Ljud i DISGEN

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Övrigt: Ljud i DISGEN
Av Anders Berg M01397 Fredagen den 30 januari, 2009 - 11:39:

Hej!

Jag kan inte påminna mig att detta har diskuterats nånsin, men nu är det dags. Är det bara jag som irriteras av det "pling" som låter varje gång i högtalaren när man väljer ett alternativ i en plocklista (t ex tidigare använt namn, ort eller källa).

Det blir en mycket entonig symfoni som ljuder konstant när man jobbar i Disgen... Grannarna måste undra. Hittar ingenstans där man kan stänga av ljudet i Disgen. Man vill ju inte stänga av ljudet generellt eftersom man kanske lyssnar på musik samtidigt eller gör något annat.

En annan fråga är varför i fridens namn ljudet överhuvudtaget finns där, det saknar ju fullständigt en funktion.

Av Daniel Berglund Lördagen den 31 januari, 2009 - 19:37:

Anders,
jag tror det händer när det finns två eller flera matchande alternativ i dropdownboxen, men moderna program ska ju inte väsnas utom när det finns god anledning. Det är borta i 8.2 såvitt jag kan höra.

Av Anders Berg M01397 Tisdagen den 3 februari, 2009 - 09:11:

Skönt att det kommer försvinna!

Jag tycker ljudet alltid kommer. Jag brukar öppna listan med pil ner, och sedan med pilarna gå ner och välja ett alternativ. Det räknas kanske då som "flera matchande", eftersom jag inte skrivit något alls själv.

Av Roland Ek Tisdagen den 3 februari, 2009 - 11:32:

Anders,
Jag tror det ljudet är från Windows! Jag har inget ljud då jag väljer från en rullista i Disgen (8.1d). Testade lite på menyn för Ljudegenskaper. Högerklicka på högtalarsymbolen och välj "Justera ljudegenskaper". Under "Ljud" kan man välja hur det skall låta vid olika händelser. Hittade inte rullistorna, men de finns säkert där under någon Microsoftbeteckning. Finns ju flera s.k. Ljudscheman. Jag kör XP och Win2K, fungerar lika i bägge systemen.

Roland

Av Gunnar Jonsson (M00707) Tisdagen den 3 februari, 2009 - 19:44:

Ljudet kommer när man väljer med tangentbordet. Väljer man med musen så är det tyst.

Av Anders Berg M01397 Onsdagen den 4 februari, 2009 - 09:31:

Roland,

tack för tipsen men jag är tveksam till att ändra allmänna Windowsinställningar för att bli av med ett applikationsljud. Kanske det kommer påverka ljud jag vill höra. Kör Vista Ultimate SP1.

Gunnar, okej men det är inte ett alternativ för mig eftersom det stoppar upp arbetet för mycket att flytta sig till musen vid varje inmatning. Jag lägger in uppgifter i ett ursinnigt tempo!

Av Anders Berg M01397 Onsdagen den 4 februari, 2009 - 09:33:

Roland,

tack för tipsen men jag är tveksam till att ändra allmänna Windowsinställningar för att bli av med ett applikationsljud. Kanske det kommer påverka ljud jag vill höra. Kör Vista Ultimate SP1.

Gunnar, okej men det är inte ett alternativ för mig eftersom det stoppar upp arbetet för mycket att flytta sig till musen vid varje inmatning. Jag lägger in uppgifter i ett ursinnigt tempo!

Av Gunnar Jonsson (M00707) Onsdagen den 4 februari, 2009 - 20:12:

Det är väl troligen comboboxen som har som standard att säga pling när man väljer med tangentbordet. Det är ju samma ljud som när man exempelvis trycker på nåt som inte går. Så kanske tangentbordets errorlevel sätter nån felsignal. Men jag håller med dig. Jag som varit med sedan DOS-tiden och då även DISGEN 3.5 använder mycket sällan musen i DISGEN. Skulle tro att vi båda är lika "ursinniga". Hoppas bara att dom inte ändrar för många tangentbordskommandon i 8.2.

Av Daniel Berglund Onsdagen den 4 februari, 2009 - 23:09:

Jag rotade i detta precis nyss eftersom jag upptäckte att det inte alls var borta i 8.2.

Det finns två slags pling, ett som kommer när man trycker på F6 och innehållet i dropdownboxen inte är entydigt så att säga.

Sedan finns det ett till som uppstår när man skriver i en kombobox som innehåller en Disgen-ort eller -källa. Då ska det inte gå att skriva där. Tyvärr var det lite fel i koden så detta pling kom vid andra tillfällen när det inte skulle komma.

Men NU ska 8.2 vara fixad så det inte plingar i onödan hoppas jag.

Av Anders Berg M01397 Onsdagen den 4 februari, 2009 - 23:54:

Då är vi nog lika ursinniga! Tror inte jag använde DOS-versionen, men fick den på diskett. Valde dock efter att ha testat lite att vänta in Windowsversionen som var på G.

Ja, jag får också två pling (bägge lika onödiga). Med F6 blir den ett ljud. Det andra ljudet kommer när jag i en dropdownbox väljer pil ner, stegar mig ner till ett alternativ och sedan trycker enter för att välja detta. Det är det här andra sättet som jag i princip utför flera gånger för varenda person, och det plingas en hel del då.

Varianten med DISGEN-orter och -källor kan jag inte testa för jag har faktiskt aldrig börjat att använda dessa.

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: