HFL registrering , mm mm

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Källor och citat: HFL registrering , mm mm
Av Dan Johansson Måndagen den 4 maj, 2009 - 16:17:

En fråga om Disgen ?
Kan man på något sätt registrera alla sidor där jag stöter på en person som jag jobbar med .
Tex om jag sitter och läser igenom hfl och jag hittar den jag söker i 6 olika ffl och han kanske finns på flera sidor i hfl . hur gör jag ?
det jag har funderat på är om man gör enn lös txt fil och skriver ner källor där jag hittar personen . eller har någon en annan lösning ?

Av Ingvar Kärrdahl Måndagen den 4 maj, 2009 - 17:04:

Svar till Jan Johansson

Ja, det kan du göra om du använder dig av funktionen Disgenkällor i Disgen ver 8.2.
Disgen 8.2 som börjar levereras under innevarande månad kan du redan nu förbeställa på Dis hemsida.

Av Dan Johansson Måndagen den 4 maj, 2009 - 17:35:

Den är redan beställd ! och jag väntar och väntar ..
är super sugen på den nya versionen

Av Karl-Edvard Thorén Måndagen den 4 maj, 2009 - 21:41:

Hej Dan!
Om det är så att Du vill notera alla sidor i olika Hfl där en person förekommer så kan Du lägga in t.ex. en levde notisen på den personen och där registrera alla källor som är aktuella och använder Du Genline så kan Du också lägga in GID nummret för att senare lätt hitta tillbaka till resp. sida.

Av Jan Jutefors (M10939) Måndagen den 4 maj, 2009 - 21:54:

Dan,

Du kan registrera alla sidor som personen förekommer redan nu.
Jag använder textnotisen och skriver in t.ex: Kalmar Stadsförsamling AI:4 pag 273, 395, 460

Detta kommer sedan som en fotnot till personen vid utskrift. Jag kan ju ocjså välja att inte skriva ut det utan bara ha det som en anteckning.

Av Marianne Munktell (M06185) Tisdagen den 5 maj, 2009 - 09:23:

Dan!

Jag brukar använda Extra text9-notisen för att lägga in källor, t.ex. husförhörslängder, som inte ska vara med i Källa-notisen i Grunddatafliken. Man kan sen välja att inte ha med den notisen vid utskrift.

Av Dan Johansson Onsdagen den 6 maj, 2009 - 16:38:

Tackar för alla svar ! och jag lite inne på att lägga in text notis.

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Onsdagen den 6 maj, 2009 - 21:24:

Hej Dan!

Men i textnotiserna kan Du inte lägga in källor och det är ju källor som Du ska lägga in och det kan vara en fördel att använda källträdet.
Som Ingvar skrev kommer det nyheter i 8.2 där kan man söka i källträdet vem som är kopplad till en viss källa.

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: