Var ligger orten

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: DISGEN-orter: Var ligger orten
Av Tom Barckman Söndagen den 18 januari, 2009 - 14:40:

I annat forum har diskuterats i vilket län orten Säterbo, strax utanför Arboga, ligger, Södermanland eller Västmanland. Nu finner jag att Disgen placerar Säterbo i Södermanland, men på CD-skivan Orter i Sverige 1999 hamnar Säterbo i Västmanland.
I andra Forumet har framlagts belägg för båda placeringarna, men varför Södermanland i Disgen?

Av Olle Fåk Söndagen den 18 januari, 2009 - 16:33:

Enligt Nationencyklopedins atlas över Sverige som har både läns och landskapsgränser så ligger Säterbo i såväl landskapet Västmanland som i Västmanlands län.
Varför Disgen anger Södermanland är nog höljt i historiens dunkel, men det är ju lätt för användaren att ändra!

Av Jörgen Tollesson Söndagen den 18 januari, 2009 - 19:42:

Dunklet kanske kan minskas genom att läsa här :):

Arkivguidens Forum: Södermanland: Säterbo - Södermanland eller Västmanland?

Av Sten Magnusson Lördagen den 13 februari, 2010 - 11:26:

Vad gäller tveksamheter om orters placering, kan man kolla i ortnamnsregistret SOFI, där i princip samtliga orter på handskrivna kort och man kan se vilka som ligger var, digitaliserats och lagts ut som nerladdningsbara PDF-filer.

Mvh/Sten Magnusson

Av Niklas Lundin Torsdagen den 12 augusti, 2010 - 00:20:

Vet inte om frågan passar här men...

Jag har inga X/Y-koordinater på följande tre församlingar:

Lindesbergs landsförsamling (T)
Lindesbergs stadsförsamling (T)
Vedevåg (T)

Ingen aning om vad som hänt, jag märkte det då jag skulle lägga in en by.
Har Disgen ver. 8.2a

Fler som har samma fel eller är det bara hos mig?

/Niklas

Av Christer Gustavsson (M04621) Torsdagen den 12 augusti, 2010 - 07:46:

I samband med (första) installationen av Disgen fylls ortregistret på med alla Sveriges län, kommuner och församlingar enligt Sveriges församlingar genom tiderna utgiven av Riksskatteverket, tryckt 1989. Orterna tas upp med länstillhörighet och benämning som gällde 1989.

De tre församlingarna du nämner, fanns inte längre 1989. Det är därför kyrkan inte har några koordinater eller församlingen inte har någon yta på kartan. Bra eller dåligt, men vi har valt att ta med dem oxå vid installationen.

Ortsdatabasen kommer troligen från den första Disgen-installation du gjorde, därefter har några uppdateringar gjorts och du har haft möjlighet att komplettera med data i separata ortsuppdateringar.

Av Lennart Carlsson Torsdagen den 12 augusti, 2010 - 14:19:

Hejsan Niklas! Koordinaterna för Lindesbergs stadsförsamling och landsförsamling är desamma - X6608070, Y1467294.
För Vedevåg har jag plockat ut koordinaterna från Häradskartan resp. Hitta.se (SOS koordinater) för Vedevåg brukskapell - X6601081, Y1470279.
Du kan också läsa på Project Runeberg - Wilhelm Tham/Beskrifning öfver Örebro län Kap. 48. Lindesbergs landsförsamling.

Av Niklas Lundin Fredagen den 13 augusti, 2010 - 13:35:

Tack Christer och Lennart

Av Sten Magnusson Torsdagen den 26 augusti, 2010 - 04:35:

När det gäller DISGENs ortdatabas så lita inte helt på ortsplaceringen. Sunnemo i Värmlands län hade både i version 7 och senare i version 8 fått placering under Säffle kommun i sydväst medan det egentligen ska ligga under Hagfors kommun i Klarälvdalen flera mil norr om Karlstad.

Mvh/Sten Magnusson

Av Jan Jutefors (M10939) Torsdagen den 26 augusti, 2010 - 07:16:

Sten,

I Disgens databas så ligger Sunnemo under Hagfors.
Har du någon gång har ändrat i din ortsdatabas så kommer dessa ändringar att ligga kvar och konverteras även till en ny version, dvs har det blivit fel någon gång så kommer det inte att rättas.

Av Gunnar Jonsson (M00707) Torsdagen den 26 augusti, 2010 - 19:10:

Det blev fel SCB-kod på Sunnemo i DG7 (fel kommunkod). Detta är rättat i senare versioner, men jag vet inte om det funnits med i de ortuppdateringar som kommit. Kanske värt att kolla för de ortansvariga.

Av Sten Magnusson Lördagen den 28 augusti, 2010 - 19:57:

Till Jan

Nej det var så när jag köpte/uppgraderade programmen, men det har jag åtgärdat nu genom att flytta Sunnemo till rätt kommun d.v.s. Hagfors.

När jag fortfarande hade version 7 gjorde jag en gång en utredning där bl.a. Norra Råda var en av socknarna. Sedan kom den äldste personen som i Norra Råda Husförhörslängder uppgavs vara född i Sunnemo. När jag då skulle skriva in detta via ortdatabasen stod då alltså Sunnemo under Säffle vilket jag tyckte var oerhört märkligt.

Nu har jag sent omsider åtgärdat detta själv, men enligt de versioner t.o.m. 8.1e står det alltså fortfarande under Säffle om man inte ändrar det manuellt på egen hand.

Fr.o.m. 8.2a ligger det i alla fall på rätt ställe om jag nu inte åtgärdat det manuellt i den demoversion av 8.2a jag f.n. testar.

Mvh/Sten Magnusson

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: