Av Rolf Eriksson Måndagen den 12 augusti, 2002 - 20:35: |
Jag skall börja plocka in porträtt i Disgen 8. Vilken storlek på bilderna kan man maximalt ha för att undvika att programmet blir segt och ohanterligt? JPEG-format bör väl användas?
Hälsningar Rolf
Av Gunnar Jonsson Tisdagen den 13 augusti, 2002 - 16:04: |
Det beror naturligtvis vad man ska ha dem till. Själv har jag ställt in portätthöjden 30 mm i antavlorna, och mina jpeg-filer ligger mellan 20 och 80 kb, vilket är fullt tillräckligt i det sammanhanget. Sedan när jag scannar, så gör jag det till min bildmapp, och där scannar jag med högsta upplösning på lånade foton. Sedan minskar jag bildens storlek i ett bildbehandlingsprogram, så att storleken ligger runt 300 pixlar åt något håll.
Storleken på bilden spelar mindre roll för disgen. Det är utskriften som tar tid. Bilden ligger ju inte i disgen, utan där finns enbart en länkt till bildfilen. Visst, det tar några sekunder att konvertera en 20 Mb färgbild, men inte så det stör.
Av Lars-Göran Nipe Torsdagen den 18 september, 2003 - 21:56: |
Hej!
Jag har börjat att scanna lägga in bilder i Disgen. Bilderna blir ganska små (ca 3*3 cm) när man tex tittar på ansedel,antavlor och stamtavlor. Det står om bilder i nr 3 av DisSyd sidan 6:
"Under notiser kan du skriva in bildtexter och ändra storlek på bilden". Det är inga problem att lägga in text, men hur ändrar man storleken på bilderna?
Mvh
Lars-Göran
Av Sten-Sture Tersmeden Torsdagen den 18 september, 2003 - 22:54: |
I bildnotisen kan du ändra storleken. Vad jag vet måste det göras för varje enskild bild!!
Av Lars-Göran Nipe Fredagen den 19 september, 2003 - 21:47: |
Hej!
Nu fick jag det att fungera.
Mvh
Lars-Göran
Av Kjell Johansson Torsdagen den 27 oktober, 2005 - 14:06: |
Hej!
Vad är lämplig porträttstorlek bxh, för att lägga in porträtt i Disgen?
Kjell
Av Gunnar Jonsson (M00707) Torsdagen den 27 oktober, 2005 - 21:56: |
Lämplig porträttstorlek i datorn är en storlek som ser bra ut på skärmen, jag har ca 350 pixlars bredd. Om du gör en html-export blir det den storleken på bilden där. Sedan i en utskrift kan man ju välja olika storlekar för varje bild. Denna inställning påverkar alltså inte storleken vid html-export. I bildnotisen använder jag bildhöjd 30 mm för porträtt, och 50 mm där mer än ansiktet syns, typ vigselkort.
Av Kjell Johansson Fredagen den 28 oktober, 2005 - 09:57: |
Gunnar!
Jag tackar för dessa upplysningar.
Kjell
Av Staffan Törner Måndagen den 21 augusti, 2006 - 13:24: |
Har man lagt in ett porträtt kan man ändra storleken genom att makera notisen och välja "Ändra". Detta är ju ganska jobbigt eftersom det måste göras för varje bild.
Vad är det man ändrar under "Inställningar-Antavlor-Sidindelad-Porträtthöjd"?
Av Gunnar Jonsson (M00707) Måndagen den 21 augusti, 2006 - 13:41: |
Där ändrar du bildstorleken i just denna typ av utskrift, dvs sidindelad antavla. Eftersom en del i en sidindelad antavla av naturen måste rymmas på en sida, kan man justera bildstorleken så att det passar in för det antal generationer mm man valt på varje sida.