Av Sören Ewaldsson Torsdagen den 8 januari, 2009 - 18:07: |
Jag önskar en grafisk antavla där alla barn i varje generation finns med. Man kan kanske säga att det är en omvänd stamtavla. Lämpligen är probanden längst ner på sidan.
När jag började släktforska ritade jag en sådan för några generationer och det har visat sig att det är den som alla intresserade släktingar tycker det är enklast att få en överblick ifrån. Det är kanske aktuellt endast för de tre eller fyra senaste generationerna för det är personer som man minns eller hört talas om av föräldrar och deras föräldrar.
Av Ingvar Kärrdahl (Dis09228) Fredagen den 9 januari, 2009 - 11:39: |
Tack Sören!
Jag har registrerat ditt förslag i Produktrådets lista över förbättringsförslag (Disrapp).
Jag vill att du sänder över en pdf-fil på din hemmagjorda tavla som då kan bifogas förslaget. Min e-adress hittar du bland faddrarna.
Av Sören Ewaldsson Lördagen den 10 januari, 2009 - 10:46: |
Jag har ytterligare ett önskemål till nästa version. Det gäller sökfunktionen. Det borde vara möjligt att söka födda respektive döda för en viss ort.
Av Ingvar Kärrdahl (Dis09228) Lördagen den 10 januari, 2009 - 12:13: |
Svar till Sören
Den möjligheten finns redan nu. Gör så här:
Klicka på kikaren och därefter nollställ.
I fliken Grundvillkor ställer du in Död Tidigast år t.ex.1500 och senast år 2010.
I fliken Ytterligare villkor väljer du i Notistyper att söka i endast notisen Död (D)
Klicka sedan på lampan och välj den Disgenort du vill använda där du vill söka dina döda.
Detta kräver givetvis att du helt utnyttjar Disgenprogrammets finesser med att göra alla ortregistreringar som Disgenorter.
Av Christer Gustavsson (M04621) Lördagen den 10 januari, 2009 - 13:18: |
Återkommer till filhantering igen. Det finns personer som vill ha alla sina papper (dokument) i god ordning insatta i pärmar under rätt flik. Så finns det andra personer som har det i olika högar på sitt skrivbord och golv. Ibland får vi pärmar med färdiga flikar för att hålla ordning på alla papper som rör t.ex. bostaden. Eftersom vi är olika så måste det vara OK att lägga alla papper (dokument) i högar på golv och skrivbord, men då kan man inte förvänta sig att få hjälp med att hitta dokumenten från övriga i familjen.
Så fungerar det också med Disgen. Du får en färdig struktur med mappar att ha olika dokument i. Men om du vill kasta allt någon annan stans på golvet (filsystemet) eller skrivbordet så går det bra, men det är bara du själv som vet var du lagt det. Fördelen med dator är att de kan hjälpa till med att leta efter dokumenten.
Av Sören Ewaldsson Lördagen den 10 januari, 2009 - 13:23: |
Tack Ingvar!
Jag har inte tänkt på den möjligheten tidigare.
Av Jan Jutefors (M10939) Söndagen den 11 januari, 2009 - 11:17: |
Jag vill ha ett sätt att markera att källor finns för födelsebok (fb), vigselbok (vb) och dödbok (db).
Om jag väljer jag att inte skriva ut fullständiga källor, vill jag ändå kunna markera att källor finns på personerna.
Detta skulle kunna lösas genom en bockruta vid källorna. Det blir enklare att kontrollera att källorna finns med.
Av Börje Williams Söndagen den 11 januari, 2009 - 15:42: |
Hej! Söklista och flaggor.
Jag saknar en arbetssparande enkel funktion att ändra personerna i en söklista så att en flagga sätts för alla dessa. Detta kan gälla min frus ca 300 släktingar som finns registrerade.
Börje
Av Daniel Berglund Måndagen den 12 januari, 2009 - 23:37: |
Hej Börje,
jag lade in ett förbättringsförslag på detta. Det kommer nog inte med i 8.2 för det börjar bli lite sent för detta.
Av Lars-Ola Jacobsson Torsdagen den 15 januari, 2009 - 00:40: |
Hejsan
Har några funderingar kring förbättringar av programmet.
1. Skulle det gå att ha några fasta flaggor, som när de är ikryssade visas i den vanliga översikten. Då t.ex en symbol för mina anor, så att jag hela tiden har dem markerade. Speciellt bra vore detta när man håller på med annat än ens egen släkt och råkar komma in på ens släktingar. En annan symbol som markerar att en släktgrenen tar slut vore bra också (alltså behöver jag inte söka vidare). Pilen som visa att fortsättning finns är mycket bra, men kunde man också påvisa att här tar det stopp vore det ännu bättre. Då jag inte gillar att skriva notiser om dessa bland namnen, så tycker jag att en flagga som visar detta vore en god ide.
2. När man använder an- och stamtavlefunktionen för visning på skärmen, så visas längs ner på skärmen personens id nr, namn och årtal. Vore bra om orter även kunde visas här. När det är mängder av namn på skärmen, och flera heter "Nils Svensson" vore det smidigt att kunna se vilken ort en person har befunnit sig på, utan att behöva "öppna en ny sida".
Mvh, Lars-Ola, Knäred