Skapa ansedel i form av fil

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Övrigt: Skapa ansedel i form av fil
Av Susanne Boström Liedgren Fredagen den 14 november, 2008 - 15:39:

Hej!
Lyckas inte hitta hur jag gör för att skapa en fil av en antavla där jag utgår ifrån en centrum-person. Jag skulle med andra ord vilja få en fil där innehållet ser ut precis som när jag skriver ut en antavla. Filen skall jag sedan skicka via mail.

Hur gör man??? Kan någon hjälpa mig?
Tack på förhand
Susanne Boström Liedgren

Av Karl-Erik Lerbro Fredagen den 14 november, 2008 - 16:19:

Vill du ha utskriften helt som du får den i din egen dator är det en PDF-"skrivare" du skall ha installerad i din dator och använda, t.ex. PDF995 som kan hittas gratis på nätet. Detta är ingen fysisk skrivare utan ett program som ser till att dina tavlor hamnar i en fil i PDF-format som sed kan läsas med AckobatReader ellr motsvarande.
När du gör tavlan ställer du in att du skall skriva ut till skrivare och i skrivarinställning väljer du den nye skrivren som du hittar i listan över skrivare sedan du installerat den.

Sedan får du en bild där du kan välja var du vill lägga filen vars namn skall sluta med .RTF.

Filen kan du sedan skicka med e-post.

Det går även att skriva till en RTF-fil men det blir inte så bra och är krångligare om man vill ha med bilder

Lycka till
Karl-Erik Lerbro


Lägg till ett meddelande (Add a message)


För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)
 
Lösenord:
(Password)
E-mail: