Arkiverade (äldre) inlägg fram till 24 april, 2008

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Övrigt: Önskemål till nästa version: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 24 april, 2008
Av Gunnar Jonsson (M00707) Fredagen den 21 mars, 2008 - 11:09:

En perfekt utskrivbar karta i sammanhanget är
http://www.gis.scb.se/atlas/RikIndAtlas1992/index.htm

Av C-G Magnusson Tisdagen den 25 mars, 2008 - 22:01:

Tittade nyss på en video-demonstration av Ancestral Quest och dess funktion NetFam Collaboration. Jag är intresserad av funktioner för att samarbeta med släktforskning över Internet. Det var bl.a. därför jag föreslog att DIS och Släktforskarförbundet skulle satsa på en Rikstäckande genealogisk referensdatabas, men eftersom detta inte föll i god jord kanske en funktion för samarbete via DISGEN kan vara ett alternativ. I korta drag ser det ut som om NetFam-databasen placeras på en server av en person. Denne person kan dela ut rättigheter för andra att lägga till och ändra uppgifter i databasen. Alla med rättigheter kan läsa informationen, men endast en i taget tycks här kunna ändra uppgifter (tråkig begränsning). Ändringar kan loggas om man så vill. Vad gäller databasen måste den antagligen ligga på en server tillhandahållen av Ancestral Quest.

Av C-G Magnusson Fredagen den 28 mars, 2008 - 23:58:

I samband med funderingarna kring en svensk referensdatabas över Sveriges Befolkning (RGD) har jag tänkt på hur man beskriver en relation förälder och barn, och vice versa. Jag förutsätter i RGD att man utgår ifrån individen och sedan lägger på relationerna. Relationerna är nödvändiga, men inte alltid självklara. I relationen mellan ett gift par finns kopplingen vigsel till vilket man kan knyta en källa och eventuellt beskriva varför de bör hör ihop. I relationen förälder och barn finns inget etablerat begrepp dit man kan knyta en källuppgift eller andra noteringar som förklarar varför de hör ihop. Denna uppgift framgår oftast av andra händelser, ex barnets födelse, men det är ju inte alltid det finns födelseuppgifter. Inte ens om det finns en födelsenotis är det säkert att båda föräldrarna nämns.

Av C-G Magnusson Måndagen den 14 april, 2008 - 08:18:

Hur blir det med import/export av Orter i Disgen? Det vore en fördel om man kunde utbyta ort-information. Speciellt på församlingsnivå. Låt säga att en forskare ägnat många år åt en socken och byggt ett bra träd av byar, gårdar, torp etc. Det vore praktiskt om den forskaren kunde dela med sig av den informationen i en fil som kan importeras av andra.

Det verkar inte som att det går att sortera noderna under församling. Kanske något att fundera på till nästa version.

Av Daniel Berglund Måndagen den 14 april, 2008 - 23:15:

Båda sakerna är önskade av flera men jag tror inte vi hinner till nästa version.

Av Åke A Källstrand Tisdagen den 15 april, 2008 - 17:50:

Jag efterlyser möjligheten att ändra storlek och typsnitt vid utskrift av KÄLLOR. Det vore önskvärt att den inte blev så dominerande som nu. Skulle vara lättare att särskilja från övrig text. Liknande som ANTECKNINGARS mager och kursiv.
Vid UTSKRIFT UTGÅENDE FRÅN KÄLLOR går det ju att ändra .. Jag kanske inte hittar inställningen?

1210

Av Elisabeth Thorsell Onsdagen den 16 april, 2008 - 17:33:

Ny utskrift?
Jag önskar mig en stamtavleutskrift, där man kan få med döttrar och deras makar, men inte deras barn och efterkommande.

En sådan variant använder vi i Svenska Släktkalendern, och det vore fint att kunna plocka ut den direkt från min Disgen-fil.

Av Niklas Lundin Onsdagen den 23 april, 2008 - 13:43:

Ursäkta om frågan är missplacerad, men när är det tänkt att nästa version av Disgen ska finnas tillgänglig för nerladdning på hemsidan?
Har också hört att många småfel samt en del smärre förbättringar redan gjorts.
Varför då inte släppa dessa versioner redan nu?

Niklas

Av Daniel Berglund Onsdagen den 23 april, 2008 - 17:19:

Utan att ge något löfte kan jag säga att vi siktar på slutet av året.

Att det inte kommer någon 8.1f med enbart felrättningar i beror på att då skulle de rättningarna få göras två gånger, dels i den nya källkoden, alltså den vi arbetar i, och dels den gamla källkoden som var grunden för 8.1e, men det har vi helt enkelt inte resurser till att göra.

Av Niklas Lundin Torsdagen den 24 april, 2008 - 11:30:

Tack Daniel