Söklista

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Övrigt: Söklista
Av Lars Larsson Onsdagen den 15 juli, 2009 - 07:45:

Önskar tips om hur jag kan få bort kolumnen "Född år" från min söklista. Då jag försöker att ta bort kolumnen får jag till svar att kolumnen "Född år" kan inte tas bort eftersom den f.n. ingår i sorteringsnyckeln. OK - det köper jag eftersom jag har en kolumn född datum där ju årtalet är med. Men då jag överför kolumnen "Född år" till ej synliga kolumner återkommer den alltid vid uppstart av programmet.

Av Runar Hortlund Onsdagen den 15 juli, 2009 - 09:03:

Hej Lars
Ett sätt är att göra ett utdrag som har det utseende du önskar. Se mina förslag på http://hort.se/

Av Daniel Berglund (M25564) Onsdagen den 15 juli, 2009 - 22:24:

Felmeddelandet om sorteringsnyckeln beror på att söklistan just för tillfället är sorterad på födelseåret. Om du sorterar på någon annan kolumn istället så går den att ta bort, skulle jag tro - åtminstone verkar detta fungera i 8.2. Tar jag bort den kommer den inte tillbaka efter omstart. Däremot verkar det inte fungera att dölja namn-kolumnen (med Välj synliga kolumner...) och starta om programmet, för då kommer den tillbaka.

För mig är det lite oklart hur det borde fungera. Det kan mycket väl vara så att det val man gör med Välj synliga kolumner... inte ska överleva en omstart, utan att det då är Lägg till kolumn... och Ta bort kolumn man ska använda.

Av Lars Larsson Torsdagen den 16 juli, 2009 - 07:03:

Hej,
jag använder alltså 8.2 och det är i detta program som mitt problem har uppstått. Oavsett vilken sorteringsnyckel jag använder går det alltså inte att ta bort "Född år" eftersom den ingår i sorteringsnyckeln. Så var det inte i 8.1.
Att dölja "Född år" går utmärkt, men den återkommer alltid vid uppstart.
Finns det någon som har annat förslag på att lösa problemet?

Av Daniel Berglund (M25564) Fredagen den 17 juli, 2009 - 00:05:

För mig fungerar det i 8.2 om jag markerar en annan kolumn än födelsedatum, väljer Sortera enbart denna kolumn i menyn, och därefter använder Ta bort kolumn för att ta bort födelsedatum.

Däremot, om jag väljer Välj synliga kolumner... så överlever det inte en omstart av Disgen. Men det är jag inte alldeles säker på att det verkligen ska göra. Det är ju lite grand två funktioner för samma sak, så jag tror att man tänkt sig att den ena ska fungera permanent och den andra temporärt.

Av Lars Larsson Lördagen den 18 juli, 2009 - 08:44:

Tack för alla goda råd, nu fungerar det för mig också, knepet var alltså att först sortera på någon annan kolumn än födda och sedan ta bort.

Av Ingrid Lännestad Fredagen den 16 oktober, 2009 - 10:36:

Finns det någon medlem som kan hjälpa en annan medlem att konvertera från 5 1/4" och 3½" till det nya programmet Dg8.2?
Skickar i så fall medlemmens e-mail till den som åtager sig att hjälpa till.

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Fredagen den 16 oktober, 2009 - 10:42:

Hej Ingrid,

Vad är det för Disgen verson på säkerhetskopiorna?

Lägg till ett meddelande (Add a message)

För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)

Lösenord:
(Password)
E-mail: