Av Karl-Edvard Thorén Lördagen den 15 januari, 2005 - 15:22: |
Markering av personers nummer och flock anges i översiktsbildens nedra vänstra hörn.
Om man som jag har alla sina anor i en egen flock är det mycket smidigt att i översiktbilden gå med markeringen ner bland barnen och man ser direkt vilket av barnen som är min ana.
Vill man nu kontrollera att alla anor ligger rätt kan man ta fram en antavel struktur och där kan man genom markering med höger mus knapp välja att se flock och individ nummer.
Av Marianne Munktell Lördagen den 15 januari, 2005 - 15:23: |
Jimmy!
Längst ner i vänstra hörnet i programmet (ovanför Startknappen) finns numret på personen. Personer i basflocken har bara individnummer, personer i övriga flockar har flocknummer plus kolon och individnummer, t.ex. 1:123. Du kan även ta fram Ändra personnotiser för personen och sen gå in på Notisfliken. Där finns flock- och individnumret inom parentes efter namnet.
Av Bo Lindberg Tisdagen den 10 oktober, 2006 - 15:13: |
Går det att byta nummer på en flock? Min frus släkt har flocknummer 1 och min egen nummer 3. När jag sedan gör en HTML-export för t ex en CD hamnar av någon anledning min frus mosters ingifta man med porträtt först som proband om jag exporterar alla flockar. Programmet väljer tydligen att först visa den som har nummer 1 i flock nummer 1 Jag skulle vilja se mig själv där.
Av Alf Christophersen (M00919) Tisdagen den 10 oktober, 2006 - 15:31: |
Kluet her er å bruke Flytta personer-funksjonen i samband med søkefunksjonen.
Start med å ta full backup av alle data.
Opprett så flokk 4. Husk å gi den et navn.
Deretter søker du frem hele flokken 1. Gå så til Verktyg og Flytta person. Alle personer i flokk 1 skal nå være tilgjengelig. Angi så flokk 4 som mottakende flokk og trykk så på flytta.
Din hustrus flokk blir så nummerert om til nr 4.
Sjekk så at alle data er overført med å gå til Utskrift og skriv ut Rålista. Det er nok å be om å se på data med Granska.
Hvis du selv var 3:1 skulle det du ønsker være klart. (Men du vil ikke lenger få frem din frus mosters ingifta man frem som førstemann i presentasjonen mer :-) )
Hvis du ikke har nr 3:1 må du gå gjennom ny runde med flytting, men nå er det nok å søke frem 3:1 og flytt ham/henne til flokk 1. Deretter markerer du deg selv og flytter deg selv også til flokk 1, for så å flytte deg selv enda en gang til flokk 3. Siden nr 1 nå er første ledig nr i flokken vil du få nr 1. Som avslutning flytter du opprinnelig person 3:1 tilbake til flokk 3.
Hvis flokken 1 er tom etter flytting av opprinnelig 3:1 tilbake til flokk 3 (fra midlertidig opphold i flokk 1) kan du gå til Windows Explorer og stryke filene DD1.dg8 og DX1.dg8.
Studer også manualen om det som står under Flytta person, søking av person, det å opprette nye flokker og evt. andre punkter jeg har berørt.
Lykke til med omflytting!
Hilsen den ene av to norske Disgen-faddere :-)
Av B o Lindberg Onsdagen den 11 oktober, 2006 - 08:55: |
Tack för snabb hjälp. Omflyttningrna gick bra även om jag hade hjärtat i halsgropen. Nr 3:1 visar sig vara mina föräldrars gifte, om jag föröker flytta nr 3:1 till en annan flock försvinner hela min släkt genom far och mor. Den person som kommer först är nu min far, men det är bättre än min frus mosters man.
Av Bo Illman Helsingfors/Finland Onsdagen den 1 november, 2006 - 19:10: |
Hej,är en ny användare av Disgen,versionen jag har ör 8.1b.Har överfört från ett annat program en flock till Disgen.Nu vill jag överföra en ny flock till Disgen.I manualen sägs att man skall skapa en ny flock i Disgen före man importerar.Jag har inte lyckats skapa någon ny flock.Kan någon upplysa mig steg för steg hur jag skall göra
Av Gunnar Jonsson (M00707) Onsdagen den 1 november, 2006 - 21:52: |
Hej Bo.
Gå först till menyn Inställningar - Anpassa.
Bocka där i rutan för "Använd flera flockar".
Sedan kan du i menyn Skapa - Ny flock, ange nummer och namn för en ny flock.
Av Bo Illman Måndagen den 6 november, 2006 - 18:14: |
Tack,tack.det fungerade
Av Ulla Jutemalm Tisdagen den 21 november, 2006 - 17:40: |
Hej, är nybörjare av Disgen version 8.1b. Har importerat min släkt från annat program till basflock och min mans släkt till flock 1. Hur gör man ihopkopplingen?
Av Sten-Sture Tersmeden Torsdagen den 23 november, 2006 - 00:08: |
Du och din man måste relateras/kopplas ihop med ett "gifte". Det är nog allt som behövs