Av Keth Andersson Måndagen den 24 mars, 2008 - 20:32: |
Jag försöker exportera en person och hans ättlingar till en annan forskare.Hur jag än bär mig åt så börjar söklistan inte med honom utan med mig själv eftersom jag är individ 1 i flock 1. Därefter kommer alla i nummerordning och mottagaren får allt huller om buller. Hur skall jag göra? Mottagaren har Win family.
Keth
Av Ingvar Kärrdahl Tisdagen den 25 mars, 2008 - 00:11: |
Den ordning i söklistan som du har på de personer du avser att exportera med Gedcom har inte någon praktisk betydelse för mottagaren. Gedcom hanterar personerna och deras inbördes relationer i princip oberoende av vilket databasnummer som personen har i Disgen. Mottagande program hanterar sedan dessa uppgifter på sitt sätt. Det viktiga är att mottagarens program kan importera uppgifter från en Gedcomfil.
Du kan läsa mer om Gedcomexport/-import i Disgens handledning samt i Direkthjälpen i Disgen.
Av Eva Dahlberg Tisdagen den 25 mars, 2008 - 08:01: |
Keth, du hittar även en artikel i Diskulogen nr 66, sidan 30-34, om Gedcom-utdrag med bilder och steg-för-steg-beskrivning.
Databasnumret i Disgen har som Ingvar säger ingen betydelse, jag skulle vilja säga att det inte spelar någon roll alls för något annat än när du själv vill söka upp personer. Personernas släktskap och relationer definieras av andra saker.
Du kan läsa om olika sorteringar i söklistan i Diskulogens artikelserie "Lär dig mer om" nr 11 (Diskulogen nr 71), nr 18 (i Diskulogen nr 77) och nr 19 (i Diskulogen nr 78). Alla äldre nummer finns här och alla artiklarna finns samlade här DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Artikelserien - "Lär dig mer om DISGEN 8".
Hälsningar,
Eva
Av Keth Andersson Tisdagen den 25 mars, 2008 - 08:59: |
Tack Ingvar och Eva!
Jag får plöja Diskulogenartiklarna igen. Handledningen kan jag i stort sett utantill vid det här laget. Jag tyckte att jag gjorde helt rätt, men för mottagaren blev det kaos. Han säger att han fick mig som proband och sedan gick det bakåt.Jag har fått en GEDCOMfil från honom som fungerade alldeles utmärkt. Jag får försöka igen.
Hälsningar Keth
Av Eva Dahlberg Tisdagen den 25 mars, 2008 - 09:22: |
Nu vet jag inte hur Gedcom-import fungerar i WinFamily (eller hur programmet fungerar) men kan han inte välja proband i så fall (vi kan ju i Disgen välja vilken centrumperson vi har för olika tavlor)?
Olika sorteringar i söklistan hjälper inte om det är ditt databasnummer som styr hans program. Eftersom ett databasnummer blir tomt om du raderar en person och sedan återanvänds för en annan ny person som skrivs in och kanske tillhör en annan gren och en annan generation så är det bara en intern numrering utan betydelse utåt.
Jag har använt gedcom till flera andra program utan bekymmer, men aldrig testat Winfamily.
Hälsningar,
Eva
Av Alf Christophersen (M00919) Tisdagen den 25 mars, 2008 - 12:35: |
Ikke alle slektsforskere forstår å bruke et slektsprogram og vet ikke om hvordan man angir hva som skal være proband.
Noen tror at person 1 i en database alltid er proband, og når det da ikke er hans ane men avsenderen av Gedcom-fila faller man kort og godt av lasset.
(Også kalt figurlig kunnskap om ting, eks. man kan legge sammen 3 og 3 sild, men ikke 3 og 3 makrell da man ikke liker makrell)
:-)