Av Karl-Erik Lerbro (M00393) Måndagen den 29 maj, 2006 - 17:18: |
Inger. Jovisst skall det fungera om du ändrar orter och källor.
Kan det vara så enkelt som att du inte har använt knappen "Nnollställ allt" när du fyllde i sökvillkoren? Det är väldigt lätt hänt att man förbigår att man har något ovidkommande sökvillkor ifyllt på en annan flik i sökformuläret sedan en tidigare sökning.
Av Inger Amnefelt M10065 Måndagen den 29 maj, 2006 - 17:47: |
Tackar för hjälpen.
Det måste ha varit något vilkor som låg kvar.
I går fungerade det inte.
Kan inte fatta att jag har glömt vilkor. Jag brukar "Nollställa". Det brukar hjälpa. Jag får testa i kväll och se vad som händer
Mvh Inger A (M10065)
Av Karl-Erik Lerbro (M00393) Måndagen den 29 maj, 2006 - 17:52: |
Gunnar! Jag känner inte igen ditt resonemang om sökning och ändringsdatum i dialogen för "Ändra personnotiser". Visst ändras ändringsdatumet även om du endast ändrar i ort och datum.
Av Inger Amnefelt M10065 Måndagen den 29 maj, 2006 - 18:15: |
Jag har just testat.
Att bara lägga till en koppling till Genline i en vigselnotis gav som resultat med ändast "senast ändrad" som vilkor dagensdatum + 00.00 till 23:59. 2 personer kom som resulat.
Jag måste ha gjort något fel igår.
Av Karl-Erik Lerbro (M00393) Måndagen den 29 maj, 2006 - 18:28: |
Ja, Inger, det är så med "det elektriska". Man vet inte alltid vilken knapp man tryckt på och datorerna har ibland sitt eget liv och spelar sin spratt.
Av Gunnar Jonsson (M00707) Måndagen den 29 maj, 2006 - 21:22: |
Karl-Erik. Jag menade om man går in i ortdatabasen eller källdatabasen utan att gå via en person.
Av Karl-Erik Lerbro (M00393) Måndagen den 29 maj, 2006 - 22:47: |
JA, Det var en annan femma :-)
Av dis19138 Onsdagen den 1 augusti, 2007 - 00:34: |
Sökning hittade inte de senaste posterna.
Jag hade behov av att använda min gamla dator och tog därför en backup från min nya dator och återskapade den på den gamla.
När jag gjorde sökningar så kom inte de senast registrerade posterna upp. Alla personer fanns dock med, t.ex om jag tog fram dom via postnummer eller skapade en anlista.
På något sätt verkade det som om sökningen la av, antingen efter något postnummer eller efter något registreringsdatum.
Är det något som kommer i otakt när man läser in en nyare backup på i ändre installation?
I vanliga fall brukar jag kopiera hela katalogen direkt men nu skulle jag vara lite ordentlig och använda backup funktionen.
Kan någon förklara varför?
M v h
Kalle
Av Marianne Munktell (M06185) Onsdagen den 1 augusti, 2007 - 07:18: |
Kalle!
Uppdaterade du sökindex efter återläsningen?
Stängde du DISGEN och startade om? Man behöver göra det när man har återläst en säkerhetskopia.
Av dis19138 Onsdagen den 1 augusti, 2007 - 10:26: |
Hej Marianne
Jag har inte aktiverat sökindex. Inte vad jag vet i alla fall, jag har inga markeringar på den funktionen.
Startade om gjorde jag troligen inte. Jag ville få det fixat så snabbt som möjligt, därför kopierade jag hela katalogen direkt, det visste jag att det funkade.
M v h
Kalle