Av Bengt Holm Lördagen den 28 juni, 2008 - 14:13: |
I dialogrutan för grunddata i de olika notiserna finns rullgardinsmeny för alla inmatningsfält utom för Datum. Varför? Jag har ofta behov av att använda ett datum upprepade gånger t.ex. vid inmatning av den tidsperiod föräldrar och ett antal barn levt på en viss ort. Det är rätt tidsödande att skriva om denna datumangivelse, som ibland kan bestå av två fullständiga datum (från....till....) för alla personerna.
Skulle alltså önska att rullgardinsmeny införs även för datumfältet.
Av Sten-Sture Tersmeden Lördagen den 28 juni, 2008 - 15:21: |
Mata in uppgifter för en person. Bisa denna personpost i notisform. Nu kan du kopiera önskad notis och klistra in på hela familjen.
Av Bengt Holm Onsdagen den 9 juli, 2008 - 15:47: |
Skulle gärna vilja ha en kommentar från programutvecklarna på mitt ovanstående önskemål.
Tack Sten-Sture för tipset. Det löser en del av mina behov, men inte allt. Frågan kvarstår, varför finns det inte rullgardinsmeny på datumfältet?
Av Alf Christophersen (M00919) Onsdagen den 9 juli, 2008 - 16:03: |
Som programmør (av andre programmer enn Disgen vel og merke) og som bruker av Disgen, vil jeg mene at det vil ant. gå år mellom hver gang en bruker kan ha glede av en slik funksjonalitet. I alle andre tilfeller vil den sparte dato bli overskrevet av andre datoer man skriver inn om de samme personer før man får mulighet til å gjenbruke datoen spart.
En annen ting som kanskje kunne vært interessant var å f.eks. redigere inn en dato som "omkring 1688" for første person, kopiere den i Grunddata-dialogen og så kunne lime den inn direkte i relevante felter, men slik at feltet ____-__-__ automatisk skiftes ut med "omkring 1688" i stedet for å ende opp som "omkr-in-g ".
(Burde være løsbart i og med mal for tekststrengene som kan tillates finnes for hvert språk)
Av Bengt Holm Onsdagen den 9 juli, 2008 - 23:02: |
Varje gång jag skrivit in ett datum i en personnotis skriver jag alltid in samma datum i det citat som jag sedan lägger under aktuell källa. Där skulle jag vara betjänt av rullgardinsmenyn i datumfältet. Även den funktionen som Du nämner Alf, att kunna klistra in en fras i datumfältet utan att gå via lykt knappen vore bra.
Vill gärna ha en kommentar från Disgen-utvecklarna till mina önskemål i inläggen på denna tråd.
Av Daniel Berglund Onsdagen den 9 juli, 2008 - 23:14: |
Varför något inte är gjort är svårt att säga, men gissningsvis har ingen kommit med önskemålet tidigare. Själv har jag aldrig känt något behov för detta, men självklart borde i alla fall kopiera och klistra in fungera även för komplexa datum (dvs sådana där lampan är tänd).
Jsut datuminmatningen tycker jag förresten fungerar smidigare i MinSläkt - man kan direkt skriva in exempelvis f 1750 t 1760 och programmet begriper själv att det är från 1750 till 1760 som avses. Skriver man ett ogiltigt datum blir texten röd. Man måste alltså inte gå via en extra dialog (även om man kan det) och det sparar knapptryckningar. Detta tycker jag vi borde knycka och införa i Disgen.
Av Alf Christophersen (M00919) Torsdagen den 10 juli, 2008 - 12:51: |
Daniel.
Da må man sperre for å forlate datofeltet om programmet ikke forstår hva man skrev.
I et annet program hvor man kan gjøre slikt, men også endre hvordan man legger inn datoer, så varsler vel og merke programmet om feil.
Men, problemet er at folk ignorerer dette varslet, og i Gedcom-filen ender datoen da opp i den form som man tastet den inn, og ikke formattert på korrekt vis i henhold til Gedcom-stadard, og bl.a. Disgen importerer da denne datoen som kommentar.
Av Daniel Berglund Torsdagen den 10 juli, 2008 - 23:12: |
Bäst i sådana fall tycker jag är att inte låta folk stänga dialogen innan allt är korrekt. Att bråka med varningar då man lämnar ett fält brukar inte bli bra. Men när användaren väl trycker på OK gör man kontrollerna och talar om att det här var fel fel fel, var god rätta.