Arkiverade (äldre) inlägg fram till 25 november, 2005

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: DISGEN-orter: Utländska Disgen orter: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 25 november, 2005
Av 13195 Fredagen den 28 juni, 2002 - 13:06:

Tacksam om någon på ett lättbegripligt och pedagogiskt sätt vill förklara hur man lägger in orter i USA som Disgenorter, så det blir korrekt vid insändande till Disbyt. Har tidigare lämnad uppg. till Disbyt men fått svar att många orter strykits. Det är ju lite speciellt med USA och alla delstater. Har försökt följa manualen, som jag tycker i det här fallet är något förvirrande, men tydligen inte lyckats särskilt bra.
Kjell Bjurman

Av Kjell Fredagen den 28 juni, 2002 - 13:16:

Förvirrande, det tycker jag också. För min del är det orter i Finland det handlar om.

Av 13195 Söndagen den 30 juni, 2002 - 12:40:

Vill härmed återkalla min fråga ang. utländska Disgenorter. Jag har nu löst problemet och Kjell jag skall också försöka förklara för dej hur jag gjort.
Gå in på redigera orter - markera Sverige och klicka på Ny samma nivå.
1. Döp den till Övriga Världen.
2. Klicka på Ny nästa nivå.
3. Döp den till Norden (Län).
4. Klicka på Ny nästa nivå.
5. Döp till Finland (kommun).
6. Klicka på Ny nästa nivå.
7. Döp till Finland (församling).
Härefter kan du göra som med Sverige, ta nästa nivå och välja exempelvis.
1. Lapplands län
2. Nästa nivå
3. Rovaniemi stad eller kommun
4. Nästa nivå
5. Någon by i kommunen.
Eftersom programmet skriver ut med församlingen som bas måste ett nytt land först förvandlas till församling för att landsnamnet skall komma med på rätt ställe i utskriften.
Hälsningar och lycka till
Kjell Bjurman

Av Kjell Johansson Söndagen den 30 juni, 2002 - 13:09:

Kjell B!
Ska pröva ditt tips snart. Ska bli roligt att se om det fungerar till Disbyt. Vid mina tidigare försök med Disgenorter i Finland har dom inte kommit med i Disbyt.

Kjell J

Av Gunnar Bergstedt Onsdagen den 3 juli, 2002 - 18:41:

Hej!

Jag tro inte att det hjälper hur du än gör med Disgen orterna, eftersom nuvarande DISGEN vid DISBYT utdrag inte tar hänsyn till överordnade nivåer, utan bara tar med den lägsta nivån. Gör ett DISBYT utdrag och öppna filen i något lämpligt program så ser ni vad som kommer med. Även jag har en hel del från Finland, som glatt strykes.
Rätta mig gärna om jag har fel!

Gunnar

Av Tim Granroth Söndagen den 27 februari, 2005 - 20:27:

Hej!
Jag har precis tänkt komma igång med släktforskeriet. Jag har de närmaste generationerna tillbaka i finland, så jag undrar om det finns något 0rts/församlingsregister för Finland. Såg att frågan kommit upp tidigare, men jag tänkte att nu när det finns disbyt finland så kanske det finns en finsk version av programmet och alltså kanske även finska ortsnamn och karta?

Av Stig-Göran Nyman Måndagen den 28 februari, 2005 - 16:34:

Hej!

Jag har fixat ett ortregister för Finland för mig som täcker Kymmene, Vasa, Åland, Åbo o Björneborgs län. Jag tror att det går att inportera dett till Disgen 8d.

MVH
Stig-Göran Nyman

Av Marja-Liisa Måndagen den 28 februari, 2005 - 20:31:

Hej Tim!

Det finns f.n bara de svenska orterna och kartorna i Disgen. Hur det blir i kommande versioner vet vi inte ännu. Jag har själv jobbat med Finska ortregister en hel del.

Jag rekommenderar att du följer Hiskis fördelningen Landskap - församlingar. Se www.genealogia.fi > kyrkoböcker

Land-Landskap-(ev.stad)-församling-by-gård

Att använda länsfördelning i Finland fungerar inte särskild bra, då det har skett stora förändringar genom tiderna. Så det är svårt att veta vilka län fanns och när.

Hälsningar
Marja-Liisa A

Av Svenn Henrik Horn Fredagen den 25 november, 2005 - 12:04:

Er det mulig på noe slags vis å flytte eller kopiere innholdet i et nivå av Disgens faste orter til et underliggende nivå (uten å måtte skrive alt på nytt)?

Av Svenn Henrik Horn Fredagen den 25 november, 2005 - 18:20:

Jeg har nettop funnet ut om klipp og lim funksjonen i faste orter. Foran oppførte innlegg annuleres derfor.