Av Carl-Johan Gustafsson Söndagen den 21 september, 2008 - 12:09: |
Daniel och övriga
Jag tycker att en backup består av två steg.
Steg 1, det viktigaste, det som Disprogrammet skall göra, skapa en back-up fil i den katalog som användaren valt. Detta är så som det fungerar i dag. Som standardförslag kan väl en katalog under Dg8Data vara lika bra som något annat. Mappen bör dock inte ingå i back-up tagningen eftersom zip-filer ger varningar.
Det jag skulle vilja få som ny funktion är att kunna markera filer i listan "Befintliga filer" och kunna trycka på en Borttagsknapp (kan av säkerhet begränsas till Dis skapade zip-filer). Jag ser vilka filer som finns och kan välja om jag vill ha en, två eller flera filer sparade.
Steg 2 är sedan att säkra back-up filen på ett annat medium. Vilket medium man anväder har väl ingen större betydelse, det viktiga är ju att man har en kopia utanför den fysiska hårddisken i datorn. Detta är ingen Disfunktion men en enkel användarvänlig beskrivning bör göras.
De två lämpligaste medierna är väl i dag minnessticka och CD/DVD.
Minnessticka är ett enkelt och bra alternativ som kan hanteras via filhanteraren.
Eftersom man kan skriva direkt på stickan är ett annat alternativ att köra två backuper efter varandra och att i Dis byta mottagarkatalog mellan backuperna. Instruktion för byte av mottagarkatalog kan nog göras ganska enkel.
Med borttagsfunktionens hjälp kan man då i Dis direkt administrera både originalkatalogen och den extra säkerhetskopian enkelt och överskådligt.
Av Karl Edvard Thorén (M04089) Söndagen den 21 september, 2008 - 16:45: |
Säkerhetskopiering.
Det var intressant att jag väckte den björn som sov. Tack för alla kommentarer.
Mitt förslag är att installationen föreslår ett namn på backup katalogen och en placering som man då kan ändra på samma sätt som man nu kan göra vid installation av Dg8data. Här kan användare då gärna välja en disk annan än den där Dg8data ligger av säkerhetskäl.
Föreslagen placering bör var direk i rotkatalogen inte som nu Dg8data ligger långt borta bland alla underkataloger. Vi har tack och lov nu en adressangivelse nere till höger på skärmen men jag vet som fadder att de flesta användare har svårt att leta reda på var den ligger.
Ligger säkerhetskopians katalog direkt i rotkatalogen är det lättare att hitta den när man skall kopiera den till sin Cd.
Av Arne Gilje Söndagen den 21 september, 2008 - 21:03: |
Förslag till utökade utskriftsmöjligheter i Disgen 8.
Disgen 8.1 är ett utmärkt program som jag använder dagligen. När det gäller utskrift av stam- och antavlor använder jag i huvudsak tabell-formatet, speciellt när jag ska redovisa resultatet till andra och vill bifoga en pdf-file till et e-post meddelande.
Men jag saknar andra utskriftsmöjligheter, t.ex. när det gäller stamtavlor där man nyttjar de i branschen vanliga numreringssystemen t.ex. modifierat NGSQ, Henry m.fl. Jämför t.ex. Brother’s Keeper, Legacy m.fl. program.
Mitt förslag är alltså:
Inför flera alternativa utskriftsmöjligheter i Disgen 8.2
Av Daniel Berglund Torsdagen den 25 september, 2008 - 23:04: |
För att sammanfatta diskussionen så
1) Disgen borde skapa (och rekommendera) en viss katalog på disken där backupen placeras. Den katalogen ska givetvis inte själv ingå i backupen.
2) Det borde finnas en funktion för att lista och städa redan existerande backuper i den katalogen
3) För att det ska bli en riktig säkerhetskopia måste givetvis backupfilen kopieras till ett annat medium, t ex CD-R eller USB-minne, och flyttas till annan plats. Hur ambitiös man vill vara blir upp till var och en, och att det alls sker en sådan kopiering blir ett utbildningsproblem som vi löser med dokumentationen, Diskulogen, via faddrar och kurser osv. När man gör en sådan kopiering gör man det via Utforskaren; problemet ligger så att säga utanför Disgen.
Kan tillägga att säkerhetskopieringen har blivit omgjord i 8.2, men den ser inte ut som ovan. Men det blir väl fler versioner..
Av C-G Magnusson Fredagen den 26 september, 2008 - 08:02: |
Glöm inte namngivningen av filen ...
Av Daniel Berglund Fredagen den 26 september, 2008 - 10:14: |
Ah, den är gjord redan.
Av Gunnar Öhrn Fredagen den 26 september, 2008 - 16:30: |
I 8.2 öppnas ju ett windows standard "Öppna fil-fönster" när man klickar på återläs säkerhetskopia, eller ett "spara som"-fönster vid skapa säkerhetskopia. I detta fönster kan man markera filer och radera, kopiera, klippa ut, skicka som ... o.s.v. via högerklick. Drag and drop fungerar också från detta fönster. Vi får alltså här möjlighet att lite enklare hantera backupfilerna, även om det inte är en separat funktion för att lista eller städa bland backupfilerna.
Av Carl-Johan Gustafsson Fredagen den 26 september, 2008 - 23:42: |
Det blir kanske lättare att ha synpunkter när vi har 8.2 versionen att utgå från. Låt oss vänta och se vilka frågor och problem som ovana användare får.
Spara funktionen blir nog rätt enkel att förstå och hantera. Det känns dock lite ologiskt att klicka på "återläs säkerhetskopia" för att göra borttag av inaktuella säkerhetskopior.
Av Kristian Jerméus Lördagen den 27 september, 2008 - 11:48: |
Alla datoranvändare skulle lära sig filhantering.
Förvånansvärt många som inte kan detta.
Med filhantering menar jag, veta hur man söker efter filer på hårddisken, förstå mappar och filer, kunna kopiera/flytta/säkerhetskopiera m.m.
Säkerhetskopior är ett måste om man ska få ha kvar sin släktforskning i framtiden.
Tror därför att det inte spelar en jätteroll hur pedagogisk man än är i Disgen med detta.
Jag tycker att filhantering ska behandlas i Diskulogen.
Av Christer Gustavsson (M04621) Lördagen den 27 september, 2008 - 14:09: |
Jag håller helt med Kristian. Att kunna filhantering är ett måste för datoranvändare. Det går säkert att hitta en analogi mellan bilkörning och datoranvändning, men min fantasi räcker inte till just nu.
Ett givet ämne för Diskulogen.