Av Christer Gustavsson (M04621) Torsdagen den 15 januari, 2009 - 07:27: |
Hej Börje,
jag lägger in ett förbättringsförslag på detta. Det det är försent för att komma med i 8.2
Av Börje Williams Måndagen den 26 januari, 2009 - 10:29: |
Hej! Centralpersonens släktingar.
Att kunna enkelt söka vilka släktingar som centralpersonen har, kusiner, sysslingar, …..x-männingar. Syskonen ser man ju lätt i aktuella bilden. I sökmenyn skulle detta kunna ingå, ”sök släktingar”. Jag har själv 28 kusiner som jag själv haft kontroll på och 46 sysslingar (som jag själv har haft mer arbete med att ta fram), nästa ”släktgrupp” vet jag ej alls vilka de är.
Börje
Av Eva Dahlberg Måndagen den 26 januari, 2009 - 12:43: |
Börje, det är en bra funktion som jag också föreslagit vid funktionärsträffar. Den finns i GeneWeb (gratisprogram), för valfri person i databasen. Man får det där listat, i snygg utskrift.
Du kan i Disgen se alla i släktmatrikeln, men min önskan är att bara ta fram släkten i den generationen, bara kusinerna, bara sysslingar/nästkusiner, bara 4-männingar.
Hälsningar,
Eva Dahlberg
Av Christer Gustavsson (M04621) Måndagen den 26 januari, 2009 - 14:42: |
Börje, hur vill du presentera och använda resultatet av din sökning? Vill du ha reda på alla släktingar eller släktingars släktingar eller vill du välja nån speciell typ av släktingar? I så fall vilka olika typer?
Av Börje Williams Måndagen den 26 januari, 2009 - 20:04: |
Steg ett måste vara att få in släktingarna i söklistan. Sen kan man spara söklistan med lämpligt namn. Man kan även sätta en flagga - om man har någon ledig. Antal flaggor borde utökas till 100. En trevlig utskrift är ett krav, antingen ren text med namn och släktskap (inställningar för val av persondata behövs), eller grafiskt med rutor som i släktskapstavlan. Porträtt ska kunna väljas.
Börje Williams
Av Christer Gustavsson (M04621) Måndagen den 26 januari, 2009 - 21:01: |
Om jag förstått dig rätt, så är detta första steg möjligt idag. Skapa först en antavla med utgångspunkt från probanden och därefter definierar du en släktmatrikel och skriver ut den.
Av Alf Christophersen (M00919) Måndagen den 26 januari, 2009 - 21:12: |
Hvis slektmatrikkelen også alternativt kunne bli skrvet ut på slikt vis, så kunne det dekke kanskje behovet:
Proband: XX
Barn: XX, XX, XX, XX
Barnebarn: XX. XX, XX, XX
Barnebarns barn: XX, XX, XX, XX
.....
Far: ZX
Mor::
Søsken XX, XX, XX, XX
Søskens barn: XX, XX, XX, XX
Søskens barnebarn: XX, XX, XX, XX
Søskens barnebarns barn: XX, XX, XX, XX
.....
Farfar: XX
FarMor: XX
Morfar: XX
Mormor: XX
Søskenbarn: XX, XX, XX, XX, XX
Søskenbarns barn: XX, XX, XX, XX
Søskenbarns barnebarn: XX, XX, XX
Søskenbarns barnebarns barn: XX. XX, XX
......
Farfars far: XX
...
Mormors mor: XX
Foreldres søskenbarn: xx, xx, xx
Tremenninger: XX, XX, XX, XX ...
Tremeningers barn: xx..
Se også referatet fra 3. nordiske symposium om Databehandling i slektsforskningen ang. foredraget om konsanguinitetstavler som dette er snakk om.
Dvs. at et slektskapsforhold mellom to personer kan beskrives som to tall som består av Kekule Stradonits tall for felles ane med utgangspunkt i hver person det skal uttrykkes slektskap mellom.
Slike konsanguinitetstavlelr kunne vært artige å få laget, men også å få opp i et eget vindu om man trykke f.eks. på Alt-F6 i stedet for F6
Da gjerne klikkbar slik at man som en nedre del av vinduet kunne vise vedkommendes fulle biografi bygget opp av all informasjon tilgjengelig, gjerne også med navn på ektefeller og navn ogo levetid for de enkelte barn.
Av Börje Williams Tisdagen den 27 januari, 2009 - 12:56: |
Alfs utskriftförslag tycker jag ser mycket bra ut.
Av Karl Säterbrink Måndagen den 6 april, 2009 - 16:20: |
1. Jag skulle önska att anornas nummer enligt Kekules system automatiskt angavs vid inskrift i Disgen. Då skulle det vara enklare att hitta rätt ana (man skulle kanske kunna söka på annummer). Ett sätt är förstås att själv skriva annumret efter varje ana, kanske inom prentes.
2.Varför kan man inte i Disgen få skriva ut ett "?" efter födelseåret (eller perioden) när detta är osäkert? Vid utskrift av grafisk antavla godtar programmet inga "?". Är inte detta en elementär sak?
Av Christer Gustavsson (M04621) Tisdagen den 7 april, 2009 - 23:03: |
Om du använder dig av lampan på datum och väljer datumtyp "Ungefärlig" så får du ditt frågetecken.
En del av oss vill vara mer flexibla och inte bara forska på en person. Därför skapar Disgen denna uppgift dynamiskt när du skapar en ny antavla. Du kan se anornas nummer i statusraden när du markerar en person i den byggda antavlan.