Kortkommando

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Notiser: Kortkommando
Av Leif Boström Torsdagen den 2 juli, 2009 - 22:28:

Jag lyckas inte lägga till nya notiser med kortkommandon i Disgen 8.2. Jag har Windows XP. Det fungerar inte med ctrl-(bokstav) som i tidigare versioner av programmet, men inte heller med (bokstav) (gemen eller versal) som manualen säger.

Av Daniel Berglund (M25564) Torsdagen den 2 juli, 2009 - 22:42:

ctrl-(bokstav) är borta eftersom det inte följde windows-standarden särskilt väl, men nu kan du i notislistan trycka på ctrl+N, varvid det kommer upp en meny, och sedan en passande bokstav.

Av Gunnar Jonsson (M00707) Fredagen den 3 juli, 2009 - 19:54:

Man kan även trycka på F2 istället för Ctrl+n eller Alt+y det går snabbare.

Av Mattias Andersson Söndagen den 30 augusti, 2009 - 09:38:

Detta var ett av DISGENS stora fördelar. Nu måste man göra två moment istället för ett tex för att kunna mata in en flyttning.
Jag tycker programutvecklarna ska ta sig en funderar på om inte DISGEN kunde få ha integritet nog att ha egna tangentbordskommandon och inte slaviskt följa "windows standard".
Varför inte införa kortkommandon i form av enkla bokstäver så som man har gjort för kartverktyget? Kommandona skulle ju bara fungera när "notisfönstret" är öppet.

Frågan är också varför menyn för nya notiser måste vara så långt ifrån själva knappen för nya notiser. Har man en stor skärm och väljer att använda musen blir det ett väldigt rullande.

Ibland var det bättre förr ;)


Lägg till ett meddelande (Add a message)


För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)
 
Lösenord:
(Password)
E-mail: