Av Ulf Löfgren Måndagen den 5 oktober, 2009 - 08:04: |
Vid utskrift av stamtavla har jag märkt att källan hamnar inom parentes, exempelvis (fb). Vid utskrift av antavla däremot får källan detta utseende: [fb]. Jag har letat efter möjligheten att justera detta men någon sådan möjlighet finns tydligen inte, eller?
Av Joel Vogler Måndagen den 5 oktober, 2009 - 09:13: |
Jag har gjort samma iakttagelse. Under Utskrift - Inställningar - Stamtavla - Tabell - Övrigt - Källor hittar jag iofs en möjlighet att välja [parentes] eller [klammer], men om jag väljer [klammer] "fastnar" inte mitt val i mallen, så det hjälper inte.
Av Ulf Löfgren Måndagen den 5 oktober, 2009 - 10:03: |
Tack för den lösningen! Det fungerar tydligen nu. Efter valet av klammer måste du klicka först på "Välj/Spara", sedan på "OK". Pröva det.
Av Joel Vogler Måndagen den 5 oktober, 2009 - 17:41: |
Så roligt om det fungerar för dig, Ulf! Men hur många gånger jag än försöker göra så som du beskriver kan jag inte få klammer istället för parenteser runt källorna i mina stamtavlor.
Det funkar inte släktmatriklar heller, däremot i antavlor. Undrar verkligen varför!
Av Joel Vogler Måndagen den 5 oktober, 2009 - 18:09: |
Efter en stunds försök med inställningarna kan jag inte längre få mina kära klammer [hakparenteser] runt källorna i antavlorna heller. HJÄLP!!
Av Joel Vogler Måndagen den 5 oktober, 2009 - 18:30: |
En lättnadens suck! Tack vare att jag varit noggrann med att göra säkerhetskopior har jag kunnat återgå till läget innan jag började mina försök med olika inramningar till källangivelserna.
[Klamrarna] i mina antavlor är alltså tillbaka. Men problemet är ingalunda löst: Nog måste det vara möjligt att få dit dem i stamtavlor och släktmatriklar också?
Av Olle Fåk Måndagen den 5 oktober, 2009 - 19:38: |
Vad bra! Ni har upptäckt ett del i Disgen 8.2 som alla testare missat. Jag skall genast skriva en felrapport.
Som tack för hjälpen skall jag också beskriva hur man kan komma runt felet. Felet är nämligen inte att inställningen inte sparas utan att programmet har glömt bort att den ändrats. När man ändrat mellan klammer och parentes som man vill ha det så byter man till någon av de andra flikarna under Övrigt (tex Anteckningar) och så klickar man i det andra alternativet och tillbaka igen. Då kommer programmet på att man ändrat något och då kan man spara Layoutmallen under Fliken Välj/Spara på vanligt sätt.
Av Joel Vogler Måndagen den 5 oktober, 2009 - 20:05: |
Olle, tack för förklaringen och för din tydliga beskrivning av hur man trots det lilla felet kan få den typ av parentes man önskar!
Av Sigvard Holmberg Tisdagen den 6 oktober, 2009 - 17:06: |
Tack för ovanstående, nu fick jag klammer för källor att fungera på ansedlar också.