Arkiverade (äldre) inlägg fram till 12 september, 2008

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Övrigt: Önskemål till nästa version: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 12 september, 2008
Av Lars Skillius Tisdagen den 29 april, 2008 - 13:03:

Vi har väl alla råkat ut för någon/några person/er, vars/vilkas födelse inte står att finna. I bästa fall finner man åtminstone livslängden (ibland uppskattad och tämligen ungefärlig) i dödboken. Denna uppgift är som regel dock bättre än ingen uppgift alls.

Jag föreslår en ruta där angiven ålder enligt dödbok kan noteras. (Den skulle lämpligen kunna placeras invid fliken för dödsorsak.) Noteringen skulle automatiskt ge en uppgift om beräknat födelseår/-datum, med tillhörande upplysning om att uppgiften är baserad på dödboken.

Av Niklas Lundin Tisdagen den 29 april, 2008 - 14:29:

Lars

I Disgen finns redan en uppsjö av alternativ för att på olika sätt precisera födelsedatum.
Uppskattat, omkring, beräknat, mellan osv. Det finns även en kalender för kalkylering av datum.
Död 1845-10-14 ålder 67 år 5 mån 22 dag ger snabbt födelsedatum 1778-04-22.
Källan talar ju om varifrån uppgiften är hämtad.

Hälsningar
Niklas

Av Lars Skillius Tisdagen den 29 april, 2008 - 17:37:

Jo, Niklas, detta känner jag till. Men jag söker ett "utrymme" att placera dödbokens uppgift om levnadsålder i och en mer eller mindre automatisk beräkning av födelsedata i de fall bättre uppgifter saknas.

Av Börje Williams Tisdagen den 6 maj, 2008 - 13:36:

Utbildning och yrke. Jag efterlyser en möjlighet att ange även utbildning, samtidigt som sysselsättningen eller arbetat som ska framgå. Längre tillbaka var detta inget problem.
Börje

Av Per Thorsell Torsdagen den 10 juli, 2008 - 09:38:

I kalendern i Disgen finns ett eller två rutmönster över aktuella månader. Ett aktivt datum markeras med röd färg, medan övriga datum är blå. Jag har stora svårigheter att hitta de röda siffrorna i rutmönstret. För bättre läsbarhet vore det önskvärt med en tydligare markering, t. ex. större och fetare typsnitt på den markerade siffran, och/eller vit bakgrund i stället för grå. Ännu bättre vore det, om datum dessutom skrevs ut i en egen ruta på samma sätt som år och månad.

När jag ändå är igång: Vad sägs om att kunna zooma in hela kalendern till fullskärm. Då skulle jag klara det hela utan förstoringsglas?

Jag är medveten om att jag utgör ett "särintresse" när det gäller läsbarhet, men detta har vållat mig stora svårigheter under många år.

Av Daniel Berglund Torsdagen den 10 juli, 2008 - 23:09:

Jag har redan varit på den. Tydligen har jag inte riktigt lyckas läsa alla dina tankar, men ganska nära verkar jag ha kommit för så här ser det ut nu. För närvarande är fönstret inte ändringsbart i storlek.

Av Per Thorsell Fredagen den 11 juli, 2008 - 18:48:

En klar förbättring. Fullt läsbart för mig.

Jaså, har jag klagat på det tidigare? Minnet börjar visst svika också.

Av Erik Sandberg Söndagen den 7 september, 2008 - 18:11:

I Ortsdatabasen ärvs överliggande ort i först i 5:te nivån (Sverige, Stockholms län, Botkyrka (Komun), Botkyrka (AB) (Församling)), Därefter hänger Botkyrka (AB) och underliggande nivåer med och i alla nya underliggande nivåer. Detta blir besvärligt när det gäller utländska orter, det sätt som beskrivs i handboken med att lägga in nivåer med Europa och Västeuropa köper jag inte. Jag vill ha ett fält som styr om det ska med på nästa nivå i "Namn i utskrifter". Om den är satt på en nivå skall det gälla för alla underliggande nivåer.
/ Erik

Av Ingvar Kärrdahl (Dis09228) Söndagen den 7 september, 2008 - 22:29:

Hej Erik!
Jag registrerar gärna ditt förbättringsförslag men först vill jag be dig om två saker:
Läs artikeln ”Bygg ut och förbättra ditt ortregister” i Diskulogen nr 67 i serien Lär dig mer om Disgen 8. (Artikeln finns även att hämta här på Dis Forum)
Förtydliga sedan ditt förbättringsförslag med exempel på hur det ser ut idag och hur du vill att det ska se ut.
Förslaget sänder du direkt till mig på: karrdahl@telia.com

Av André Gustafsson Fredagen den 12 september, 2008 - 19:38:

Hej,
Ser att en ny version 8.2 är på väg. Trevligt!
Jag undrar om den kommer att innehålla stöd för adoptiv/foster föräldrar/barn. Alla har vi väl några sådana i våra släkter, och DISGEN har ingen riktigt bra lösning på detta idag. Detta stöds i en hel del andra program på marknaden (t.ex. Holger) så det vore bra att se det i DISGEN också.