Av Niklas Lundin Tisdagen den 4 mars, 2008 - 17:25: |
Jag har lyckats få hem filen "gw-4.09-win.exe" och installerat programmet.
Längre än så kommer jag inte.
Av Å Källstrand Söndagen den 9 mars, 2008 - 16:52: |
I Disgen kan man ju bara visa församling, länsbokstav samt eventuella underliggande orter.
Framförallt vid utskrifter borde även kommunnamnet komma med. Församlingsnamnet säger inget för en ovan. T ex "Tveta (S)". Mer lättförståligt är "Tveta (S) Säffle kn".
Medl nr 12410
Av Åke A Källstrand Söndagen den 9 mars, 2008 - 17:21: |
Jag instämmer i Börje Williams inlägg, plus ett tillägg till mitt ovanstående inpass:
Vid gatuadresser och platser i tätorter, blir det lite konstigt när kommunnamnet inte finns med.
Om jag t ex anger "Levde på Beväringsgatan Nylöse (O). Hur många vet då att det ligger inom Göteborgs kommun och tätort?
12410-igen!
Av Börje Williams Måndagen den 10 mars, 2008 - 10:21: |
mp3-filer i DISGEN? Jag skulle vilja "lobba" för att kunna använda ljudfiler av mp3-format, som är mycket utrymmessparande. Kanske är detta redan planerat i kommande version? Jag har själv konverterat ett antal långa mp3-filer med bl a min frus morfar från ca 1950 som fanns på rullband.
Börje
Av Daniel Berglund Måndagen den 10 mars, 2008 - 20:27: |
Jag tror det går att lägga in mp3-filer redan idag, eftesom Disgen inte innehåller egen kod för ljud och video utan litar på Windows. Om du väljer "alla filer" när du lägger in ljudfilen så kan du välja även mp3-filer. Detta fungerar i utvecklingsversionen och jag tror det gör så även i 8.1d.
Av Lennart Ekström Tisdagen den 11 mars, 2008 - 09:47: |
Daniel. Jag har testat att lägga in mp3-filer och det fungerar utmärkt. (8.1d)
Av Börje Williams Tisdagen den 11 mars, 2008 - 13:09: |
Var läggs multimediafilerna? Ska de ligga bland bilderna i DgPic, eller i annan mapp? Backup ska ju fungera även för dessa filer.
Tack Daniel och Lennart för snabba svar.
Börje
Av Daniel Berglund Tisdagen den 11 mars, 2008 - 22:03: |
DgPic passar väl bäst, och då kommer de med i backupen om du inte kryssar ur den rutan.
Av Anders Malm Torsdagen den 20 mars, 2008 - 11:21: |
När man sitter och tittar i kyrkböckerna kommer man ofta till lägen där personen flyttat. Ganska ofta är noteringen otydlig eller också har någon typ av förkortning använts vilket gör det svårt att hitta vidare. Jag har dock konstaterat att personer sällan flyttar så långt, ofta till närliggande socknar. Det vore därför praktiskt att enkelt kunna se en sockens grannsocknar för att matcha dem mot noteringen och förhoppningsvis hitta tänkbara kandidater att leta i.
Anders
Av Eva Dahlberg Torsdagen den 20 mars, 2008 - 20:51: |
Kan du inte använda kartan till det eller är du ute efter något annorlunda sätt att söka församlingarna?
Hälsningar,
Eva