Av Sven-Erik Dahlgren Torsdagen den 29 januari, 2009 - 10:28: |
Jag har personer som när dom dör är kyrkobokförda
i församlingar som Falsterbo, Bara, Eriksfält och Möllevången. På den nya CD:n Begravda i Sverige ser jag att de är begravda i familjegravar på Malmö Östra Kyrkogård. Vad skriver ni för ort? Enl Malmö Stadsarkiv tillhör kyrkogården alla församlingar i Malmö.
Av Åke A Källstrand Fredagen den 30 januari, 2009 - 09:12: |
Man brukar ju registera som död/avliden i den församling som man var folkbokförd. I Ditt exempel Falsterbo, Eriksfält etc.
Begravd/jordfäst då på Malmö Östra Kyrkogård.
Men jag förstår inte riktigt Ditt problem?
Medl 12410
Av Joel Vogler Fredagen den 30 januari, 2009 - 10:10: |
Ligger inte problemet i den betydelse man ger ordet begravning? Enligt NE betyder det "i vidaste bemärkelse sättet att varaktigt omhänderta en avliden samt de därmed förknippade riterna". Tidigare skedde alltihop vanligen på en och samma ort, men idag behöver det inte vara så.
I det här fallet har GRAVSÄTTNING skett på Malmö Östra Kyrkogård, men JORDFÄSTNING kan mycket väl ha skett i respektive församling.
Uppfattar vi begravning som synonymt med jordfästning? I så fall bör den platsen (i allmänhet = församlingen) registreras som begravningsplats och i begravningsnotisen lägger man sedan in en anteckning om var gravsättningen skett.
Om begravning däremot är synonymt med gravsättning får man registrera kyrkogården som begravningsplats, men för att undvika missförstånd bör man då ändra notisens benämning från Begravd till Gravsatt.
Av Sven-Erik Dahlgren Fredagen den 30 januari, 2009 - 10:46: |
Jag tror att jag löst mitt problem genom att under Malmö (Kommun) skapa en ny nivå
Malmö(M) (Stad) och nästa nivå Malmö Östra Kyrkogård. Då blir texten vid utskrift Begravd i Malmö Östra Kyrkogård, Malmö (M)