Av Lennart Ekström Fredagen den 18 april, 2008 - 16:57: |
Då jag skapar en söklista/utöka söklista/alla ättlingar/utskrift så får jag följande Id:
300:92 Eliasson Elise 1882
300:92 Frank Nelly 1885
300:41 Johansson Karl 1862
300:41 Johansson Nils 1858
Varför finns det mer än en med ID 92 resp 41 (finns Id för andra med upp till fyra personer)på utskriften? Kan någon förklara.
Om jag inte skriver ut så är Id numren korrekt;
300:927
300:928
resp.
300:412
300:413
Av Gunnar Persson Fredagen den 18 april, 2008 - 17:56: |
Lennart, jag tror att du får bredda kolumnen för att se den sista siffran.
Av Daniel Berglund Fredagen den 18 april, 2008 - 17:56: |
Ser ut som att sista siffran fattas i utskriften, men jag har ingen förklaring till varför det blir så...
Av Anders Berg M01397 Fredagen den 18 april, 2008 - 22:49: |
Varför kommer inte programmet ihåg kolumnbredden i söklistan? Jag tror den i teorin ska göra det, men det sker icke!
Det är så tradigt att gång på gång måsta flytta kanterna så man ser vad som står i kolumnerna.
Av Lennart Ekström Lördagen den 19 april, 2008 - 09:32: |
Om man ändrar kolumnbredden innan man klickar på skriv ut så fungerar det tydligen. När jag testade i gen så blev det rätt. Men jag håller med Anders att programmet ska komma ihåg vilken bredd det ska vara. Kanske det rättas i nästa version? Är det någon som (har) skickar(t) in för rättning?
MVH/Lennart
Av Kjell Johansson Lördagen den 19 april, 2008 - 10:01: |
Det bör vara ett större teckensnitt i söklistan
Av Daniel Berglund Lördagen den 19 april, 2008 - 18:08: |
Kolumnbredderna lagras i filen som heter *.sli och som ligger i arkivmappen. Det går att ändra direkt i den med en texteditor men tyvärr fungerar det inte att skrivskydda den, om man inte vill se feldialogen poppa upp lite då och då...
Jag tror inte att det där någonsin har fungerat helt perfekt - problemet är att man vill spara bredden räknat i tecken snarare än pixlar, och detta hänger ihop med att kolumner kan vara osynliga och då har de ingen bredd i pixlar, men det underliggande databasfältet har en bredd (i tecken) och det är den man sparar.
Hos mig verkar kolumnbredderna sparas men jag har en känsla av att det inte är alldeles pålitligt. Hur är det för er andra - fungerar det inte alls?
Av Anders Berg M01397 Lördagen den 19 april, 2008 - 20:59: |
Det är i själva söklistan på skärmen problemet ligger, hur det ser när man skriver ut har jag nog aldrig testat.
Felet uppstår tror jag i samband med att man har delad familjeöversikt och söker inte bara med söklista 1 utan också har en söklista 2. Det är inte helt lätt att återskapa felet. Nu lyckas jag inte när jag försöker. Får återkomma.
Av Gunnar Jonsson (M00707) Söndagen den 20 april, 2008 - 10:05: |
Jag har även problem med ordningen på söklistans fält på skärmen. Vill ha födår-födort-dödår-dödort. Men vid start så är det alltid födår-dödår-födort-dödort. Det fungerar ibland men inte alltid. Rätt vad det är så har det halkat tillbaka.
Av Daniel Berglund Söndagen den 20 april, 2008 - 21:52: |
Jag kan inte få det att hända här, så det kanske har försvunnit (eller gömt sig väl :-) Vi får väl se i sommar/höst om det är kvar när väl betatesterna kommer igång.