Flaggor

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Notiser: Flaggor: Flaggor
Av Lotta Onsdagen den 17 december, 2008 - 20:09:

Jag har skapat flaggor och sökt samt lagt till vilka jag ska kunna hitta med hjälp av dessa flaggor.

Nu till min frågor:

* Följer inte flaggorna med om jag gör en säkerhetskopiering?

* Om dom ska finnas kvar, vart hittar jag dom för att återskapa dom till programmet?

*Om det inte gör de, är det någonting som kommer att omfattas i nästa version av Disgen?

Har gjort en ominstallation av min dator och återläst min senaste säkerhetskopia och upptäckt att alla mina skapade flaggor inte längre finns kvar. Jag har inte direkt lust och sitta och göra det sökjobbet igen manuellt utan jag hoppas det skulle följa med säkerhetskopian.

Tacksam för en förklaring!

Av Daniel Berglund Onsdagen den 17 december, 2008 - 23:21:

Flaggorna ligger (i version 8.1) i disgen.ini och den ska vara med i säkerhetskopian. Jag har ingen förklaring på varför de inte kom med när du läst in säkerhetskopian.

Det du kan göra är att öppna säkerhetskopian direkt i Utforskaren i Windows, leta rätt på disgen.ini, kopiera den till någon annan mapp och öppna den där med Anteckningar.

Leta upp avsnittet [notiser]. Där ska du hitta du ett antal rader som börjar med FlagNames0, FlagNames1, osv. FlagNames0 motsvarar flaggan A, FlagNames1 flaggan B, osv. FlagNames20 är a, FlagNames21 b, osv. Texten efter likhetstecknet är den betydelse du har givit dem.

Enklast är nog att starta Disgen parallellt och mata in flaggtexterna en efter en.

Av Alf Christophersen (M00919) Onsdagen den 17 december, 2008 - 23:24:

Normalt vil ikke disgen.ini bli overskrevet av backup hvis disgen.ini er av nyere dato enn den som ligger i zip-filen om det ikke er angitt at nye filer alltid skal overskrives med gammelt innhold.

Av Lotta Lördagen den 20 december, 2008 - 15:40:

Jag har kollat i ini-filen som ni hänvisar till men det verkar som mina flaggor inte längre finns kvar.
Jag hittar ingenting som visar namnet FlagNames0 under [Notiser].

Måste jag göra någon speciellt inställning då jag ska skapa en ny säkerhetskopian för att det ska följa med?

(Som info: då jag skapar jag en ny säkerhetskopia uppger jag alltid dagens datum i namnet bara för att veta vilken som är nyast.)

/ Lotta

Av Daniel Berglund Söndagen den 21 december, 2008 - 13:08:

Nej, det ska följa med utan några särskilda inställningar. Du råkar inte ha en äldre säkerhetskopia där de ligger kvar?

För tydlighets skull.. det som ligger i disgen.ini är bara klartextförklaringarna på vad flaggorna betyder, så de flaggor du delat ut till de olika personerna finns kvar. Det är bara det att de heter A, B, C, ... istället för de mer förklarande namn som du gav dem.

Hittar du ingen säkerhetskopia så får du söka fram alla personer med flaggan A satt, dra dig till minnes vad den flaggan betyder hos dig, och ändra dess namn, och så vidare för de andra flaggorna du använt. En del jobb blir det, men lyckligtvis är det ingen katastrof.

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: