Arkiverade (äldre) inlägg fram till 6 juli, 2009

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Övrigt: Önskemål till nästa version: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 6 juli, 2009
Av Runar Hortlund Måndagen den 8 juni, 2009 - 16:53:

Om du skickar mig din adress Daniel så ska du få några bra förslag. Nytt program och en bra algoritm.
Börja med att besöka http://hort.se/

Av Daniel Berglund Måndagen den 8 juni, 2009 - 17:09:

daniel.zz.berglund@gmail.com

Av Ing-Marie Persson Torsdagen den 11 juni, 2009 - 12:05:

Varför har man i den nya versionen (8.2) tagit bort möjligheten att "kopiera, klippa ut och klistra in" med högerklick på musen? Skulle inte det vara bra att återinföra? När man tidigare inte användt tangenterna för kortkommandon så är det besvärligt och irriterande att plötsligt börja använda sig av den metoden.

Av Christer Gustavsson (M04621) Torsdagen den 11 juni, 2009 - 21:37:

Klipp-och-klistra via högerklick och meny har försvunnit i notiserna och på en del andra ställen i 8.2. Däremot fungerar ctrl-x, ctrl-c, och ctrl-v för att utföra samma funktioner. Detta är inte en medveten ändring, så det ska vi fixa till 8.2a. Tills vidare får man använda tangentbordet.

(Klippt från dis.se/disgen)

Av C-G Magnusson Lördagen den 20 juni, 2009 - 19:13:

Några funderingar ...
- Import/export av delar av orterna så vi kan ha ett utbyte av ortsuppgifter, gärna på sockennivå.
- Sortering av byar etc under församlingsnivå
- Markering (med en speciell färg) av alla personer utgående från en vald person (ex. en själv) så man enkelt ser vilka som är dess anor.

Bra jobb med programmet. Det känns stabilt och tryggt :)

Av Daniel Berglund (M25564) Söndagen den 21 juni, 2009 - 22:14:

Har lagt in förslagen (plus det med källorna som fotnötter eller slutnötter) som förbättringsförslag.

Av Rolf Carlsson Torsdagen den 25 juni, 2009 - 12:11:

Dublettsökning igen. Jag vill återknyta till diskussionerna ovan avseende dublettsökning. Den nya funktionen verkar väldigt bra och ett avsevärt steg framåt jämfört med 8.1. Jag vill verkligen inte klaga på det som tillkommit, men en mycken liten åtgärd kunde åstadkomma ytterligare ett rejält kliv framåt.

Den vanligaste "exakta" uppgiften som registreras på varje individ är väl födelsedatum. Om dublettlistan kompletterades med just denna uppgift kan många poster lätt gallras bort. Eftersom uppgiften finns tillgänglig borde det enbart vara att komplettera presentationslistan med en kolumn till för resp. individ.

Av Lennart Ekström Torsdagen den 25 juni, 2009 - 13:17:

Håller med Rolf. Ett exempel. Vid sökning av dubletter fick jag upp bland annat:
1595 Johan Svensson
1598 Johan Svensson
1599 Johan Svensson

Hade det funnits en koppling till födelsedatum hade jag inte behövt lagt ner tid på att kolla upp personerna. Det visade sig att dessa tre var söner till en Sven Persson. De två första Johan Svensson dog som spädbarn och den tredje sonen fick även han namnet Johan. Därav tre med samma namn. Två barn med samma namn är inget ovanligt och med angivande av födelsedata kan man lätt urskilja vad som är dublett eller inte. Finns tillägget inte med i utvecklingen så är det lämligt att det blir så.

Av C-G Magnusson Söndagen den 28 juni, 2009 - 18:42:

Apropos det där med källhänvisningar som fot- eller slutnoter. En extra finess vore om DISGen kunde slå ihop notiser som rör samma källa. Låt säga att man på en sida har 10 personer som alla har varsin källhänvisning, till samma källa. Det vore praktiskt om källan nämndes endast en gång i noterna och inte upprepas 10 gånger ... Har inte testat, men det kanske fungerar så¨redan idag för slutnoter.

Av Carl-Johan Gustafsson Dis 19138 Måndagen den 6 juli, 2009 - 00:23:

Jag fick reda på att en uppdatering av 8.2 är på gång.

Hoppas att ändring gjorts också på snabbvalslistan för ort och källa, där nuvarande version lägger ut ett förlag på raden medan den "blåmarkerar" helt tokig rad. Det gjorde visserligen den gamla versionen också men då blev det i alla fall det som stod på raden.

Har gjort så många felregistreringar att det blivit ett riktigt irritationsmoment.