Av Karl-Erik Lerbro (M00393) Måndagen den 16 juni, 2008 - 17:30: |
Utseende 7, det är ett av de val du kan göra i dialogrutan "Export från Disgen" på fliken HTML. Där finns 9 olika alternativ du kan välja i en ruta med texten "Utsende" över. Dessa val ger olika utseende på det presnterade materialet. Hur resultatet blir besskrives kort i en ruta under den rutan du gör valet med.Här får man testa sig fram till det som man tycker passar bäst.
Filen Index.html skapas under exporten om du har valt Utsende 7. detta utseende är speciellt genom att exporten presenteras i ramar.
Du säger att Dg8data/Html är tom efter exporten. och i förra inlägget att "Jag får en mapp som innehåller 28 numrerade undermappar med 27467 filer". Detta tyder på att du i rutan "Katalog att skapa HTML-filer på" på fliken "Gemensamt" i dialogen valt en annan katalog/mapp än den förvalda.
Här ät lätt att av misstag välja fel mapp. Man måste men dubbelklicka på den valda katalogen så att den gula ikonen för katalogen/mappen blir lite skuggad. Det räcker inte att bara klicka på den så att den blir "markerad" med en rand.
Html är alltså förvalt i programmet men du kan lägga exporten var du vill i datorn, även på en USB-pinne, men det går nog inte med så mycket material som du tycks ha.
Ett par frågor: Hur många personer omfattar exporten och vad heter den mapp du har fått de numrerade undermapparna i?
Av Gunnar Molin Tisdagen den 17 juni, 2008 - 13:20: |
Tack Karl-Erik! Jag lyckades få ett HTML-dokument som på sidan 59 i manualen. Kanske jag har fel men jag tycker manualen och Hjälp i programmet är svårt. Förmodligen skrivet av en tekniker och inte av en vanlig användare. T ex "utseende 7" finns ingen förklaring någonstans. Man får gissa eller få hjälp av någon annan.
Jag försöker även göra en söklista på alla personer som är födda i samma ort, stad eller församling men det går tydligen inte att göra. Något som är enkelt att göra i H7.
Jag skapade mitt första HTML som jag brukade göra i H7 i en mapp på ett USB-minne.
Av Anders Berg M01397 Tisdagen den 17 juni, 2008 - 14:24: |
Gunnar,
en söklista på alla födda på en viss plats gör du genom att i sökdialogen (alt-J) välja fliken Ytterligare villkor, och skriva platsen under Ort, samt att i "Notistyper att söka i" välja endast Född och Döpt.
Jag har "klagat" på att Ort inte ligger under Grundvillkor, det är ju väldigt ofta man vill söka på orter, men fick svar att det inte fanns plats där. Ett argument jag inte riktigt köper!
Av Daniel Berglund Tisdagen den 17 juni, 2008 - 15:51: |
Anledningen till att Ort inte ligger under grundvillkor är snarare att det är så att orten är knuten till en eller flera notiser, inte till personen i sig.
Sedan är det ju föralldel så att man kan inte ha allt framme samtidigt, och det är därför det är flera flikar på sökfönstret. Totalt är det lite överlastat, så man kanske skulle fundera på att göra separata dialoger för de vanligaste sökfallen?
Av Gunnar Molin Onsdagen den 18 juni, 2008 - 13:36: |
Tack Anders!
Nu gick det bra, men hur ska man veta att programmet inte funkar om man har mer än bara "Född och Döpt" markerade? Det borde väl fungera även om man har markerat flera notistyper. Jag får nästan känslan av att programmet inte är "riktigt komplett" ännu. Men i stort är det fantastiskt bra.
Men manualen och hjälp borde göras mer pedagogiskt med mycket fler bilder som visar hur man gör och hur det ska se ut. I hjälp finns ju inte en enda bild.
Det är ju oftast så att Manualer/Hjälp och Bruksanvisningar är skrivna av tekniker för tekniker och inte för användaren.
Av Anders Berg M01397 Onsdagen den 18 juni, 2008 - 16:18: |
Ja, personerna kommer med även om du markerat många notistyper, men de kanske "drunknar" i mängden, eftersom du då får träff på alla som har någon anknytning till orten. Alla döda, alla gifta, alla levde- och special-notiser, flyttnotiser osv.
Av Ingvar Kärrdahl (Dis09228) Onsdagen den 18 juni, 2008 - 22:38: |
Gunnar!
Du har fått svar från Anders.
Jag föreslår att du läser två artiklar om sökfunktionen i artikelserien "Lär dig mer om Disgen 8". Artiklarna om sökfunktionen finns i Diskulogen nr 71 (del 11) och i nr 77 (del 18). Artiklar i den här artikelserien avser att komplettera handledningen där denna inte är så omfattande i sin instruktion.
Du kan också hämta artiklarna här i Dis Forum under: DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Artikelserien - "Lär dig mer om DISGEN 8"
Av Gunnar Molin Torsdagen den 19 juni, 2008 - 19:32: |
Tack Ingvar!
Jag tänkte inte på att i tidningarna finns ju mycket bra beskrivning av Disgen, precis vad jag efterlyste. Tack för tipset. Man glömmer ju så lätt.
Av Christer Hellsten Tisdagen den 23 juni, 2009 - 09:45: |
Jag använder 8.2. I tidigare version har jag använt en alternativ HTML-mall som jag trivs bra med. Nu lyckas jag i 8.2 inte få den mallen att bli valbar under "Tillgängliga mallar" vid DISGEN export till HTML. Jag har prövat med att lägga den alternativa mallen på alla tänkbara HTML-kataloger, både under datamapp och under installationsmapp, men utan att lyckas få den valbar i listan. Tips?
Mvh,
Christer
Av Karl-Erik Lerbro (M00393) Tisdagen den 23 juni, 2009 - 10:56: |
Det skall fungera om den ligger i katalogen HtmlMallar under datamappen. (dg82data som standard)