Av Lennart Ekström Tisdagen den 2 december, 2008 - 07:54: |
Från kikaren har jag skapat en söklista baserad på flaggvilkor och då fått fram en kolumnindelad lista. Hur kan jag exportera detta sökresultat till Excell?
Av Sten-Sture Tersmeden Tisdagen den 2 december, 2008 - 12:49: |
Via funktionen Utdrag på Utskriftsmenyn. Kolla i Diskulogen 75 o 76 hur du får till Excel-utdrag.
Alla gamla nr finns på DIS hemsida, klicka på Disgen.
Av Bror Johansson Onsdagen den 25 februari, 2009 - 23:25: |
Då jag via funktionen Utdrag vill generera en textfil där dataavsnitten interfolieras av ';' (dvs. jag vill få en fil som låter sig anammas av Excel) så blir resultatet en fil där textradernas läng blir maximalt c:a 70 tecken i stället för de bortåt (och ibland över) 300 som motsvarar de data som utdragsbeskrivningen handlar om. (All data skrivs ut - men fördelat på flera rader.)
Då jag dirigerar output till skrivare och väljer att skriva till en virtuell skrivare (liggande A2) så kan jag få ut en PDF-fil där raderna inte "hackas upp" vid 70-teckensgränsen.
Det är dock en textfil (med långa rader) jag vill få ut.
Går det att få Disgen 8.1e att inte lägga till dessa oönskade radbrytningar?
Om "ja", hur?
Om "nej" - work-around?
Av Ove Billing Torsdagen den 26 februari, 2009 - 09:48: |
När man exporterar ett utdrag så skapas en mellanfil, som jag tror ligger i DgTmp, kallad *.rgu (registerunderlag)som är en äkta textfil, utan sidbrytning och radbrytning. Filen raderas för varje nytt utdrag så man måste spara undan den om man vill göra flera.
Av Bror Johansson Torsdagen den 26 februari, 2009 - 21:33: |
Tack! Mitt akuta problem löstes.
(Den fadder jag bett om hjälp av för att lösa problemet verkade inte känna till att outputfilen hade den påtalade begränsningen.)
Kan man lita på att vägen via denna ej dokumenterade temporärfil kommer att finnas kvar även i kommande Disgenversioner?
Är begränsningen till max 70 tecken per rad i den avsiktligt producerade "Utdragstextfilen" en bugg i programmet eller i dokumentationen?
Av Sten-Sture Tersmeden (M05143) Torsdagen den 26 februari, 2009 - 22:53: |
Läs gärna artikeln del 2 om Utdrag i Diskulogen nr 76 i serien "Lär dig mer om Disgen 8".
Den finns online: Klicka på Disgen på hemsidan www.dis.se och sedan nästan längst ned i vänsterspalten hittar du en länk.
Av Bror Johansson Torsdagen den 26 februari, 2009 - 23:47: |
Jodå, jag har läst och inspirerats av den nyttiga artikeln.
Men jag kan inte se att mina två frågor besvaras däri.
Det hade känts bättre att kunna generera output på ett sätt som stöds av produktens dokumentation (Handledning och/eller Hjälpfil). Är det inte så att användningen av .rgu-filen är en typisk 'work-around' med en oviss framtid?
Av Bror Johansson Fredagen den 14 augusti, 2009 - 23:12: |
Har Disgen 8.2 samma begränsning som 8.1 vad avser export av långa textrader, dvs. trunkeras texten fortfarande på samma sätt? Den "work-around" som inbegriper utnyttjande av en temporär fil upplevs mycket lekmannamässig!
Av Daniel Berglund (M25564) Söndagen den 16 augusti, 2009 - 23:34: |
Vi har ändrat något i det avseendet till 8.2. Det är inte någon som har tittat närmare på varför det ser ut som det gör, men eftersom så många använder .rgu-filen får vi nog permanenta den på något vis. Så även om det känns amatörmässigt... så länge det fungerar får man vara rätt nöjd
Av Bror Johansson Lördagen den 24 oktober, 2009 - 23:13: |
Inget borde väl hindra att .rgu-fil-mekanismen dokumenteras (och behålls) även om den "egentliga" exportmetoden korrigeras.