Arkiverade (äldre) inlägg fram till 29 oktober, 2008

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Säkerhetskopiering, flytt till ny dator: Kan ej säkerhetskopiera: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 29 oktober, 2008
Av Sten-Sture Tersmeden, nr 1007 Fredagen den 10 september, 2004 - 16:33:

Tack för tipsen. Jag hade formatterat fullständigt på ME-systemet. Samma problem kvarstår dock.
Stoppet kommer direkt när återläsningen skall ske. Loggfilen går att läsa och ser ok ut.
Har nu skapat en kopia av DG8Data för att labba med.

Av joakim Fredagen den 10 september, 2004 - 17:35:

Har ingen betydelse på vilken dator man formaterar disketen på. Gör man de i en XP dator så blir alltid filsystemet fat på disketen. Man kan inte välja NTFS som filsystem när man ska formatera en disket i XP. Om man inte har något special program för då går de säkert.

Av Karl-Edvard Thorén Lördagen den 11 september, 2004 - 11:58:

Formatering av disketter.

Det är inte fråga om operativsystem utan om man har problem kan det bero på att de olika diskettstationerna kan ha olika tracking, spåren kan ligga på ena eller andra sidan om den rätta centréringen. Jag har räddat medlemmars överföringar mella olika pc på det sättet.

Av Jan Lilliesköld Fredagen den 23 september, 2005 - 07:54:

Har själv fått fel vid "återläsning" på en stationär dator (XP) med en backup från min bärbara dator (W98) - och också fått ett feltext i felloggen som säger "Directory does not exist".
Förra gången "kringgick" jag detta genom att packa upp zip-filen själv och flytta in detta i datamappen jag använde på den stationära datorn - varefter det fungerade.

Nu igår, så skulle jag göra en ny återläsning av en ny backup till den stationära datorn - och fick samma fel igen. Men när jag nu prövade att göra som förra gången - dvs kopierade hela den gamla mappen - och la dit de nya filerna från zip-filen) - samt efter start av DG8.1a (nyinstallerad igår)och sedan försökte byta till den nya datamappen under menyvalet inställningar - så fick jag följande meddelande:
"Sökvägen till den mapp som du valt innehåller nationella tecken. Då fungerar tyvärr inte återläsningen av säkerhetskopior. Du bör välja en annan mapp."

Så därför torde det vara just den anledningen att jag har en sökväg till min(a) datamappar som innehåller tecknet 'ä' som gör att jag inte kunde göra återläsning på vanligt sätt.

Dock vet jag ju inte om det är av samma anledning som Sten-Sture ovan råkat ut för eller inte ?

Fick t.ex. ungefär följande svar från en fadder på möjlig felorsak:
"Detta beror på att du försöker läsa in en säkerhetskopia från en tidigare version. Om du uppdaterar DISGEN och gör en ny säkerhetskopia så
kommer det att fungera. Detta hänger i hopp med att det skrivs in viss info om vilken version man använde vid säkerhetskopieringen".

Nu var det dock så att jag hade 8.0d på den bärbara (som jag jobbar med DISGEN på), och hade visserligen uppgraderat den stationära (som är inkopplad till internet) till 8.1a - vilket jag dock tyckte inte borde innebära en så stor versionsskillnad...
... så jag har också testat detta, genom att nu köra in backupen på en kopia av min förra datamapp (på den stationära datorn) - och se - nu gick det bra - för nu låg inte denna mapp på en sökväg med 'ä' i sig.

Av Bo Karlsson Fredagen den 30 december, 2005 - 18:44:

Hej jag undrar om man inte kan läsa av en cd som det ser ut i programmet man jobbar i. Skulle vilja se det i en annan dator

Av Lars Andersson Måndagen den 1 januari, 2007 - 10:24:

Hej
Efter att ha uppdaterat från Disgen 8 till Disgen 81a och 81b lyckas jag inte säkerhetskopiera. Jag försöker göra som tidigare en kopia på en minnessticka. Kopieringen avbryts efter cirka 50 %. Har ominstallerat på ytterligare en dator, återläst en tidigare säkerhetskopia och därefter direkt försökt göra en ny säkerhetskopia utan att lyckas.
Har någon stött på detta problem och funnit en lösning?
Hälsningar
Lars

Av Niklas Lundin Måndagen den 1 januari, 2007 - 11:59:

Hej Lars

Antar att du med minnessticka menar USB-minne.
Prova att först säkerhetskopiera till hårddisken, för den sedan till USB-minnet.

/Niklas

Av Marianne Munktell (M06185) Måndagen den 1 januari, 2007 - 13:32:

Lars!

Har du tillräckligt med plats på minnespinnen?

Jag testade själv och där stannade det hela vid 91% men jag fick inget meddelande att pinnen var full. Däremot fick jag "Ett fel har inträffat" i DISGEN. Kanske måste man även ha lite svängrum på pinnen, dvs mer plats än vad säkerhetskopian kräver.

Av Astrid Carlsson Onsdagen den 29 oktober, 2008 - 19:02:

Hej. Jag funderar på att köpa ett Dis-Gen-program, men först vill jag veta följande: Kan man kopiera till extern hårddisk eller USB-minne? Det gör jag nu när jag har min forskning på Word-dokument.Jag är ganska ny datoranvändare och är lite rädd att jag inte kan använda alla finesser. Men jag förmodar att det är bättre att ha forskningen i Dis-Gen istället för Word? Hälsn. Astrid.

Av Niklas Lundin Onsdagen den 29 oktober, 2008 - 19:43:

Hej Astrid

Låter klokt att skaffa ett släktforskningsprogram att spara sin släktforskning på :)
Det man matar in i släktforskningsprogrammet sparas på hårddisken och man kan (och bör) även spara säkerhetskopior på valfritt media inkl. CD, DVD, USB-minne eller extern hårddisk.
Vill du kan du skriva ut ditt resultat till Word i en mängd olika varianter.

Mitt tips till dig är att prova demo-versionen av Disgen. Du hittar den på sidan http://www.dis.se/demo/demo_index.htm

Hälsningar
Niklas