Textnotisens höjd

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Notiser: Biografi, text, extra text: Textnotisens höjd
Av Anders Berg M01397 Fredagen den 18 april, 2008 - 23:04:

I dialogen Ändra personnotiser, flik Notiser, finns en irriterande bug eller vad man ska kalla det.

Notisen Extra text (troligen också Text) visas med en viss höjd, inte bara en rad, så att man kan se en del av texten i notisen. Problemet är att denna höjd varierar helt slumpmässigt, och ibland är 10 rader synliga, ibland blir den trådsmal och det går knappt att se att det finns en textnotis!

Jag har märkt att felet ofta uppkommer om man kopierar in text i en redan befintlig textnotis. Själv använder jag Extra text till att just kopiera in stora textmassor från t ex Anbytarforum får att ha dem tillgängliga. Notisen Extra text använder jag aldrig i utskrifter utan endast för intern bruk.

Det är oerhört irriterande när notisen plötsligt nästan försvinner, till synes utan något system. Jag måste då gå in och lägga X antal blankrader sist i notisen för att den ska synas.

Varför inte alltid ha det så att t ex fem rader visas av en textnotis? Nu måste det ligga någon funktion i programmet som försöker beräkna hur mycket som ska visas, något som alltså inte fungerar många gånger.

Det har varit så här i åratal. Har alltid trott att något så uppenbart galet skulle fixas till nästa version utan att man behöver felanmäla det, men det tycks inte vara så! Därför detta inlägg. :)

Av Daniel Berglund Lördagen den 19 april, 2008 - 15:58:

Det beror på att du har för långa notiser :-) Maxhöjden på en rad i listan med notiser är (visar det sig efter lite forskning) 255 pixlar och har man mer text än så försöker Disgen göra en ännu högre rad än så, men då tar Windows den begärda höjden modulo 256. Så försöker Disgen göra en rad med höjden 270 pixlar blir det bara 14...

Men nu är det fixat, tror jag. Det är bäst att alltid felanmäla även om galenskapen är uppenbar, för det finns så många skrymslen och vrår i Disgen att det mycket väl kan vara så att ingen har sett det..

Av Anders Berg M01397 Lördagen den 19 april, 2008 - 20:49:

Tack! Nu längtar jag efter nästan version. :)

Av Niklas Lundin Lördagen den 19 april, 2008 - 23:43:

Rent generellt skulle det vara bra att kunna ändra storlek på fönstret Ändra personnotiser.
Fliken Notiser innehåller mycket text man inte ser med dagens lilla fönster.
Så länge får vi använda oss av F6

Av Daniel Berglund Söndagen den 20 april, 2008 - 21:07:

Hej Niklas, detta kommer att gå i nästa version.

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: