Av Karl Edvard Thorén (M04089) Onsdagen den 17 februari, 2010 - 10:23: |
Ja när det gäller anorna så är det ju bara den biologiska delen som gäller men när det gäller stamtavlan så ska man kunna välja, och bör man, ta med även ett adoptiv barn och fosterbarns avkomma.
Det finns säkert en del varianter som man kan diskutera men det får inte hindra att vi nu snarast får med det viktigaste att kunna kopiera ett barn i flera familjer.
Av Alf Christophersen (M00919) Onsdagen den 17 februari, 2010 - 13:44: |
I Norge er det slik at barn adoptert etter 1931 med den da nye adopsjonsloven, er det forbudt å vise biologiske foreldre.
Adoptivforeldre er pr definisjon også de biologiske foreldre.
Så her må man kanskje ta høyde for dette slik at norske brukere ikke kommer i konflikt med lovverket.
Av Karl Edvard Thorén (M04089) Lördagen den 20 februari, 2010 - 11:11: |
Det bör inte vara något problem att få möljigheten att ange att utskriften skall följa adoptiv linjen om man så önskar.
Av Lennart Carlsson Måndagen den 28 juni, 2010 - 16:50: |
Hejsan! Efter mer än 20 års användning av DISGEN har jag först nu "drabbats" av behovet att registrera en adoptivrelation. Av diskussioner på forumet framgår med viss tydlighet att detta ännu inte låter sig göras i DISGEN.
Inte heller kan man göra utskrift av en tavla med "Alla inmatade". Det senare problemet löste jag genom att köpa det amerikanska programmet Family Tree Maker som har funktionen "All-In-One Tree". Emellertid blev texten på engelska vilket innebar att jag blev tvungen att gå in i programkoden och göra ändringar. Men det är en annan historia.
Nu visar det sig att Family Tree Maker även hanterar föräldrarelationer och dessa skrivs ut i "All-In-One Tree". Man kan ange följande relationer för vardera föräldern: Natural, Adopted, Foster, Uknown, Step, Familjy member, Private.
Min synpunkt och önskemål är att DISGEN uppdateras med dessa funktioner snarast. Det är faktiskt konstigt att det inte redan skett.
Av Christer Gustavsson (M04621) Måndagen den 28 juni, 2010 - 22:30: |
Vad menar du med att alla inmatade inte kan skrivas ut? Kan du utveckla det lite.
Av Lennart Carlsson Tisdagen den 29 juni, 2010 - 11:17: |
Hej Christer. Ja, det är ganska enkelt. Det blir ett grafiskt släktträd som består av en kombination av Anträd, Stamträd samt alla andra - ex. ingiften, omgiften etc.
Av Karl-Erik Lerbro (M00393) Tisdagen den 29 juni, 2010 - 11:59: |
Det lät inte enkelt, Lennart men det skulle vara intressant att se en sådan utskrift. Vet du något "släktforskarprogram" som åstadkommer detta?
Av Lennart Carlsson Tisdagen den 29 juni, 2010 - 16:15: |
Hej Karl-Erik! Riktigt kul att det kommer litet reaktioner här på forumet...
Jag har använt det amerikanska programmet Family Tree Maker, som klarar av detta.
Men eftersom jag naturligtvis registrerar min forskning i Disgen har jag gjort en gedcom-export,
som sedan tagits in i FTM.
Jag mailar dig ett exempel på hur en utskrift kan se ut(pdf-fil).
I programmet finns många inställningsmöjligheter för att kunna sätta sin egen prägel på utskriften
(bakgrundsbilder, linjer, form på rutor, innehåll mm).
Av Alf Christophersen (M00919) Tisdagen den 29 juni, 2010 - 21:23: |
Lennart
Hvis du registrer de ting du ønsker at Disgen skal takle kan du lage en testfamilie med de opplysninger du ønsker støttet og så lager du en Gedcomfil med alle disse data og gjør tilgjengelig for de som lager spesifikasjoner.
Da blir det lettere å gjøre noe
(Så får man håpe det ikke er TM merket :-) )
Av Karl Edvard Thorén (M04089) Tisdagen den 29 juni, 2010 - 22:28: |
Det finns redan ett förbättringsförslag på detta sedan feruari -09 (nr 1828)
Av Lennart Carlsson Tisdagen den 29 juni, 2010 - 23:11: |
Alf och Karl Edvard
Jo, jag är medveten om förslaget och den föregående/efterföljande diskussionen.
Tänkte bara att det var läge att aktualisera problemet.
Utvecklingsgruppen bör väl vid det här laget ha hunnit fundera en del på olika lösningar.
Så det skall bli spännande att se vad det kan resultera i. Eller hur?
Av Karl-Edvard Thorén Lördagen den 3 juli, 2010 - 20:19: |
Lennart
Ja det är mycket bra att flera tar upp det här önskemålet. Flera är välkomna med bifall, sedan hoppas vi att utvecklingsgruppen väger in det i sina prioriteringar.