HTML

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Import / export: HTML

Av Daniel Berglund (M25564) Fredagen den 22 januari, 2010 - 23:44:

Jag ser inte det problemet här hos mig, men det låter som att javaskript är avstängt i IE. Det finns en slags högsäkerhetsinställning ("Skyddat läge" tror jag den heter) för IE som man kan avinstallera i kontrollpanelen på samma ställe som man (av-)installerar andra program. Kan det vara den som spökar?

Eller är det så att ni (Lars-Göran, Hans) har datamappen på ett usb-minne eller liknande? En nätverksdisk? Det kan också göra att IE inte riktigt litar på filerna och då stänger av t ex javaskript.

ActiveX förekommer inte på de sidor som Disgen genererar.

Längst ner i fönstret hos IE finns det oftast en datorikon och lite statusinformation om säkerhetsnivån. Där kan man dubbelklicka och få mer information och ändra säkerhetszon. Om du öppnar en sida gjord av Disgen, vad står det då? Om du öppnar en vanlig websida (t ex www.dis.se) vad står det då? - Hos mig står det "Dator | Skyddat läge: Av"

Av klas-Håkan Johansson Måndagen den 25 januari, 2010 - 11:36:

Jag installerade den senaste Html-mallen och gjorde en Html-export. Bilderna skulle vara centrerade men porträtten hamnar i vänstra hörnet, så var väl inte meningen? Sedan undrar jag när det kommer en rättning ang. Bröllopsbilder, som det är nu så kommer inte alla bilderna med om en person varit gift mer än en gång utan all giften får samma bild.

Av Hans Samuelsson Tisdagen den 26 januari, 2010 - 17:29:

Tack Daniel för dina kommentarer. Tyvärr har jag inte kunnat ändra någon säkerhetsintällning. Jag använder IE 8 under Windows XP och min HTML-släktbok finns på min egen hårddisk under Mina dokument. Som du skriver så finns det längst ner en Internet-symbol för vanliga web-sidor och en datorsymbol och texten "Den här datorn", när min släktbok visas. När jag dubbelklickar på den symbolen för att ändra säkerhetsinställningar kommer jag ändå till Internet-zonen och har inte lyckats byta zon t.ex. till "Lokalt intranät" eller "Tillförlitliga platser". Jag vill ju inte ändra säkerhetsnivå för hela internet. Om jag försöker lägga min hårddisk eller "Den här datorn" eller något annat, som borde kunna identifiera mina interna filer, så förstår datorn antingen inte vad jag skriver, eller också säger den att jag anger en ogiltig kombination av jokertecken, fastän jag inte skriver något sådant tecken.
Det finns ju också en nyckelsymbol till höger om Internet-symbolen, och där påstås att "inga objekt på den här sidan har blockerats". Men som sagt om jag klickar på informationsfönstret, som poppar upp och tillåter att "web-sidan kör skript eller ActiveX-kontroller", så fungerar allt som det ska. Något skyddat läge, som kan avinstalleras i kontrollpanelen har jag inte heller hittat.

Av Alf Wiklund Onsdagen den 27 januari, 2010 - 16:00:

Jag gjorde en HTML-Export från Disgen 8.2 men får inte med porträttbilderna, det fungerade ju i gamla Disgen. Har jag missat någon inställning tro? Använder Windows XP Home. Tacksam för tips!

Av Alf Wiklund Onsdagen den 27 januari, 2010 - 16:51:

Hittade felet, glömt att markera Porträtt3, vad nu 3:an står för. Däremot kommer bilderna inte i mitten utan på vänstra sidan i en del mallar.

Av Rolf Carlsson m442 Fredagen den 14 maj, 2010 - 09:36:

Gjorde en export till HTML med mall nr 4 i Disgen 8.2 och validerade sedan en ansedel hos W3C.
Tyvärr fick jag 6 error och 2 varningar.
Undrar om någon lyckats få ren kod som uppfyller W3C.

Av Gunnar Öhrn (M11916) Fredagen den 14 maj, 2010 - 10:56:

Jag håller på att jobba med detta, det kommer uppdaterade mallar framöver som ska klara W3C-validering.

Av Rolf Carlsson m442 Fredagen den 14 maj, 2010 - 12:23:

Jag har nu lyckats bli av med de flesta felen, men de som nu återstår är följande kod:
Levnadsbeskrivning med efterföljande NR (som attribut)
Gift med efterföljande X5 (som attribut)

Av Gunnar Öhrn (M11916) Lördagen den 15 maj, 2010 - 15:10:

Detta är kända fel som är rapporetrade till utvecklarna. Förhoppningsvis fixas dom i en senare version.

Av Lasse Ericsson Torsdagen den 22 juli, 2010 - 21:54:

Hur gör jag för att göra separata exporter till HTML med utgångspunkt, i ena fallet från min far och i andra från min mor?

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Fredagen den 23 juli, 2010 - 10:24:

Hej Lasse,
Skapa en antavla från din far och kör sedan en HTML export från den antavlan, Samma sak för din mor.

Av Ove Billing Fredagen den 23 juli, 2010 - 11:43:

Du bör i Dg82Data skapa ett par nya mappar, antingen parallellt med den befintliga Html-mappen eller under den mappen, och du kallar dem t.ex. Html-Far resp. Html-Mor. När du sedan skapar dina filer får du frågan var du vill lägga filerna och väljer då i stället för det förvalda Html förstås en av de skapade.
Ett alternativ kan vara att du delar skärmen och ser till att far resp mor är centrumperson i var sin del. Skapa sedan en antavla i var och en. När du därpå skapar dina html-filer väljer du att använda både Antavla 1 och Antavla 2. Båda kommer då upp gemensamt men det var kanske inte så du menade?

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: