Varför lägga in massa bilder i disgen ?

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Porträtt och bilder: Varför lägga in massa bilder i disgen ?
Av Dan Johansson Lördagen den 15 november, 2008 - 08:49:

Varför lägga in massa bilder i disgen ? det går ju inte att titta på dom .. tex jag har en Johan . jag har portätt på han och jag lägger in bild på tex torpet där han bodde , kyrkan han är begravd , hans grav sten , gården där han jobbade . mm mm hur ska jag hantera det här på ett bra sätt . hur ska jag kunna titta på det .. I DATORN ? eller i sämsta fall skriva ut det . Det måste gå och göra på något smidigt sätt .. eller är det jag som inte klarar av disgen ? Jag tycker disgen luktar för mycket windows 3.11 och datalistornas tid . Mvh Dan Johansson

Av Daniel Berglund Lördagen den 15 november, 2008 - 13:26:

Om du lägger in flera bildnotiser på en person, så kan du se dem i det stora notisfönstret (tryck på F6) på multimediafliken där. Du kan bara se en bild i sänder. Funktionen är inte så värst bra men det är alltid något.

Av Dan Johansson Lördagen den 15 november, 2008 - 14:35:

Man kan inte få med bilder från notiser man har lagt in .Torpet han bodde på ? eller är det onödigt jobb jag gör och lägger in det ?
Mvh Dan Johansson

Av Daniel Berglund Lördagen den 15 november, 2008 - 17:13:

Bilder som du lägger in i ortsträdet kan du inte se på det sättet jag beskrev, nej. Jag undrar om de bilderna ens kan skrivas ut. Någon annan här kanske vet detta? Om du däremot lägger in torpbilden som bildnotis för personen ifråga kan du göra som jag skrev. Då kommer de ut på ansedeln också, om du skriver ut den.

Av Karl-Erik Lerbro Lördagen den 15 november, 2008 - 19:00:

Har kanske missförstått Dan. Det finns ju, mig veterligt, endast ett sätt att lägga in bilder – i en bildnotis. Man kan lägga in många bildnotiser med en bild i varje. Av dessa kan en markeras som "Porträtt". Som ett tillägg till Daniels svar kan sägas att bilden i notisfönstret (F6) är rätt liten, c:a 5x5 cm, men den går att "dra" större. Man skiftar bild genom att klicka på filnamnet. Om bildrutan skymmner filnamnet kan men flytta den så mycket att det går att klicka på filnamnet, (Det räcker om ett halvt tecken är synligt). Och missa inte att i Inställningar för resp. tavla markera att bilderna skall vara med. Här finns det plats för en del exprimenterande med inställningear för var man vill ha bildrna i utskriften. Alla bilderna kommer efter varandra.

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Lördagen den 15 november, 2008 - 21:25:

Bilder på orter.

För varje ort man lägger in i ortsträdet kan man både skriva en ortsbeskrivning och lägga in bild.
Den bilden kommer ut i ortsregistret i slutet på antavlan före ortsnamnet och ortsbeskrivningen.

Av Dan Johansson Lördagen den 15 november, 2008 - 23:37:

Tack för det ! Det funkar . men det är inte mer . och det är ju allt annat en logiskt . och det är ju okey när man skriver ut . men vem gör det idag ? är det inte lite gammal modigt ? jag har suttit och peta lite med gratisprogrammet som är (översatt till svenska) family tree builder . att jämföra gränssnitten och presentationen med det och disgen så är det att jämföra en tford och Volvo v70 . Men Disgen är bättre för svensk släktforskning tycker jag och det blir lite tok här och där . Men bara deras bild hantering är ju helt suverän .. Mvh Dan Johansson

Av Andreas Jansson Söndagen den 13 december, 2009 - 16:43:

Utskrift i Disgen omfattar, liksom för en del andra program (t.ex. bokföringsprogram), även utskrift till skärm (med "granska" i Disgen). Man kunde kanske argumentera för att utskriftsfunktionen "Skriv ut..." snarare borde heta "Rapporter...", eftersom man naturligt nog tänker på en pappersutskrift när man ser skrivarikonen och "skriv ut".

För övrigt anser jag att samtliga ikoner borde bytas ut, för friska upp gränssnittet litet. Många blir nog avskräckta av första anblicken, trots att Disgen funktionsmässigt ligger i framkant, vilket jag märkte när jag testade 5-6 olika släktforskningsprogram innan jag till slut valde Disgen. "Lite tok här och där" som Dan Johansson skriver, såg jag exempel på i de andra släktforskningsprogram jag testade, eller så hade de andra brister. Så även om det tar en stund att komma in i Disgen så märker man att det snarare är man själv som gör fel, om någon hamnat fel, än att det skulle vara programmets fel. Det är bra att grundfuktionaliteten premierats.

Jag har använt bilder för orter och skulle gärna vilja ha möjlighet att lägga till fler. Dessutom skulle jag föredra om de kom någonstans under/efter ortsnamnet, och inte före det. Nu ser det ju ofta ut som att bilden hör ihop med föregående ort. Jag förstår inte varför bilden kommer först.

Finns det möjlighet att lägga en bildlänk i beskrivningstexten, så att en eller flera bilder kan komma ut (t.ex.) vänsterställda i ortens beskrivningstext?

Av Daniel Berglund (M25564) Måndagen den 14 december, 2009 - 00:26:

För övrigt anser jag att samtliga ikoner borde bytas ut, för friska upp gränssnittet litet.

Majoriteten är faktiskt utbytta i 8.2 jämfört med 8.1!

Ett övervägande vi gjorde i samband med detta var att inte byta till en helt modern stil med många färger i ikonerna; dels för att behålla kontrasten för dem med något nedsatt syn, och dels för att vi fortfarande stödjer Windows 98 och det är inte alldeles säkert att stora ikoner med många färger fungerar där.

Disgen 8.2 ser inte alldeles modernt ut, men det ser nog 10 år yngre ut än 8.1 i och med att 8.2 stödjer "tematisering" eller vad det nu heter på svenska. Jag tror vi lyfte det från 1990 till 2000 ungefär.. Att i dagsläget lyfta ytterligare 10 år känns inte prioriterat, plus att det är ganska svårt. Det är inte bara ikonerna som bidrar till ålderskänslan. Jag skulle annars säga att layouten i familjeöversikt och byggda tavlor bidrar starkt, liksom alla nästlade modala dialoger.


Lägg till ett meddelande (Add a message)


För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)
 
Lösenord:
(Password)
E-mail: