Av Svenn Henrik Horn Torsdagen den 18 juni, 2009 - 16:55: |
Dette gjelder bruk av oppdateringer i Disgen 8.2 fra nettet:
Etter å ha oppdatert html-mallar og norsk bokmål gjennom Disgen 8.2 var ikke oppdateringene å finne i Disgen 8.2 og kunne heller ikke stilles inn. Oppdateringene fant jeg til slutt på
C:Dokument and Settings\All Users\Programdata\Dis\Disgen8.2 i mappene HtmlMallar og language.
Innholdet i mappene kopierte jeg over til
C:Programfiler\Dis\Disgen82 til mappene HtmlMallar og Language. Da var norsk bokmål og aktuelle HtmlMallar til stede i Disgen8.2 og lot seg stille inn.
Er det slik det skal foregå? Kan ikke oppdateringer havne der de skal være med det samme? Tror ikke alle klarer en slik operasjon uten videre.
Av Daniel Berglund (M25564) Torsdagen den 18 juni, 2009 - 17:36: |
Hej,
uppdateringarna ska hamna på rätt plats direkt, och man ska inte kopiera över dem till programmappen.
Det kan krävas att man startar om Disgen för att uppdateringarna av mallarna ska synas i programmet.
Kör du XP eller Vista?
Är du helt säker på att "C:Dokument and Settings\All Users\Programdata\Dis\Disgen8.2" är rätt avskrivet? Jag hittar inte en sådan mapp på min dator.
Av Alf Christophersen (M00919) Torsdagen den 18 juni, 2009 - 18:32: |
De ligger i applikasjonsfolderen. I noen norske maskiner navngis det på forskjellig vis. Ser ut til at Svenn Henrik har en maskin med katalognavn delvis på engelsk, delvis på norsk.
På engelsk fullt ut er stien documents and settings, evt. Users (Noen lukkede XP-installasjoner og alltid i Vista)/All Users/Appication Data/DIS/Disgen8.2
Kan problemet være at det på Svenn Henriks maskin er flere varianter av rot-kataloger? Både på norsk og engelsk?
Dvs. også \Dokumenter og oppsett\Alle brukere\... ved siden av \Documents and Settings\All users og at Windows dermed ikke finner oppdateringen??
Av Alf Christophersen (M00919) Torsdagen den 18 juni, 2009 - 18:35: |
svenn Henrik, så vidt jeg kan se er det korrekt plass for filene.
Det var i Disgen 8.0 og 8.1 at de lå i programkatalog og delvis på roten i c:\dg8data
Ved å plassere dem i applikasjonsfolder er filene felles for alle kataloger om brukes av Disgen om du velger å opprette flere baser.
Av Alf Christophersen (M00919) Torsdagen den 18 juni, 2009 - 18:57: |
Sven Henrik.
Om du i DOS-emulator gir kommandoen SET, vil en av linjene fortelle hva er korrekt sti til applikasjonsfolder.
Eks.
d:\users\achristo>set
ALLUSERSPROFILE=d:\users\All Users
APPDATA=d:\users\achristo\Application Data
CommonProgramFiles=C:\Program Files\Common Files
HOMEDRIVE=d:
HOMEPATH=\users\achristo
ProgramFiles=C:\Program Files
SystemDrive=C:
SystemRoot=C:\WINDOWS
TEMP=d:\users\achristo\LOCALS~1\Temp
TMP=d:\users\achristo\LOCALS~1\Temp
USERDNSDOMAIN=SOLBAKKEN.LOCAL
USERDOMAIN=SOLBAKKEN
USERNAME=achristo
USERPROFILE=d:\users\achristo
windir=C:\WINDOWS
Det er spesielt ALLUSERSPROFILE og APPDATA som er av interesse. fellesapplikasjonsfolderen for alle
brukere vil her være altså d:\users\All Users\Application Data
(satt sammen av fellesresultatet av
ALLUSERSPROFILE=d:\users\All Users
APPDATA=d:\users\achristo\Application Data
Av Svenn Henrik Horn Torsdagen den 18 juni, 2009 - 20:59: |
Jeg kjører Windows XP Professional på Dell. Stiene er korrekt angitt. Det er mulig at jeg ikke har startet om programmet godt nok. Nu ligger filene på begge plasser. Jeg lar de ligge der foreløpig og rører de ikke så lenge alt fungerer. På neste oppdatering får jeg være mere oppmerksom på dette og følge bedre med i hva som skjer og at det kan skje på rette måten. Takk for hjelp.
Av Daniel Berglund (M25564) Torsdagen den 18 juni, 2009 - 22:23: |
På min svenska Windows XP hamnar uppdateringarna i C:\Document and Settings\All Users\Application Data\Dis\Disgen8.2. Antar att "Application Data" heter "ProgramData" på en norskspråkig XP. I så fall är det inget fel utan borde fungera bara man startar om Disgen.
Det går till så i 8.2 att det som ligger i programmappen är det som ligger på CD-skivan, varken mer eller mindre. Vid uppdatering från internet hamnar de uppdaterade filerna i ovannämnda mapp. De gamla filerna ligger alltså kvar i programmappen.
När sedan Disgen ska ha tag på en mall, tittar den först i datamappen (i Language eller i HtmlMallar, beroende på om det är en språkfil eller en html-mall som ska läsas). Finns ingen fil där, tittar Disgen i "Application Data" enligt ovan, och finns inget där heller tittar den i programmappen.
På det viset kan användaren ha sina egna mallfiler i datamappen, samtidigt som uppdateringar kan hämtas utan att man måste vara administratör på datorn, vilket man måste vara för att kunna skriva i programmappen.
Av Svenn Henrik Horn Fredagen den 19 juni, 2009 - 00:06: |
Alf ga meg en ide. Kan det være at stien bruker ordet Application Data og stopper opp når den møter ordet Programdata slik at filene ikke nås av programmet. Litt søkt men er det mulig? Jeg har nok en blanding av engelsk og norsk i mappenavnene som jeg ikke har laget selv. Hva det kommer av vet jeg ikke. Må bare leve med dette.
Av Alf Christophersen (M00919) Fredagen den 19 juni, 2009 - 01:46: |
Det er kun en måte å finne ut av om det er feil i stien eller ei.
Åpne et DOS-vindu og gi kommando SET (skrevet med store bokstaver for å utheve at dette er kommandoen du skal gi.
Du vil da få opp en lang remse med omgivelsesvariable, hvorav de viktigste i denne sammenheng er vist i et tidligere innlegg ovenfor.
Hvis ALLUSERSPROFILE avviker fra ditt katalognavn/sti så er det noe feil med katalognavnet.
Likeså om det som kommer etter ditt eget brukernavn i APPDATA er forskjellig, dvs. det første leddet. ...\dis\Disgen8.2 er programspesifikt. Innholdet i ALLUSERSPROFILE og APPDATA er det Windows-oppsettet som har laget, men om det skulle være feil i installer vil du finne forskjeller her.
Av Svenn Henrik Horn Fredagen den 19 juni, 2009 - 15:45: |
Her står det bl a følgende:
ALLUSERSPROFILE=C:\Documents and Settings\All Users
APPDATA=C:\documents and Settings\Svenn\Programdata
Det burde kanskje stått "Application Data" i steden for "Programdata" slik som hos Daniel. Hva skjer hvis jeg retter opp til engelsk i SET?
Kanskje jeg bare skal godta slik det er.