Arkiverade (äldre) inlägg fram till 12 februari, 2008

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Övrigt: Frågor om kommande versioner av DISGEN: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 12 februari, 2008
Av Kjell Johansson Lördagen den 31 januari, 2004 - 19:17:

Det har väl varit läge för en uppdatering till 8.d ganska länge nu. Men det tycks ju inte hända så mycket.
Någon som vet när det blir något?

Av Marie Nilsson Söndagen den 1 februari, 2004 - 00:04:

Och inte står det vilka problem som ska vara rättade till nästa uppdatering i heller.

Av Matti Särngren Söndagen den 1 februari, 2004 - 15:42:

Hej!
Jag lade in en liknande kommentar under kartor, men den passar kanske bättre här.
För kartorna så skulle man avhjälpa det att öarna inte syntes riktigt i 8c, med den fil dgkartupdate.exe. Lika väl funkar inte alla öar lika bra.
Kungsholmen och Essingarna syns INTE på läns och kommun nivå. Församlingsnivån visar endast grönt område för S:t Görans församling.

Dessutom kan jag inte få programmet att visa kyrkosymbolen för Engelbrekt fast jag provat ta bort och lägga dit den igen.
matti 8726

Av Sture Bjelkåker Söndagen den 1 februari, 2004 - 22:21:

Uppdatering 8.0d är planerad till mars månad, meningen är att merparten av kvarvarande "buggar" då ska vara åtgärdade.

mvh
Sture Bjelkåker
ordf DIS

Av Joel Vogler Fredagen den 25 mars, 2005 - 16:33:

8.0d kom för ett år sedan, och det lär väl inte vara den sista versionen. Men vilka förbättringar/rättelser kommer nästa att innehålla?

Det finns faktiskt en sida under 'Uppdateringar' som heter 'Problem som kommer att vara rättade i nästa uppdatering'. Varför inte använda den för att hålla oss informerade om vad som är på gång?

Sidan ifråga är lika tom idag som den var när vi gick och väntade på 8.0d

Av Karl-Olof Reinlund Lördagen den 26 mars, 2005 - 10:00:

Samma sak har jag undrat över under många år finns det inte faställt vad som skall åtgärdas eller förbättras i nästa version.
Det nog bra om alla användare av Disgen och även andra känner till vad som förverkligas av de otaliga föreslagna förbättringar som gjorts under tiden från förra uppdateringen. I DIS behöver väl inga affärshemligheter hållas hemliga. Som det är idag föreslås samma ändringar många gånger om då ingen vet vad som kommar att ändras eller förbättras i nästa Disgen version.

Av Christer Gustavsson Måndagen den 28 mars, 2005 - 16:54:

Joel och Karl-Olof,

jag är ledsen men jag har inte prioriterat informationen om DISGEN på webbplatsen den senaste tiden. Jag hoppas att vi har möjlighet att bli bättre på detta i fortsättningen. I kommande nummer av Diskulogen så efterlyser jag fler ideella krafter på info-sidan.

Till sakfrågan. Jag har i nu lagt upp den senaste uppdateringen, 8.1. Efter helgen kommer det också att synas på DIS webbplats lite tydligare. 8.1 innehåller några rättningar och ett par nya små funktioner. Mer finns att läsa i hjälpen på uppdateringen.

Vad händer framöver? Vi kommer att bli mindre hemliga. Men vi har en diger lista med drygt 500 bra förbättringsförslag att bedöma, prioritera och hantera. Intresset är stort, likaså viljan att göra något av det. Men fn är utvecklingsresurserna den trånga sektorn. Men "open-source"-lösningen är på kort sikt inte en framkomlig väg. I varje inte enligt våra utvecklare. Hur det kan se ut på längre sikt har vi inte tagit ställning till ännu.

Vi har ambitionen att komma ut med tätare uppdateringar med rättningar. Om vi lyckas kan det komma något före sommarsemestern, om inte så blir det efter.

Av Karl-Olof Reinlund Måndagen den 28 mars, 2005 - 17:53:

Jag förstår att det kan vara en diger lista men det var just detta som jag ville påpeka hur den kan förkortas med tillräcklig imformation. Vad gör programutvecklingsgruppen PUG nu för tiden ?
Tyvärr minns jag inte ens vem som hör till PUG. Inte har jag sett att PUG varit aktiv på webben sista tiden. PUG skall gallra vad som skall förbättras och även se framåt för kommande versioner och programmerare förverkligar de det föreslagna. PUG skall enligt min mening vara experter på programmering samt föreslå nya Disgen framtidsversioner och informera alla medlemmar vad som skall åtgärdas till nästa version. Jag håller helt med om att inte är "open-source" något för de framtida Disgen versioner. Vem skall kunna hålla i dessa trådar och utvärdera alla bidrag.
Vilka utvecklingsresurser behövs ? Personliga, tekniska eller material ? Kan någon berätta för medlemmarna vilka utveckligsresurser som behövs. Kanske dessa redan finns på lager hos medlemmarna i DIS ?
Jag är medveten om vilka uppoffringar som har gjorts för att få Disgen till det är idag och jag lyfter på hatten för programmet och tror att hjälpen finns till i medlemmarnas kunnande, bara någon upplyser om vilken hjälp som behövs. Samtidigt vill varna för att Disgen programmet inte får bli för INVECKLAT att använda av "vanliga" släktforskare framöver.
Medlem nr. 1120 från 1980-talet.

Av Nils-Åke Bjäresten Måndagen den 28 mars, 2005 - 20:42:

Jag tänker framföra några synpunkter på utvecklingen av DISGEN och inleder med några utdrag ur vad jag tidigare framfört på annan plats i detta Forum:
2005-01-02: De släktforskare som använder Disgen är beroende av att programutvecklingen fungerar på ett bra sätt både nu och i framtiden. Nu bygger DIS upp en ny organisation för programutvecklingen, men informationen om hur denna verksamhet framskrider är knapphändig. --- Disgen 8 bör underhållas under ytterligare någon tid, men det är inte självklart att den nuvarande källkoden skall ligga till grund för kommande versioner. Jag tror att utvecklingen bör inledas av en förutsättningslös analys av de krav man ställer på framtida versioner av programmet. När denna analys är gjord kan man välja utvecklingsplattform. Om man väljer att arbeta på detta sätt tror jag att man ganska snabbt kommer fram till att man för en Windows-version av programmet bör satsa på Microsoft .NET Framework och programmeringsspråket C#, som är modernt, objekt-orienterat och standardiserat (ISO/IEC 23270).
2005-01-12: Program skrivna i C# bör också kunna köras under Linux och Mac OS X. Det finns nämligen ett utvecklingsprojekt som kallas Mono, vars syfte är att skapa utvecklingsverktyg som är kompatibla med .NET Framework,
se http://www.mono-project.com.
2005-01-19: I "Programmeringens grunder" (Studentlitteratur, ISBN 91-44-03597-7) betonar Björn Abelli vikten av att göra en ordentlig problemanalys: "I och med att vi har definierat problemet, har vi halva lösningen klar!" Boken är på c:a 350 sidor varav c:a 65 sidor handlar om Objektorientering. Även vana programmerare bör kunna finna en hel del guldkorn i denna bok. En annan mycket läsvärd bok är "Beginning C# Objects, From Concepts to Code" av Jacquie Barker och Grant Palmer (Apress, ISBN 1-59059-360-X). Denna bok förklarar på ett mycket lättförståeligt sätt vad ´Objektorienterad Programutveckling´ är. Även i denna bok betonas vikten av att man gör en ordentligt problemanalys innan man påbörjar programmeringen.

Än så länge håller DISGEN-utvecklarna på med att rätta fel i DISGEN 8 men så småningom skall det väl komma en helt ny version av programmet. Jag anser att det är viktigt att man tar till vara de möjligheter till förbättringar i programmet som den senaste tekniken medger. Jag har redan pekat på att .NET och C# kan vara värda att studeras. I .NET ingår också komponenten XML som även den bör vara värd ett omnämnande.

I de flesta databasprogram förekommer det att text blandas med styrkoder och så är det också i DISGEN 7 och 8. Detta är ofta en källa till problem. För att komma till rätta med dessa problem har man länge arbetat med att försöka standardisera sådana s k märkspråk. Ett sådant märkspråk är SGML (Standard Generalized Markup Language) och här lyckades man 1986 åstadkomma en ISO-standard. Bland svenska företag som har använt SGML kan nämnas SAAB, ABB och Ericsson. Men SGML var alltför ambitiöst och därför fick det inte den spridning man hade hoppats på. Under senare hälften av 1990-talet arbetade man därför med att göra något mera användbart av en delmängd av SGML. Denna delmängd kallade man XML (Extensible Markup Language) och 1998 hade man nått fram till en industristandard för XML. Det har skrivits åtskilliga böcker om XML men här nöjer jag mig med att nämna två. Lämpligen läser man Liljegrens bok först. Den andra boken är i första hand avsedd att användas som en uppslagsbok.
Gustaf Liljegren: XML - Begreppen och tekniken, Studentlitteratur 2004, ISBN 91-44-02476-2.
Harold & Means: XML in a Nutshell, O'Reilly 2004, ISBN 0-596-00764-7.

En annan intressant komponent i .NET är ADO.NET som underlättar kommunikation mellan olika databasprogram.

Jag har skrivit detta därför att vi på årsmötet blev uppmanade att utnyttja DIS Forum till att framföra våra synpunkter. Nu hoppas jag att ansvariga funktionärer är intresserade av att deltaga i en diskussion om DISGENs framtid.

Nils-Åke Bjäresten
Medlem 15361

Av Lennart Ekström Tisdagen den 12 februari, 2008 - 16:22:

Finns det någon tidplan för nästa uppdatering av DISGER och eventuella nyheter. 8.1f eller 8.2

MVH/Lennart