Av Tom Barckman Lördagen den 8 november, 2008 - 17:30: |
Hej!
Jag har hittat en anteckningsbok "Minnesanteckningar" som gäller tiden 1920 - 1980. Den är uppemot 15 sidor. Hur skall jag kunna använda denna bok i Disgen? Det är ju ett dokument som återspeglar händelser i min anmoders liv. Den bör dels sparas för evigt och kunna delges andra i släkten. Avsikten är att så småningom föra in släktforskarmödan i Disarkiv. Men att kopiera av allt i t ex notisen Biografin gör ju släktträdet väldigt omfattande och tungläst.
Har någon ett tips på hur man får med det, ev som en sidolänk, i Disgen. Och så att det kan läsas även efter sparandet i Disarkiv?
Mvh/Tom
Av Ove Billing, m895 Lördagen den 8 november, 2008 - 18:03: |
Att ha olika dokument inuti Disgen är nog svårt i dagens läge. Men om vi talar om släktböcker bör det gå bra. I en normal släktbok för utskrift via t.ex. Word kan man ju skapa bilagor med hänvisningar i notisens text. I Html-utskrift kan man använda den metod jag skissade i Diskulogen nr 69 där en Mer-knapp vid levnadsbeskrivningen visar på ytterligare material. Denna artikel finns också att hämta på Dis-Syds hemsida. I artikeln beskriven autostart för CD behöver dock justeras för säkrare funktion.
Av Tom Barckman Söndagen den 9 november, 2008 - 15:41: |
Hej Ove!
I dag styrs ju en enskild notis på samma sätt för samtliga personer. Om jag har rätt för mig kommer nästa ver av Disgen, 8:2, ge en möjlighet att styra en notis separat för varje person. I så fall kan man ju föra in uppgifterna i t ex Textnotis, och så väljer man bort utskriften av notisen när den är ointressant.
Mvh/Tom