Ny dator: kopiering och återläsning

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Säkerhetskopiering, flytt till ny dator: Ny dator: kopiering och återläsning
Av Ulf Löfgren Fredagen den 9 januari, 2009 - 14:09:

Att skaffa ny dator betyder mycket arbete. Allt det gamla ska över till en ny datormiljö. Detta gäller även släktforskningens alla hjälpmedel, inte minst släktforskningsprogrammet Disgen.
Jag har kopierat hela mappen Dg8Data från den gamla datorn, lagt den på hårddisken i nya datorn och vill nu återläsa hela innehållet till Disgen 8.1e.
I mitt helt tomma Disgen 8.1e väljer jag att gå in i Arkiv -> Säkerhetskopiering -> fliken Återläs säkerhetskopia, men sedan vet jag inte hur fortsättningen ska se ut. Knappen Återläs är inaktiv varför jag befarar att jag gör fel.
Tacksam för pedagogisk hjälp!

Av Christer Gustavsson (M04621) Fredagen den 9 januari, 2009 - 15:09:

Du ska göra en säkerhetskopia med hjälp av Disgen i din gamla dator och sedan återläsa säkerhetskopian i din nya dator.

Av Ulf Löfgren Fredagen den 9 januari, 2009 - 15:41:

Vilken mapp ska säkerhetskopieras? Gäller det hela mappen Dg8Data eller mappen D-Stand? I mappen Dg8Data har jag fyra arkiv utöver D-stand.
Var på den nya datorn lägger jag sedan säkerhetskopian?

Av Rolf Carlsson Fredagen den 9 januari, 2009 - 19:48:

Jag gjorde motsvarande nyligen genom att lägga säkerhetskopian på ett USB-minne vid bytet och återläsa det i den nya datorn efter installation av programmet. Allt verkar att ha fungerat utan några som helst problem.

Av Runar Hortlund Fredagen den 9 januari, 2009 - 21:15:

Knappen ÅTERLÄS är oaktiv till dess att du markerar säkerhetskopian

Av Ulf Löfgren Lördagen den 10 januari, 2009 - 11:18:

Säkerhetskopiering och återläsning är klart! Som alltid - när man väl får grepp om det är det enkelt...
Tackar för stödet!

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: