Av Daniel Berglund Fredagen den 21 november, 2008 - 00:40: |
Man daterar inte en notis "ogift" nä. Men å andra sidan spelar det ingen större roll var den står då heller, tippar jag? Så länge den inte står före födelsen eller efter döden, för då blir man tveksam även om det kanske inte är fel.
Igen, sortering som passar alla finns icke - sortering som passar en del kan förmodligen göras - och det är bättre än dagens alternativ, obefintlig sortering. Tycker jag.
Det finns Andra Program på marknaden som fixar detta utan att användarna gör uppror. Faktum är att det programmet jag tänker på har det inte ens valbart, barnen och notiserna sorteras obligatoriskt. Och som sagt, detta får ju vara möjligt att stänga av (eller att det måste slås på).
Speciellt får man ordna så att född-notis kommer först, död-begravning-bouppteckning sist om inte datum föreskriver annat. Tidsintervall (från-till; mellan) och cirka-angivelser sorteras efter sin "tyngdpunkt". Man måste förstås tänka mer här, men jag är helt övertygad om att det går att fixa något som är tillräckligt bra.
Av Anders Berg M01397 Fredagen den 21 november, 2008 - 11:30: |
"Speciellt får man ordna så att född-notis kommer först"
Men det finns ju redan, när man lägger in detta i grunddatadialogen. Åtminstone har jag aldrig märk att dessa notiser (född, döpt, död, begr) hamnar fel om jag lägger in dem i efterhand efter att andra notiser är inlagda.
"Textnotiser kanske ska förses med datum och källa som övriga notiser?"
Jo, men då blir det en annan typ av notis. Det stora flertalet av mina textnotiser har ingen uppenbar tidskoppling eller spänner över en lång period. Hur ska befintliga textnotiser konverteras till datumtextnotiser? Det går ju inte, så det måste ändå i så fall bli att skapa en ny notistyp.
Även sortering av barn i familjeöversikten är mindre lyckat kommer jag på efter en stunds funderande. Det skulle väl funka om man alltid matar in allt fullständigt och klart, som att skriva av färdiga uppgifter. Men åtminstone min forskning byggs på efter hand. Då kan man ha en familj med några barn med säkra födelsedatum, några med ungefärliga och några helt utan. Hur ska programmet sortera barn utan födelsedatum? Rimligen genom att placera alla dessa först. Jag vill kunna placera dem intuitivt där jag bedömer att de troligast hör hemma, och utan att behöva mata in gissningar.
Visst, man kan ha en inställning för att sortera barnen, men jag märker att jag måste ha den avmarkerad också.
Av Karl Edvard Thorén (M04089) Fredagen den 21 november, 2008 - 11:39: |
Sortering av textnotiser tycker jag INTE att vi ska ha.
Men vad jag saknar är möligheten att ange källan för min text notis.
Av Anders Berg M01397 Fredagen den 21 november, 2008 - 11:40: |
Om man inför sortering som styrs av en inställning gäller det för Guds skull att ha den avstängd som standard! Det går ju inte att "avsortera" och återställa en tidigare manuell ordning av notiser och barn (annat än genom att återlägga en backup).
Av Jan Wallin Lördagen den 22 november, 2008 - 01:02: |
Karl Edvard
Du saknar möjlighet att ange källan för en textnotis. Använd notisen Referens och placera den direkt efter textnotisen. Här går det givetvis inte att använda automatisk sortering.
Av Knut Egil Hamre (M00777) Lördagen den 22 november, 2008 - 08:43: |
Jan Wallin.
Som alternativ til å bruke notisen Referens for å angi kilde til tekstnotiser kan i stedet fotnoter brukes. Da kan man gjerne dele opp teksten i flere tekstnotiser med en fotnot til hver notis. Det er også enkelt å legge til en fotnot INNE I en mening, og fortsette meningen i neste tekstnotis.
Jeg bruker alltid fotnoter for å angi kilder, fordi utskriften etter min mening da blir mer profesjonell. Nackdelen er at fotnoter ikke registreres som kilder i DISBYT-utdrag. Men det er jo mulig å registrere kilden både som källa OG som fotnot.
Jan, jeg sender gjerne et eksempel på utskrift til deg og andre som ønsker det.
Av Karl Edvard Thorén (M04089) Söndagen den 23 november, 2008 - 16:56: |
Text notis.
Att skriva en ref. notis i samband med textnotisen är inte bra för den har ingen koppling till textnotisen. Då är det bättre att göra som Jan skriver att göra en notering i fotnoten.
Av Karl Edvard Thorén (M04089) Söndagen den 23 november, 2008 - 17:00: |
Förlåt det var Knut som föreslog fotnoten till textnotisen.
Av Anders Berg M01397 Söndagen den 23 november, 2008 - 20:14: |
En annan möjlighet är att helt enkelt skriva källan i textnotisen, t ex inom klammer.
Av Niklas Lundin Lördagen den 29 november, 2008 - 12:10: |
Fördelen med källa i fliken fotnot under textnotis är att man kan välja om källan ska komma med vid utskrift eller inte. Skulle det i framtiden bli möjligt att förse en textnotis med strukturerad källa får nog jag hoppa över den finessen. Det skulle i mitt fall bli tusentals manuella flyttningar.
Texter från HF och liknande är ju bra om man kan verifiera men i andra fall kanske man kan väva in källan i texten. T.ex. ”enligt min farfar Kalle så…”