Stamtavla En rad per person

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Utskrifter: Stamtavlor: Stamtavla En rad per person

Av Joel Vogler Onsdagen den 21 maj, 2008 - 00:49:

Jag tror inte mina ögon! Om programmet självsvåldigt stryker under ett av namnen och därmed markerar det som tilltalsnamn är det definitivt ett fel. Har Karl-Edvard rätt i att det en gång har bestämts att det skall vara så måste det beslutet omgående rivas upp.

Namn får markeras som tilltalsnamn (med asterisk, understrykning eller versaler) ENDAST av den som vet att detta är korrekt. Saknas den kunskapen måsta alla namn lämnas omarkerade.

Av Lennart Ekström Onsdagen den 21 maj, 2008 - 09:14:

Joel har rätt. Programmet kan inte självsvåldigt bestämma vilket namn som ska strykas under. Jag hoppas verkligen att det man fullföljer det som Daniel skriver om "men "pappersutskrifterna återstår". Det måste naturligtvis rättas till i den nya utgåvan. När man fixade det för html sidorna, varför fullföljde man inte pappersutskrifterna? Om det finns en felanmälan förutsätter jag att det rättas till fullt ut.

Av Jan Wallin Onsdagen den 21 maj, 2008 - 23:06:

Kommentar till Joels inlägg
I Disgen finns bara ett alternativ att markera tilltalsnamn och det är med asterix. Om man skriver in tilltalsnamn med versaler får man ett eget system som sedan kan orsaka problem. Det som saknas är att kunna välja ett typsnitt som konverterar till versaler vid utskrift. Det kan vara ett förbättringsförslag.

Av Joel Vogler Torsdagen den 22 maj, 2008 - 11:03:

Jan har helt rätt i att man skall använda en asterix för att tala om för Disgen vilket som är tilltalsnamnet.

Alternativen jag nämnde kan komma till användning i andra sammanhang: Disgen använder som vi sett ovan en understrykning i pappersutskrifterna och i många databaser, t.ex Rötters porträttfynd, måste versaler användas eftersom asterixer ställer till problem vid sökningar.

Av Daniel Berglund Torsdagen den 22 maj, 2008 - 13:47:

Att det inte har rättats (ännu) för pappersutskrifter beror på att html-utskrifter och pappersutskrifter görs av två skilda delar av programmet, och när jag fixade html-delen visade sig inte problemet i de vanliga utskrifterna. Jag letade nog inte så länge heller den gången..

Av Lennart Ekström Torsdagen den 22 maj, 2008 - 14:07:

Tack Daniel. Problemet finns kanske inte i andra utskriftvarianter utom just i Stamtavla "en rad per person". Men det är bra att det har framkommit och att det rättas till i nästa version.

Av Karl-Edvard Thorén Lördagen den 24 maj, 2008 - 10:33:

Markering av tilltalsnamn:
Om vi fodrar en markering för tilltalsnamnet vad händer då med utskrifterna av grafiska tavlor där vi kan välja att skriva ut tilltalsnamnet? Kommer då alla personer som inte har ett markerat tilltalsnamn, vilket nog är mycket vanligt i dag, att sakna sitt förnamn i den grafiska tavlan.
Nu är vi inne på Daniels resonomang att det kan vara riskabelt att ändra en funktion i programmet som må vara fel men som man vant sig vid att så här fungerar det.

Av Lennart Ekström Onsdagen den 16 september, 2009 - 13:50:

Utskrift från En Rad per person.
Under Stamtavla tabell kan man göra inställningar som påverkar CFVD osv.
Men om man väljer En rad person finns inte della möjligheten. Var ändrar man detta någonstans?

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: