Av Gunnar Jonsson (M00707) Lördagen den 27 september, 2008 - 17:43: |
Då kommer fantasin här: Vi uppfinner en variant av alkolås, kallad om-du-inte-kan-filhantering-startar-inte-datorn.
Dvs du måste starta datorn genom att starta utforskaren och leta upp en startfil som ligger på olika ställen varje gång.
Av Alf Christophersen (M00919) Lördagen den 27 september, 2008 - 21:22: |
Det viktigste tror du mistet, hvordan bruke filkatalogdialogen til å spare filer andre steder enn på roten i Mine dokumenter, f.eks. i underfoldere, eller hente/spare filer i f.eks. Disgens kataloger som ligger i en helt annen dokumentmappe :-)
Har inntrykk av at det folk kan, er å slippe filene sine på rota i Mine dokumenter, og det er det hele.
Har hatt nå flere supportproblemer ang. dette med bruk av GEDtreff, hvor slektsprogrammet slipper sine gedcom-filer ett sted, og GEDtreff ved første gangs start ikke vet hvor det er.
Men nei, finne frem til slektsprogrammets fil. Nei, det er for vanskelig :-(
Av C-G Magnusson Söndagen den 28 september, 2008 - 09:28: |
Apropos 2) Det borde finnas en funktion för att lista och städa redan existerande backuper i den katalogen
Detta inte nödvändigt för mig och funktionen borde kunna stängas av, i alla fall om den ska vara automatisk. När man väl valt en mapp för backupen skulle man kanske kunna ange i inställningarna hur många kopior man vill spara alternativt hur lång tid backuperna ska sparas.
Att ta bort backuper är alltid vanskligt. En funktion som skulle vara användbar är om DISGEN kan kontrollera (i efterhand) att de backuper som ligger i backup-katalogen är intakta och möjliga att återställa.
Om man väl angett en plats för backupen är det väl bra om backupen körs utan frågor om var man vill lägga den och namngivning av filen.
Av Kristian Jerméus Måndagen den 29 september, 2008 - 01:06: |
Till Gunnar Jonsson
Är det för mycket begärt att alla som använder sig av en dator har en hum om hur filer och mappar fungerar?
Jag menar inte att alla ska bli datorexperter, men om man inte kan enkel filhantering så kommer man aldrig kunna säkra sina data.
Som sagt, ett hett ämne för Diskulogen.
Av Lennart Ekström Onsdagen den 1 oktober, 2008 - 18:59: |
Då man väljer "Skriv ut antavla för centrumperson" får man upp dialogrutan "Bygg antavla". Här kan man välja obegränsad eller skriva in önskad siffra. Om t ex väljer en siffra (valfri sådan ex 2) och klickar på "OK" och sedan väljer släktmatrikel "Granska) så får man upp samtliga personer, dvs alla. Samma som om man hade markerat rutan tidigare "Bygg antavla obegränsade". Antingen är det föreslagna valet felaktigt, eller ska man kunna begränsa hur mycket som ska skrivas ut. Är detta en bugg eller vad?
Av Lars Brunberg Tisdagen den 2 december, 2008 - 16:37: |
Jag har ett problem då jag skriver ut släkten i tabellform i stället för träd så kommer inte släkting,som är ogift och utan barn, ned i annan form än som "barn"! Bör inte den personen få en numrerad tabell under "generation 1" från Tabell 1?
Av Niklas Lundin Lördagen den 13 december, 2008 - 01:59: |
Jag skulle vilja ha ett anteckningsblock, en textruta i Disgen. Inte kopplat till någon personnotis utan direkt i själva programmet.
Där skulle jag för egen del skriva in koden Gift: «EP=1XXX=» (« och » ska vara enkelpilar) som jag använder i specialnotiser. Det finns också koder för att lägga in orter m.m. och dessa är inte alltid så enkla att hålla i huvudet. För att inte tala om hur man skriver alla dessa specialtecken som ofta förekommer i kyrkböckerna, †, Nº, ë, ¼ för att nämna några. Med en komihåglapp i Disgen slipper man byta till någon textfil på datorn varje gång för att se hur man skriver, man kan t.o.m. kopiera och klistra in det man önskar vilket gör arbetet mer effektivt.
Kanske skriver man efter en lyckosam forskning ”-kolla vart Halta Lotta flyttar” och då vore det bra med en bockbar ruta där det står ”Visa vid nästa programstart”
Reflektioner!
Av Ingvar Kärrdahl Lördagen den 13 december, 2008 - 12:40: |
Tack Niklas!
Jag har registrerat ditt förslag i Produktrådets lista över förbättringsförslag.
Av Henrik Mangs (M04959) Onsdagen den 7 januari, 2009 - 18:05: |
Hej.
Jag har önskemål att kunna göra utskrift av antavlor i "Solfjädersformat". Jag använder nu programmet Legacy 7 för detta ändamål.
Jag kan skicka över ett åskådningsexempel i PDF format som inte är bundet till viss pappersstorlek.
Har gjort utskriften till en skrivare med 1m pappersbredd. Det ger mycket läsbara och lättförståliga antavlor.
Av Ingvar Kärrdahl Onsdagen den 7 januari, 2009 - 18:47: |
Henrik!
Som fadder har du tillgång till Disrapp så du kan själv lägga in ditt förslag och där går också att bifoga din pdf-fil.