

Av Sten-Sture Tersmeden Fredagen den 29 november, 2002 - 09:58:

Jag ominstallerade 8.0 enligt anvisningarna för nya versionen av 8.0c-uppdateringen. Skulle sedan köra in 8.0c och får följande felmeddelande:
"The file C:\Program\Dis\DISGEN8\Disgen.exe is not a valid previous version and could not be upgraded"

Så nu står jag där med 8.0

Vad är fel?

Av Stig-Göran Nyman Fredagen den 29 november, 2002 - 10:44:

Hej!
Om jag förstår saken rätt måste du updatera 8a och 8b före du uppdaterar till 8c.

Mvh
Stig-Göran Nyman

Av Lennart Ekström Fredagen den 29 november, 2002 - 11:42:

Det finns e fråga från 23 nov om version c ersättr de tidigare a och b. Dvs att man inte ska behöva vid ominstallation börja om från början i gen, 8.0a, 0.b och 0.c. Ersätter c alla de övriga? För egen del har allt gått bra med installationen, men kan vara bra att veta för framtiden

Av Kjell Johansson Fredagen den 29 november, 2002 - 11:57:

Under rubriken Installering svarar Karl-Edvard Tohren den 20/10 att det räcker att uppdatera med version 8.0b. Då kan man väl anta att det ska duga med version 8.0c i nuläget. F.ö. inga problem att uppdatera.

Av Göran Andersson Fredagen den 29 november, 2002 - 17:36:

Det går bra att återinstallera 8.0 men ej uppdatera vare sig a, b eller c. Installationen avbryts av "The file C:\Program\DIS\Disgen8\Disgen.exe is not etc" (i likhet med Tersmedens inlägg tidigare).
Jag kör Windows XP - har det betydelse? Vilken version av Windows har de som lyckats?
Disgen visar 8.0c när man kollar aktuell version under "Hjälp" och programmet tycks fungera men det känns osäkert.

Av Kjell J Fredagen den 29 november, 2002 - 18:16:

Hej Göran!
Jag kör XP-Pro, och det visar också 8.0c. Det verkar ibland lite skumt med allt möjligt, inte bara i Disgen 8. Men just nu funkar Disgen 8.c till min belåtenhet. Det finns ju fårstås väldigt mycket som jag inte provat.

Av Kjell Arnesson Fredagen den 29 november, 2002 - 19:20:

Hej Göran!
Jag var tvungen att avinstallera Disgen (programfilerna) först innan jag kunde installera uppdateringen 8.0c. Jag använder XP-Pro.

Mvh Kjell

Av kjell Arnesson Fredagen den 29 november, 2002 - 19:25:

Det gick lite för fort.
Efter avinstallationen installearde jag Disgen 8.0 på nytt och efter detta uppdateringen 8.0c.

Mvh Kjell

Av Göran Andersson Fredagen den 29 november, 2002 - 21:26:

Hej båda "Kjellarna" och tack för tipsen. Jag avinstallerade Disgen (lite nervöst var det!) och installerade på nytt, först CD-skivan, uppdaterade till version a framgångsrikt och därefter direkt version c. Allt OK.
Jag har också Windows XP Pro, vilket inte framgick när jag ställde frågan.
Tack för hjälpen!
Mvh Göran

Av Sten-Sture Tersmeden Fredagen den 29 november, 2002 - 23:24:

Även för Windows ME måste man avinstallera allt gammalt och sedan installera om på nytt innan justering av 8.0c funkar.

Tack ska ni!
Bra med Forum!!

Av Kent Lundvall Söndagen den 1 december, 2002 - 17:45:

Hej, Uppgraderingen 8.0c är på 1,5 Mb, den verkar redan vara Zippad. Hur gör man för att föra över den med diskett till en dator utan internetuppkoppling.
Mvh Kent Lundvall

Av Marianne Munktell Söndagen den 1 december, 2002 - 18:59:

Kent!

Lura systemet! Jag byter först namn på filändelsen, t.ex. till "exi". Sen packar jag ihop filen på två disketter med hjälp av WinZip. Därefter packar jag upp den i den andra datorn och byter till rätt filändelse.

Av Lennart Ekström Måndagen den 2 december, 2002 - 20:42:

För min del gick det inte att installera den nya versionen av 8.0c som föreslås i anvisningarna OBS. 2. Dvs att installera 8.o igen och sedan 8.0c. Får upp felmeddelande att det inte går att installer ovanpå den gamla. Har XP-home. Löste installationen enligt följande. Avinstallerade 8.0, avinstallerade .a,.b och.c. Installerade 8.o igen och sedan 8.0c och det fungerar. En lite märklig procedur men så kan det tydligen bli.

Av Jan Andersson Söndagen den 8 december, 2002 - 09:21:

Till de ansvariga för "c"-uppdateringen.
När jag hade laddat hem den och körde den tyckte den att min version int var en originalversion men efter att ha kört cd-skivan så godkändes min version av disgen 8. Att lägga ut en uppdatering som man inte kan spara på en diskett är tanklöst vi som har en bärbar extra dator behöver diskett för att få det riktiga progrannet med oss. Om man har ett nätverk hemma så är det bara att kopiera filen, man kan också bränna över den på en cd om man har en cd-brännare i den sttionära maskinen. Men nu är det inte alla som har de möjligheterna så lägg om filen till två filer t. c1 och c2 och låt nästa uppgradering få ta det antal disketter som behövs.
Med vänliga hälsningar från Jan Andersson 04426

Av Jan Andersson Onsdagen den 11 december, 2002 - 14:07:

Jag har tittat på alla inlägg jag har hittat om uppdateringen, men inte hittat något svar på om den nya uppgradering innehåller de äldre eller om man måste köra alla uppgraderingarna efer varandra,är det någon som vet det rätta svaret ? Att det är problem med olika versioner av windowsprogrammet är inte bra, hoppas att programmerarna hittar en lösning så att nästa uppgradering inte ställer till det. Jag kör själv Windows 98 andra utgåvan, har någon stött på några problem med den ? Mitt förslag om att alla uppdatering skall ha en sådan storlek att de går in på en vanlig diskett även om det behövs flera stycken för en komplatt uppdatering har jag inte hört någon kommenter till.
En annan tankegång. Jag har fått filer från andra släktforskare och ibland upptäckt att samma person har matats in flera gånger me en aning olika detljer. Jag skulle vilja kunna öppna filerna i ett databasprogram där man kan söka hur som helst för att se om det finns misstänkta dubbletter eller att kuna juster detaljer som hur går,socken,församling,namnstavning m.m är gjort så att hela materialet får ett gemensamt utseende, är det någon som vet vilken databaskonstruktion som disgen8 använder sig av eller vilkt databasprogram som kan vara lämpligt att använda sig av.
Med vänlig släktforkarehälsningar
Jan Andersson,DIS 04436 e-post= jan-o.andersson@telia.com

Av Karl-Edvard Thorén Onsdagen den 11 december, 2002 - 19:24:

Uppdatering Disgen 8.0c
Man behöver inte lägga in tidigare uppdateringar endast den sista.