Notiser

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Produktrådets förslag till kommande DG8-versioner: Notiser
I versionen efter 8.2 överväger vi möjligheten att se över våra notistyper och hanteringen av notiser. I detta sammanhang måste vi beakta Gedcom-standarden och hur utbyte av data mellan släktforskare ska kunna göras. Vi vet av erfarenhet att förändring av notiser slår på hela Disgen. Utöver import/export påverkas bl.a. alla typer av utskrifter, sökning, kontroller, lagring.

Textnotisen, extra textnotis och biografi har varit under diskussion nyligen. Idag slås textnotiserna samman till en textnotis i form av biografin. Ska vi separera textnotiserna från biografin och från varandra? Ska vi kanske göra om textnotiserna till normala notiser med källa och datum? Men en av våra bärande idéer är att vi inte vill bygga in en ordbehandlare i Disgen utan att behålla textredigeringsmöjligheterna på en primitiv nivå. Finns det månne andra lösningar, t.ex. att använda Anteckningar i Windows?

Vi har önskemål om att kunna definiera flera egna notistyper som är fristående från Special-notisen och som har samma status som vilken annan standard-notis som helst. T.ex. att kunna lägga till flera olika egendefinierad notistyper, typ ”Ägde”, som sedan kan ingå bland alla andra standardnotistyper i olika listor för utskrift, htlm-export etc.

Om vi ska gå vidare med flera föräldrapar behöver vi skapa en notis för föräldra-barn-relationen. Det ger också möjlighet att styrka källan till relationen.

Idag har vi inte källa och datum på alla notistyper, t.ex. Namn-notisen, text-notiser, referens. Finns det behov av att göra alla notistyper lika?

Förslag har väckts att kunna skapa notiser för gemensamma händelser utgående från källan. Exemplet som framförts är själva vigselnotisen som kan innehålla både yrke och boplats. Man menar att den ska finnas på själva giftet. Vill någon mer ha det?

Personligen skulle jag vilja kunna kopiera flera notiser på en gång. Intressant?

Förslag har också fört fram på att kunna göra någon form av sortering av notiser på datum vid presentation och utskrift av personen. Intressant?

Hur ska vi göra i Disgen för att tillgodose olika intressen på ett bra sätt? Vi kan börja med att diskutera vad vi ska kunna göra.

Av Christer Gustavsson (M04621) Lördagen den 24 oktober, 2009 - 23:26:

Karl Edvard, båda dina två förslag diskuterar vi i senare versioner än 8.2, om det blir 8.3 eller 9 får vi se. Vi har några idéer om förbättringar som är mer lämpliga att göra först när vi har klarat av en del tekniska förändringar i Disgen.

Av Jonathan Silvergran Söndagen den 25 oktober, 2009 - 20:41:

Låt oss säga att jag följer en familj i husförhörslängderna. Om hela familjen flyttar så vill jag att alla familjemedlemmar ska få varsin flyttanotis. I dagsläget skapar jag en notis för någon av föräldrarna och kopierar sedan denna till var och en av de övriga medlemmarna i familjen. Det blir ganska många knapptryckningar, särskilt om familjen är stor... Detta tycker jag borde gå att göra på något enklare sätt, men jag har inte hittat någon annan metod än just att kopiera och klistra in.

Mitt förslag är en ny funktion i Disgen som löser detta automatiskt, exempelvis att man för vissa (valbara) notistyper kan få frågan om notisen ska kopieras till övriga medlemmar i familjen. Sannolikt behövs lite mer "intelligens" i urvalet av vilka familjemedlemmar som ska få den nya notisen, exempelvis om de redan har flyttat eller kanske inte ens är i livet.

Jonathan

Av Rolf Carlsson Måndagen den 26 oktober, 2009 - 17:23:

Jag gör likadant men det är inte bekvämt.

Rolf

Av Tomas GH Johansson Tisdagen den 27 oktober, 2009 - 13:46:

Det klart att textnotiserna skall vara likadant uppbyggda som andra notiser, så att de innehåller källa och datum! Disgen är suveränt när det gäller källor och det skall vi naturligtvis värna om.

Av Tomas GH Johansson Tisdagen den 27 oktober, 2009 - 13:51:

Givetvis skall även Namn ha ett fält för källhänvisning. Under forskningens gång så kan många personer dyka upp där namnet inte erhållits (och kanske aldrig kommer att hittas) i någon födelsebok. Då är det bra att ange varifrån uppgiften om namn kommer och då skall detta förstås vara kopplat till källorna.

Av Alf Christophersen (M00919) Tisdagen den 27 oktober, 2009 - 14:14:

Så vidt jeg huskr fra GEDCOM-spesifikasjonen, så er det REFERANS som dekker dette.

Men, det betyr at også REFERANS bør kunne knyttes opp kildestrukturen, og ikke bare være en ren tekst som i dag.

Kildehenvisningen som Thomas snakker om eksporteres i GEDCOM som 1 SOUR @sourX@ eller 1 SOUR

Av Alf Christophersen (M00919) Tisdagen den 27 oktober, 2009 - 14:18:

S[ vidt jeg kan se støtter ikke GEDCOM plassering av en SOUR-tag under 1 NAME, altså
1 NAME
2 SOUR
er ikke tillatt

men

1 NAME
1 SOUR er tillatt

Av Christina Claeson Tisdagen den 31 augusti, 2010 - 12:08:

Att kunna använda samma notis flera gånger utan att behöva skriva in uppgifterna igen skulle vara väldigt bra. Klippa/klistra kanske kunde fungera även här?

Av Inger Amnefelt M10065 Onsdagen den 1 september, 2010 - 05:50:

Klipp och klistra funkar för mig.

Av Sten Magnusson Torsdagen den 9 september, 2010 - 10:17:

1. Klippa/klistra
Här har det ju varit Shift+ctrl+c för "kopiera" resp. Shift+ctrl+x för "klipp ut" samt Shift+ctrl+v för "klipp in" i tidigare versioner.

Ex. från 9.2a Demo där kommandon är ctrl+c enligt Windows-Standard.
Född 1830-12-24 i Mangen, Gräsmark (S), Sunne (Gräsmark C:4 1812-1838 sid 194/GID_487.32.18900).

Ex. med anmärkningsnotis tillhörande en födelsenotis. (jag hade inga i den demoversion jag f.n. prövar) Däremot i ex. nedan.

Det går att kopiera den notisen och då blir det så här. (Från 8.1e)

Döpt 1 januari 1804 i Långvak, Arvika Landsförsamling, Arvika (Arvika C:6 1786-1808 sid 108 nr 65/GID_463.32.10500).
Anteckningar:
,

Nu är det som synes även redigeringstecken i anteckningarna, men i och med det kan man ju få med personerna i ortregistret som medföljer en an- och stamtavla.

Alla ovanstående notiser kan ju klistras in i löpande text i t.ex. Word-, textdokument m.m.

En fördel med en anteckningsnotis som bilaga till huvudnotisen är ju att där kan man justera färgen till exempelvis röd och därigenom markera att det finns någon motstridig uppgift. T.ex. ett el på 5 år vid jämförelse av husförhörslängd och födelsebok eller t.om. en felaktigt angiven födelsesocken i husförhörslängden.

Däremot kanske man skulle titta lte på hur MinSläkt hanterar sina notiser?

Mvh/Sten Magnusson

Av Sten Magnusson Torsdagen den 9 september, 2010 - 10:29:

Postat av Sten Magnusson Torsdagen den 9 september, 2010 - 10:23
1. Klippa/klistra
Här har det ju varit Shift+ctrl+c för "kopiera" resp. Shift+ctrl+x för "klipp ut" samt Shift+ctrl+v för "klipp in" i tidigare versioner.

Ex. från 9.2a Demo där kommandon är ctrl+c enligt Windows-Standard.
Född 1830-12-24 i Mangen, Gräsmark (S), Sunne (Gräsmark C:4 1812-1838 sid 194/GID_487.32.18900).

Ex. med anmärkningsnotis tillhörande en födelsenotis. (jag hade inga i den demoversion jag f.n. prövar) Däremot i ex. nedan.

Det går att kopiera den notisen och då blir det så här. (Från 8.1e)

Döpt 1 januari 1804 i Långvak, Arvika Landsförsamling, Arvika (Arvika C:6 1786-1808 sid 108 nr 65/GID_463.32.10500).
Anteckningar:
,

Nu är det som synes även redigeringstecken i anteckningarna, men i och med det kan man ju få med personerna i ortregistret som medföljer en an- och stamtavla.

Alla ovanstående notiser kan ju klistras in i löpande text i t.ex. Word-, textdokument m.m.

En fördel med en anteckningsnotis som bilaga till huvudnotisen är ju att där kan man justera färgen till exempelvis röd och därigenom markera att det finns någon motstridig uppgift. T.ex. ett fel på 5 år vid jämförelse av husförhörslängd och födelsebok eller t.om. en felaktigt angiven födelsesocken i husförhörslängden.

Däremot kanske man skulle titta lite på hur MinSläkt hanterar sina notiser?

Mvh/Sten Magnusson
PS!Ursäkta dubbleringen, men råkade upptäcka en felstavning på slutet precis när jag tryckt på "Posta detta meddelande". Någon ansvarig kan kanske ta bort meddelande 1?DS!

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: