Irriterande felmeddelande i rött

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Övrigt: Irriterande felmeddelande i rött
Av Ulf Löfgren Måndagen den 19 januari, 2009 - 15:22:

När jag nu skaffade ny dator, nytt operativsystem (Vista) och därtill hörande Disgen 8.1e, trodde jag att jag skulle slippa de ideliga felmeddelanden i rött som jag sett sedan länge. Felmeddelandet visar sig efter följande manöver:
Markera en centrumperson -> Välj Utskrift i menyn -> Välj Skriv ut antavla för centrumpersonen... -> Klicka OK -> Klicka Granska -> Klicka Avbryt (för att komma tillbaka). När jag klickar på Avbryt kommer felmeddelandet i rött. Sedan måste jag klicka på Fortsätt för att komma tillbaka.
Känns det igen?

Av Runar Hortlund Måndagen den 19 januari, 2009 - 15:36:

Har du försökt att först skapa en antavla för huvudpersonen innan du går vidare

Av karl-Erik Lerbro Måndagen den 19 januari, 2009 - 16:59:

Om du beskriver vad du gjort och skickar in logfilen till en fadder saom kan vidaresända filen till någon som kan tolka den kan du nog få hjälp.
Men du kan själv gära en enkel koll först. Har du kört verktyget "kontrollera disgens filer"? Det kanske ligger något fel i dina data som upptäcks då.
Att du har haft felet sedan lång tid tycker jag tyder på det.
Kan inte lova att det hjälper, men det är ju värt att prova.

Av Christer Gustavsson (M04621) Måndagen den 19 januari, 2009 - 22:41:

Ulf,

har du definierat någon skrivare ännu?

Av Ulf Löfgren Tisdagen den 20 januari, 2009 - 16:49:

Det här problemet inträffar när jag vill kontrollera hur det inmatade materialet ser ut i utskriftsformen Tabell. När jag efter granskningen vill komma tillbaka till utskriftsfönstret, kan jag ju göra detta endast genom att klicka på Avbryt. Då kommer detta röda felmeddelande. Då måste jag klicka på Fortsätt. Det här felet måste många Disgen-användare ha sett många gånger.
Vad menar Christer för övrigt med "definiera någon skrivare"?

Av Alf Christophersen (M00919) Tisdagen den 20 januari, 2009 - 18:47:

At du har satt opp minst en skriver i selve Windows. Trykk på Start og velg valget for redigering av skrivere. Sjekk at det er lagt inn noen

Av Ulf Löfgren Fredagen den 23 januari, 2009 - 15:15:

Felet har knappast med skrivaren att göra. Problemet dyker inte upp konsekvent, antagligen handlar det om en bugg. Men det är väldigt irriterande.

Av Ingvar Kärrdahl (Dis09228) Fredagen den 23 januari, 2009 - 22:56:

Ulf!
Du nämner att felet inte inträffar varje gång. En gissning från min sida är att du heller inte alltid utgår från samma centrumperson. Om jag gissar rätt så har Karl-Erik Lerbro och du rätt fast på olika sätt. Det troliga är att det uppstått ett litet fel i dina data (som K-E L skriver) på förmodligen en enda person och den sortens fel hittas i regel inte genom att kontrollera Disgens filer. Om jag har rätt så finns personen med felet inte med i antavlan när det fungerar och tvärt om när felet uppstår. Du behöver alltså kontakta din närmaste fadder så kan du få hjälp med felsökningen.

Av Karl-Erik Lerbro (M00393) Lördagen den 24 januari, 2009 - 12:13:

Du kan ju också testa med att installera om Disgen.

Av Ulf Löfgren Onsdagen den 28 januari, 2009 - 10:40:

Faktum är att felet uppstår nästan varje gång jag har granskat och vill komma tillbaka. Ska nu skicka en loggfil till min fadder.

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: