Försvunna citat

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Källor och citat: Försvunna citat
Av Helena Åkerlind Måndagen den 23 mars, 2009 - 20:19:

Vid flera tillfällen har jag råkat ut för att citat försvunnit från mitt källträd. Jag är helt säker på att jag matat in källan och citatet. Anledningen till att jag kan vara säker är att jag kopierar texten jag skrivit i citatet och klistrat in det i notisens anteckning.
Flera gånger har jag nu sett notiser som har anteckning, men där källan försvunnit från källträdet. Det kan till och med vara så nya notiser att jag minns att jag matat in dem.
Jag har inte fått några felmeddelanden från programmet. Det syns heller inga problem när jag kontrollerar notiser eller Disgens filer.

Vad är det som händer? Är Disgens källdatabas så instabil att källor och notiser kan försvinna?

Av Daniel Berglund Måndagen den 23 mars, 2009 - 22:19:

Ja, det kan tydligen hända ibland, i synnerhet om man drar runt källor och citat med musen i källträdet. Det har vi rättat i Disgen 8.2, och det gäller alltså källträdet. Notiser däremot (t ex en hel födelsenotis) har vi inga rapporter på att de skulle försvinna.

Källorna och citaten är faktiskt inte borta, men de är osynliga i källträdet. Förmodligen kommer de fram igen när man installerar 8.2. Om du har lust att skicka hit en säkerhetskopia så kan jag kontrollera att detta verkligen fungerar..

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: